ایده پردازان
ایده پردازان
عبارت مورد نظر خود را جستجو نمایید
B2B bertonix content marketing dmark Google Ads host HTML ISP NLP PR pwconf startupgrind video marketing آداب اداری اثر مرکب احتیاط در ریسک کردن است! اخبار جعلی اخبار جعلی و کسب و کارها اخلاق در کار از خوب به عالی استارتاپ گرایند استخدام استراتژی اقیانوس آبی استراتژی های اثر بخش تبلیغات استرس استودیو ایده پردازان استوری اینستاگرام اشتراک‌گذاری محتوا افزایش دنبال کننده در اینستاگرام افزایش ممبر الوپیک انتقاد اندروید انگیزه ایجاد انگیزه در کارکنان ایده ایده های جدید برای توسعه‌ ی کسب و کار در اینستاگرام ایده پردازان ایده پردازم ایلان ماسک و ده قانون موفقیت او ایمیل مارکتینگ اینستاگرام اینستاگرام مارکتنیگ اینستاگرام مارکتینگ بازار ارز بازار بورس بازار سکه بازاریابی بازاریابی ایمیلی بازاریابی اینترنتی بازاریابی تلفنی بازاریابی در وکالت بازاریابی دیجیتال بازاریابی رویدادی بازاریابی سال ۲۰۲۰ بازاریابی محتوا بازاریابی مستقیم بازاریابی ویدیویی بازاریابی ویروسی بازاریابی چریکی بازیچه دست دیگران نباشید بحران کسب و کارها برتونیکس برنامه ایده پردازان برنامه نویسی برند سازی برندسازی شخصی بهانه بی بهانه بهینه سازی محتوا بهینه سازی موتور جستجو بهینه سازی گوگل بیت کوین تامین تجهیزات تبلیغات تبلیغات بازاریابی تبلیغات در گوگل تبلیغات کلیکی تجارت الکترونیک ترفندهای موفقیت تواضع توانمندسازی توسعه کسب و کار تولید محتوا تولید محتوای ویدیویی توییتر تپ‌سی تکنیک فروش تکنیک های وبلاگ نویسی تیزر تبلیغاتی تیم کوک و ده قانون موفقیت او جذب مشتری جعل خبر جف بزوس و ده قانون موفقیت او جلسات کاری جلسه حفظ تمرکز کارمندان حمایت خانواده موفق خرده فروشی خلاقیت خلق بهترین سال زندگی خودافشایی داستان های یک مدیر مارکتینگ دروغ رسانه ای ده قانون موفقیت بیل گیتس دورکاری دورکاری شرکت ها دیجیتال مارکتینگ دی مارک دینامیت موفقیت راه های بهبود نتایج جستجوی گوگل راهکارهای رشد کسب و کار راهکارهای مدیریتی رخت ایرانی رسانه های اجتماعی رشد شخصی رشد غیرمنتظره فروش رفتار سازمانی مثبت رهبران ارزش آفرین رهبری روان‌شناسی روان‌شناسی مدیریت روان‌شناسی کار روزمرگی ریسک سرمایه گذاری زبان بدن زندگی به همین سادگی سئو ساخت موشن گرافیک ساخت هویت تجاری سازماندهی ساماندهی سخنوری سرمایه سلامت سوپر مارکت شبکه های اجتماعی شبکه‌های اجتماعی شکست کسب و کار شیرینی صفحه اول گوگل طراحی سایت طراحی لوگو طراحی محیط طراحی گرافیک طوفان فکری عادت عادت های مثبت عملکرد شغلی فرسودگی شغلی فرهنگ سازمانی فروش فروشنده باهوش فروشگاه اینترنتی فریلنسر فناوری فینتک قدرت بیان قدرت زمان قدرت فروش قدرت مذاکره قرارداد لینکدین مارکتینگ مارکتینگ پلن مارک زاکربرگ متقاعد کردن مثبت اندیشی مثل یک بیلیونر فکر کنید مجموعه ی کارآمد محتوا محصول مدیریت مدیریت بحران مدیریت ریسک مدیریت زمان مدیریت منابع انسانی مدیریت پروژه مدیریت کسب و کار مزیت رقابتی مسئولیت‌پذیری مستر تیستر مشاغل بازاریابی مشاغل محلی مشتری مداری مصاحبه معرفی کتاب منابع انسانی منابع مالی مهارت های تخصصی موتور جستجوی گوگل موتورهای جستجو موشن گرافیک موفقیت موفقیت در بازار کار موقعیت شغلی میوه فروشی نوآوری در مدیریت نکات مهم برگزاری جلسات نیروی کار نیلپر هاست و سرور هدف هشتگ همدلی هوش اجتماعی هوش خلاق واتس آپ وب فارسی وبلاگ نویسی وب مارکتینگ وبینار وقت شناسی ویدئو مارکتینگ ویدیو ویدیو مارکتینگ ویروس کرونا ویروس کرونا و دورکاری ویژگی های لازم یک مدیر پاپکو پخش زنده پول سازی با بازاریابی اینترنتی پویایی پیتر دراکر و ده قانون موفقیت او چطور با هر شخصی صحبت کنیم چه کسی تغییر را کشت چک و سفته کارآفرینی کارآفرینی زنان کارافرینی کارمند بد قلق کافه تهرون کتابفروشی کرونا کرونا و اقتصاد کسب و کار کسب و کار آنلاین کسب و کار خانگی کسب و کار موفق کسب و کارها در کرونا کسب و کارهای اینترنتی کسب و کارهای زنانه کسب و کارهای کوچک کسب و کار کوچک کلانا کلمات کلیدی کمپین حمایت کسب و کار کمپین‌های تبلیغاتی کپی رایتینگ گاو بنفش گزارش گل فروشی یوتیوب
۱۳۹۷/۱۱/۱۶
3,333 بازدید
بدون دیدگاه
اشتراک گذاری

رده بندی بازیهای روانی

بازیهای روانی از نظر شدت و میزان دارای درجات مختلفی هستند.

بازی روانی درجه یک: این بازی دارای پیامدی می باشد که بازیگر آن مایل است که آن را در انظار مردم انجام دهد. در مثال هایی که از بازیهای روانی در مقالات گذشته آوردیم، تمام بازیگران بازی درجه یک را انجام می دادند.

شما می توانید حدس بزنید مادامی که مالی احساسهای تردید به خویشتن را در زمان استراحت بر سر همکارانشمی می ریزد، مراجع او به طبقه پایین در رستوران رفته و به دوستانش در مورد اینکه مالی بی خاصیت است نق می زند. دوستان و همکاران این را یک رفتار غیر قابل پذیرش تلقی می کنند. در واقع بازیهای روانی درجه یک معمولا بخش بزرگی از سازماندهی وقت را در مهمانی ها و گردهمایی های اجتماعی به خود اختصاص می دهند.

بازی روانی درجه دو: این بازی پیامدهای سخت تری را در پی دارد، به گونه ای که بازیگر ترجیح می دهد بازی خود را در انظار عمومی انجام ندهد. به عنوان مثال، فرض کنید که مراجع مالی به غرولند کردن اکتفا نکند بلکه آنجا را ترک کند و از بی کفایتی مالی شکایت کند. مالی در این موقع ممکن است دچار افسردگی شود و شاید از کار خود استعفا دهد و احتمالا نمی تواند به راحتی با دوستانش در مورد آنچه اتفاق افتاده است صحبت کند.

بازی درجه سه: این بازی در کلام اریک برن عبارتست از «… آن بازی که به طور قطعی انجام می شود و به اتاق عمل، دادگاه یا گورستان منتهی می شود. اگر جک و جین در این سطح از بازی ها قرار می گرفتند جک ممکن بود آزار جسمی به جین برساند. جین هم در عوض ممکن بود خشم خود را انباشته سازد تا یک روز کارد آشپزخانه را بردارد و آن را در شکم جک فرو کند. 

فرمول ب یا بازیهای روانی:

برن دریافت که هر بازی روانی از یک روند شش مرحله ای می گذرد. او این مراحل را بدین شکل نامگذاری کرد:

” نیرنگ + پاسخ مساعد = واکنش — تغییر نقش — رفتار متقاطع — پیامد ناخوشایند “

ویا اگر از حروف آغازین آنها استفاده کنیم فرمول به صورت زیر در می آید:

” ن + پ = و — ت — ر — پ “

او این روند را فرمول ب و یا فرمول بازی نامید.

بیایید فرمول ب را در مورد بازیهایی که بین مالی و مراجع او انجام می شود به کار بندیم. مراجع بازی را با بیان این مسئله که صاحب خانه او را از خانه اش بیرون کرده است شروع می کند در زیر پیام او در سطح اجتماعی نیرنگ او قرار دارد. این پیام به شکل غیر کلامی منتقل می شود و این مفهوم را القا می کند: «ولی وقتی که تو سعی می کنی به من کمک کنی، من کمک را نخواهم پذیرفت، هاها!)

همچنانکه مالی وارد این بازی می شود. او تمایل خود را به بازی با آشکار کردن پاسخ مساعد خود ابراز می دارد. اریک برن این کلمه را برای توصیف «نقطه ضعف» پیش نویسی شخص به کار می برد که او را به سمت پذیرفتن نیرنگ طرف مقابل می کشاند. در مورد مالی، این یک پیام «والدی» در درون اوست که می گوید: «تو باید به کسی که در وضعیت بدی است کمک کنی!» 

همچنانکه مالی به این پیام درونی گوش می دهد، در سطح روانشناختی به مراجع خود پاسخ می دهد: «خیلی خوب، من تلاش خودم را می کنم که به تو کمک کنم، ولی هر دوی ما میدانیم که در نهایت تو کمک مرا نخواهی پذیرفت!» در سطح اجتماعی، او با گفتن اینکه «چه کمکی می توانم به تو بکنم؟» پیام سطح روانشناختی را می پوشاند.

مرحله پاسخ مساعد در بازی روانی شامل یک سری روابط متقابل می باشد. این سری از روابط روابط متقابل ممکن است یک یا دو ثانیه، ساعتها، روزها و یا سالها به طول انجامد. در این مورد مالی چند پیشنهاد به مراجعش می دهد.  مراجع توجیه می کند که چرا هیچ یک از آنها کاربردی ندارد. در سطح اجتماعی، این روابط متقابل مانند تبادل یک سری اطلاعات به نظر می آیند. ولی در سطح روانشناختی، آنها تبادل نیرنگ – پاسخ مساعد را که آغازگر بازی روانی بوده است تکرار می کنند.

“زمانی که مالی پیشنهاداتش به پایان می رسد و مراجعش میگوید «خیلی متشکرم که خواستید کمکم کنید» زمان تغییر نقش فرا می رسد.در مرحله بعدی، مالی احساس می کند که غافلگیر شده است. این لحظه گیجی و سردرگمی رفتار متقاطع است. مراجع او نیز چنین تجربه ای دارد.بلافاصله، هر دو بازیگر پیامدهای ناخوشایند را جمع می کنند. مالی احساس افسردگی و بی کفایتی میکند. مراجع او احساس حق به جانبی و رنجیدگی می کند.”

منبع: (تحلیل رفتار متقابل، یان استورات/ون جونز)

ادامه ی مقالات تحلیل رفتار متقابل را دنبال کنید…

:

پیوستن به خانواده ایده پردازان

مقالات مرتبط

مطالبی که شاید برای شما جذاب باشند

دیدگاه های شما

لطفا دیدگاههای خود را با ما در میان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *