IPE logo
IPE logo
عبارت مورد نظر را وارد کنید...
شاید برای شما جالب باشد
bertonix content marketing dmark Google Ads pwconf startupgrind video marketing اخبار جعلی اخبار جعلی و کسب و کارها استارتاپ گرایند استخدام استراتژی های اثر بخش تبلیغات استودیو ایده پردازان استوری اینستاگرام اشتراک‌گذاری محتوا افزایش دنبال کننده در اینستاگرام افزایش ممبر اندروید ایده های جدید برای توسعه‌ ی کسب و کار در اینستاگرام ایده پردازان ایده پردازم ایمیل مارکتینگ اینستاگرام اینستاگرام مارکتنیگ اینستاگرام مارکتینگ بازار ارز بازار بورس بازار سکه بازاریابی بازاریابی ایمیلی بازاریابی اینترنتی بازاریابی در وکالت بازاریابی دیجیتال بازاریابی رویدادی بازاریابی سال ۲۰۲۰ بازاریابی محتوا بازاریابی ویدیویی بحران کسب و کارها برتونیکس برنامه ایده پردازان برند سازی برندسازی شخصی بهینه سازی محتوا بهینه سازی موتور جستجو بهینه سازی گوگل تبلیغات تبلیغات بازاریابی تبلیغات در گوگل تبلیغات کلیکی تجارت الکترونیک تواضع توسعه کسب و کار تولید محتوا تولید محتوای ویدیویی تکنیک فروش تکنیک های وبلاگ نویسی تیزر تبلیغاتی جذب مشتری جعل خبر جلسات کاری حفظ تمرکز کارمندان خرده فروشی خلاقیت دروغ رسانه ای دورکاری دورکاری شرکت ها دیجیتال مارکتینگ دی مارک راه های بهبود نتایج جستجوی گوگل راهکارهای رشد کسب و کار راهکارهای مدیریتی رخت ایرانی رسانه های اجتماعی رشد غیرمنتظره فروش رهبران ارزش آفرین روان‌شناسی مدیریت ریسک سرمایه گذاری سئو ساخت موشن گرافیک ساخت هویت تجاری سرمایه سوپر مارکت شبکه های اجتماعی شبکه‌های اجتماعی شکست کسب و کار شیرینی صفحه اول گوگل طراحی لوگو طراحی گرافیک فروش فروشگاه اینترنتی فریلنسر قدرت مذاکره مارکتینگ مارکتینگ پلن محتوا محصول مدیریت مدیریت بحران مدیریت منابع انسانی مدیریت پروژه مدیریت کسب و کار مشاغل بازاریابی مشاغل محلی مشتری مداری مصاحبه موتور جستجوی گوگل موتورهای جستجو موشن گرافیک موفقیت موفقیت در بازار کار موقعیت شغلی میوه فروشی نوآوری در مدیریت نکات مهم برگزاری جلسات نیروی کار نیلپر هاست و سرور هشتگ وب فارسی وبلاگ نویسی وب مارکتینگ وبینار ویدئو مارکتینگ ویدیو ویدیو مارکتینگ ویروس کرونا ویروس کرونا و دورکاری پاپکو پخش زنده پول سازی با بازاریابی اینترنتی کارآفرینی کارآفرینی زنان کارافرینی کافه تهرون کتابفروشی کرونا کرونا و اقتصاد کسب و کار کسب و کار آنلاین کسب و کار موفق کسب و کارها در کرونا کسب و کارهای اینترنتی کسب و کارهای زنانه کسب و کارهای کوچک کلانا کلمات کلیدی کمپین‌های تبلیغاتی کپی رایتینگ گل فروشی یوتیوب

راهنمای جامع دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ، استفاده از تاکتیک‌های آنلاین برای تبلیغ و فروش محصولات و خدمات است. منظور از تاکتیک‌های آنلاین در دیجیتال مارکتینگ، روش‌های بازاریابی اینترنتی مانند: بازاریابی نفوذی است. ممکن است بازاریابی از طریق اینترنت برای صاحبان کسب و کارهای سنتی دشوار به نظر برسد، اما به‌کارگیری دیجیتال مارکتینگ خیلی هم سخت نیست. با استفاده از دیجیتال مارکتینگ، کسب و کارهای امروزی می‌توانند پیام‌های خود را با روش‌های ساده‌‎تری به مشتریان‌شان برسانند.

دیجیتال مارکتینگ ۴

نحوه‌ی به کارگیری دیجیتال مارکتینگ

در بسیاری از موارد، دیجیتال مارکتینگ تفاوت چندانی با بازاریابی سنتی ندارد. در هر دو روش، سازمان‌های هوشمند به دنبال توسعه‌ی ارتباطات سودمند دوجانبه با مشتریان و گسترش کسب و کار خود در اذهان عمومی هستند. وجه تمایز دیجیتال مارکتینگ با بازاریابی سنتی در این است که دیجیتال مارکتینگ تاکتیک‌های آنلاین را جایگزین روش‌های بازاریابی سنتی کرده است. از آن‌جایی که دیجیتال مارکتینگ برای جذب مشتریان امروزی طراحی شده است، قطعا نیاز به روش‌های به روزتری برای کسب این هدف دارد.

مثلا، درباره‌ی آخرین خرید مهم خود فکر کنید. ممکن است یک خانه خریده باشید، شخصی را برای تعمیر سقف استخدام کرده باشید، یا حتی نوع کاغذهای دفتر کار خود را تغییر داده باشید. صرف نظر از نوع خرید، احتمالا عملیات مربوط به خرید را با جستجو در اینترنت و کسب اطلاعات درباره‌ی راه‌حل‌های موجود برای مشکل خود، مراکز ارائه‌ی خدمات و بهترین گزینه‌های خرید شروع کرده‌اید. تصمیم نهایی، براساس نتایج حاصل از بررسی مطالبی که خوانده‌اید، مشاوره‌ی دوستان و خانواده، راه‌حل‌های موجود، ویژگی‌های محصول یا خدمت مورد نظر و جستجوها صورت می‌گیرد.

اکثر تصمیم‌های خرید ابتدا با جستجوی آنلاین شروع می‌شوند. در نتیجه، حضور کسب و کارها در اینترنت و انجام فعالیت‌های آنلاین، بدون در نظر گرفتن محصول یا خدمتی که ارائه می‎دهند ضروری است. راز موفقیت در دنیای آنلاین، استفاده و گسترش یکی از استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ است. این استراتژی‌ها کسب و کار را درست به مناطقی که مشتریان مناسب آنها حضور دارند هدایت می‌کنند. در مرحله‌ی بعد باید از کانال‌هایی که دیجیتال مارکتینگ برای ایجاد ارتباط با مشتریان در اختیارتان قرار می‎دهد استفاده کنید.

نکات کلیدی استفاده از دیجیتال مارکتینگ

وقتی تمام این تاکتیک‌ها را مانند قطعه‎های پازل کنار هم بگذارید، راهی آسان و سودمند برای استفاده از دیجیتال مارکتینگ در اختیارتان قرار می‌گیرد.

دیجیتال مارکتینگ ۳

مزایای دیجیتال مارکتینگ

حضور قدرتمند در عرصه‌ی دیجیتال مارکتینگ برای صاحبان کسب و کار منافع زیر را به همراه دارد:

 سطح آگاهی و افزایش مشارکت بین شرکت و مشتریان را قبل و بعد از فروش امکان‌پذیر می‌سازد.

 استفاده از دیجیتال مارکتینگ باعث می‌شود مشتریان جدید، به مشتریان وفاداری که به صورت مداوم از محصولات و خدمات شرکت استفاده می‌کنند تبدیل شوند.

 دیجیتال مارکتینگ، از طریق تبلیغات دهان به دهان و رسانه‌های اجتماعی، باعث بیشتر دیده شدن کسب و کار در میان مردم می‌شود.

 دیجیتال مارکتینگ فرآیند جستجوی خریداران برای محصول موردنظرشان را با ارائه‌ی پیشنهادات مناسب، در زمان مناسب کوتاه می‌کند.

نتایج حاصل از استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ

بازاریاب‌ها باید توجه داشته باشند که صحنه‎ی دیجیتال مارکتینگ همیشه درحال تغییر است. ممکن است پادکست‌ها و وبلاگ‎نویسان از ابزار یا تاکتیکی برای مثلا یک هفته استفاده کنند ولی بعد از این مدت آن استراتژی جذابیتش را از دست بدهد، درنتیجه نیاز است که با استراتژی بهتری جایگزین شود. در حقیقت دیجیتال مارکتینگ بیش‌تر به بخش بازار متکی است، یعنی بازاریاب باید بیش‌تر به تقاضای بازار توجه داشته باشد. برای مثال استراتژی یا روش جدیدی را در نظر بگیرید که هنوز در بازار آزمایش نشده و واکنش مشتریان نسبت به این روش بازاریابی مشخص نیست.

برای موفقیت در دیجیتال مارکتینگ بازاریاب نباید یک استراتژی را فقط به خاطر این‌که جدید است و رقبا هنوز نسبت به آن بی‌اطلاع هستند به کار بگیرد، بلکه باید جوانب استفاده از این استراتژی، میزان تناسب آن با بودجه، نوع محصولات و خدمات شرکت خود و میزان پذیرش مشتریان هدف را بسنجد و سپس در صورت مطلوبیت نتایج، استراتژی مناسب را به کار بگیرد.

اهمیت استفاده از استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ

اهمیت به کارگیری استراتژی در دیجیتال مارکتینگ، برای حمایت از تحولات دیجیتالی و کمک به رشد شرکت است. اگر بخواهید یک استراتژی را در دیجیتال مارکتینگ گسترش دهید، از کجا شروع می‌کنید؟ انتخاب نقطه‌ی شروع، امروزه برای صاحبان کسب و کار نوعی چالش محسوب می‌شود، زیرا بسیاری از شرکت‌ها می‌دانند فضای مجازی و کانال‌های ارتباطی موجود در تلفن‌های همراه تا چه اندازه برای جذب مشتری اهمیت دارند. با این حال اکثر شرکت‌ها طرحی یکپارچه برای رشد و جذب مشتریان خود ندارند.

ممکن است بعضی از شرکت‌ها استراتژی مناسبی برای رشد کسب و کار خود در عرصه‎ی دیجیتال مارکتینگ انتخاب نکرده باشند. این شرکت‌ها باید دو نکته‎ی ساده را برای ایجاد یک استراتژی در نظر داشته باشند:

۱. این شرکت‌ها بهتر است ابتدا در عملیات دیجیتال مارکتینگ خود از یک برنامه‌ی جداگانه استفاده و تغییرات مورد نیاز را اعمال کنند. در این صورت می‌توانند به راحتی روش‌های بازاریابی و دیجیتالی خود را مطابق با نیازهای‌شان جایگزین کنند.

۲. در مرحله‌ی بعد شرکت‌ها باید استراتژی مناسب را انتخاب و یک برنامه‌ی دیجیتال یکپارچه ایجاد کنند که بخشی از برنامه‌ی کلی بازاریابی است.

دیجیتال مارکتینگ ۲

دلایل نیاز به استراتژی در دیجیتال مارکتینگ

• بی‌هدف بودن اقدامات

تحقیقات نشان داده است، شرکت‌های بدون استراتژی معمولا اهداف استراتژیک و بلندمدت معینی در مورد اقداماتی که در زمینه‎ی دیجیتال مارکتینگ انجام می‌دهند ندارند. برای مثال آن‎ها نمی‌دانند از طریق تبلیغات آنلاین می‌خواهند مشتریان جدیدی جذب کنند یا قصد دارند ارتباطشان را با مشتریان کنونی عمیق‌تر سازند. اگر شرکت‌ها در دنیای هوشمند دیجیتال مارکتینگ اهداف واقعی خود را نشناسند، نمی‌توانند برای کسب موفقیت منابع مناسبی به عملیات بازاریابی خود اختصاص دهند و در نتیجه بعد از اتمام کار هیچ معیاری برای ارزیابی نتایج عملیات انجام شده وجود نخواهد داشت.

• شرکت‌ها مخاطبان آنلاین خود را نمی‌شناسند و از سهم بازار خود خبر ندارند.

تقاضای مشتری‌ها برای خدمات آنلاین در صورت عدم وجود تحقیقات کافی، ممکن است دست‌کم گرفته شود. درواقع موضوع مهم در رابطه با این مشکل، عدم شناخت بازار آنلاین شرکت است. محیط بازاریابی سنتی تفاوت‌های زیادی با دیجیتال مارکتینگ دارد، برای مثال شیوه‌ی برقراری ارتباط با مشتری‌ها، سطح تقاضا و همچنین رقابت در فضای آنلاین کاملا با محیط سنتی فرق دارد. بنابراین کسب موفقیت در دیجیتال مارکتینگ نیاز به شناخت کافی و استفاده از استراتژی‌های مناسب دارد.

• رقبای موجود و استارت‎آپ‎ها سهم بیش‌تری در بازار به دست می‌آورند

اگر شرکت‎ها منابع کافی به دیجیتال مارکتینگ اختصاص ندهند و یا از یک رویکرد بدون استراتژی استفاده کنند، رقبای‌شان به معنای واقعی سهم بازار آن‌ها را می‌بلعند.

• شرکت جایگاه آنلاین قدرتمند و ارزشمندی نخواهد داشت

در صورتی که شرکت جایگاه تعریف شده‌ای برای فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ خود داشته باشد، می‌تواند به نیازهای دسته‌های مختلف مشتریان پاسخ دهد، مشتریان جدیدی جذب کند و مشتریان کنونی را به مشتریانی وفادار تبدیل کند. داشتن یک استراتژی معین کلید دستیابی به چنین موفقیت و جایگاهی در دیجیتال مارکتینگ است.

• شرکت مشتریان آنلاین خود را به اندازه‌ی کافی نمی‌شناسد

معمولا دیجیتال مارکتینگ و فضای آنلاین به عنوان محیطی پویا شناخته می‎شود. اما آنالیزهای گوگل و ابزارهای مشابه فقط تعداد بازدیدها را مشخص می‌کند نه احساسات بازدیدکنندگان!

برای اطلاع از نقطه نظرها و احساسات بازدیدکنندگان نسبت به محصولات و خدمات خود باید از وب‌سایت‎ها و انواع دیگر ابزارهای اینترنتی که درآن‌ها امکان دریافت بازخورد وجود دارد استفاده کنید تا نقاط ضعف خود را بهتر بشناسید.

• شرکت پول و زمان خود را از طریق تکرار هدر می‌دهد

حتی اگر شرکت‌ها منابع کافی به دیجیتال مارکتینگ اختصاص دهند، ممکن است این منابع هدر داده شود. این موضوع به خصوص در شرکت‌های بزرگ بیش‌تر دیده می‌شود. زمانی‌که بخش‌های مختلف سازمان، ابزارهای مختلفی خریداری می‌کنند یا روش‌های مختلفی را به کار می‌گیرند تا یک کار آنلاین یکسان را انجام بدهند. اگر استراتژی مناسبی در این نوع شرکت‎ها وجود داشته باشد، قطعا تمام بخش‌ها به صورت هماهنگ و در جهت برنامه‎ی اصلی، به درستی منابع را به کار می‎گیرند.

دیجیتال مارکتینگ

جمع‌بندی

دیجیتال مارکتینگ ابزار پرکاربردی در دنیای پیشرفته‌ی امروز است و این‌طور به نظر می‌رسد که برای کسب موفقیت و رسیدن به سطح سایر رقبا، شرکت‌ها مجبور هستند از روش‌های به روز دیجیتال مارکتینگ استفاده کنند و همان‌طور که گفته شد، کلید موفقیت در عرصه‌ی دیجیتال مارکتینگ استفاده از استراتژی‌های مناسب هر کسب و کار است.

۰ ۰ vote
Article Rating

مطالب مرتبط

guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments