ایده پردازان
ایده پردازان
عبارت مورد نظر خود را جستجو نمایید
B2B bertonix content marketing dmark Google Ads host HTML ISP NLP PR pwconf startupgrind video marketing آداب اداری اثر مرکب احتیاط در ریسک کردن است! اخبار جعلی اخبار جعلی و کسب و کارها اخلاق در کار از خوب به عالی استارتاپ گرایند استخدام استراتژی اقیانوس آبی استراتژی های اثر بخش تبلیغات استرس استودیو ایده پردازان استوری اینستاگرام اشتراک‌گذاری محتوا افزایش دنبال کننده در اینستاگرام افزایش ممبر الوپیک انتقاد اندروید انگیزه ایجاد انگیزه در کارکنان ایده ایده های جدید برای توسعه‌ ی کسب و کار در اینستاگرام ایده پردازان ایده پردازم ایلان ماسک و ده قانون موفقیت او ایمیل مارکتینگ اینستاگرام اینستاگرام مارکتنیگ اینستاگرام مارکتینگ بازار ارز بازار بورس بازار سکه بازاریابی بازاریابی ایمیلی بازاریابی اینترنتی بازاریابی تلفنی بازاریابی در وکالت بازاریابی دیجیتال بازاریابی رویدادی بازاریابی سال ۲۰۲۰ بازاریابی محتوا بازاریابی مستقیم بازاریابی ویدیویی بازاریابی ویروسی بازاریابی چریکی بازیچه دست دیگران نباشید بحران کسب و کارها برتونیکس برنامه ایده پردازان برنامه نویسی برند سازی برندسازی شخصی بهانه بی بهانه بهینه سازی محتوا بهینه سازی موتور جستجو بهینه سازی گوگل بیت کوین تامین تجهیزات تبلیغات تبلیغات بازاریابی تبلیغات در گوگل تبلیغات کلیکی تجارت الکترونیک ترفندهای موفقیت تواضع توانمندسازی توسعه کسب و کار تولید محتوا تولید محتوای ویدیویی توییتر تپ‌سی تکنیک فروش تکنیک های وبلاگ نویسی تیزر تبلیغاتی تیم کوک و ده قانون موفقیت او جذب مشتری جعل خبر جف بزوس و ده قانون موفقیت او جلسات کاری جلسه حفظ تمرکز کارمندان حمایت خانواده موفق خرده فروشی خلاقیت خلق بهترین سال زندگی خودافشایی داستان های یک مدیر مارکتینگ دروغ رسانه ای ده قانون موفقیت بیل گیتس دورکاری دورکاری شرکت ها دیجیتال مارکتینگ دی مارک دینامیت موفقیت راه های بهبود نتایج جستجوی گوگل راهکارهای رشد کسب و کار راهکارهای مدیریتی رخت ایرانی رسانه های اجتماعی رشد شخصی رشد غیرمنتظره فروش رفتار سازمانی مثبت رهبران ارزش آفرین رهبری روان‌شناسی روان‌شناسی مدیریت روان‌شناسی کار روزمرگی ریسک سرمایه گذاری زبان بدن زندگی به همین سادگی سئو ساخت موشن گرافیک ساخت هویت تجاری سازماندهی ساماندهی سخنوری سرمایه سلامت سوپر مارکت شبکه های اجتماعی شبکه‌های اجتماعی شکست کسب و کار شیرینی صفحه اول گوگل طراحی سایت طراحی لوگو طراحی محیط طراحی گرافیک طوفان فکری عادت عادت های مثبت عملکرد شغلی فرسودگی شغلی فرهنگ سازمانی فروش فروشنده باهوش فروشگاه اینترنتی فریلنسر فناوری فینتک قدرت بیان قدرت زمان قدرت فروش قدرت مذاکره قرارداد لینکدین مارکتینگ مارکتینگ پلن مارک زاکربرگ متقاعد کردن مثبت اندیشی مثل یک بیلیونر فکر کنید مجموعه ی کارآمد محتوا محصول مدیریت مدیریت بحران مدیریت ریسک مدیریت زمان مدیریت منابع انسانی مدیریت پروژه مدیریت کسب و کار مزیت رقابتی مسئولیت‌پذیری مستر تیستر مشاغل بازاریابی مشاغل محلی مشتری مداری مصاحبه معرفی کتاب منابع انسانی منابع مالی مهارت های تخصصی موتور جستجوی گوگل موتورهای جستجو موشن گرافیک موفقیت موفقیت در بازار کار موقعیت شغلی میوه فروشی نوآوری در مدیریت نکات مهم برگزاری جلسات نیروی کار نیلپر هاست و سرور هدف هشتگ همدلی هوش اجتماعی هوش خلاق واتس آپ وب فارسی وبلاگ نویسی وب مارکتینگ وبینار وقت شناسی ویدئو مارکتینگ ویدیو ویدیو مارکتینگ ویروس کرونا ویروس کرونا و دورکاری ویژگی های لازم یک مدیر پاپکو پخش زنده پول سازی با بازاریابی اینترنتی پویایی پیتر دراکر و ده قانون موفقیت او چطور با هر شخصی صحبت کنیم چه کسی تغییر را کشت چک و سفته کارآفرینی کارآفرینی زنان کارافرینی کارمند بد قلق کافه تهرون کتابفروشی کرونا کرونا و اقتصاد کسب و کار کسب و کار آنلاین کسب و کار خانگی کسب و کار موفق کسب و کارها در کرونا کسب و کارهای اینترنتی کسب و کارهای زنانه کسب و کارهای کوچک کسب و کار کوچک کلانا کلمات کلیدی کمپین حمایت کسب و کار کمپین‌های تبلیغاتی کپی رایتینگ گاو بنفش گزارش گل فروشی یوتیوب
۱۳۹۷/۱۱/۰۴
732 بازدید
بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
خرابکاری در تحلیل رفتار متقابل

فانیتا انگلیش لغت خرابکاری را برای توصیف نوعی رابطه متقابل به کار برد که افراد از آن به عنوان وسیله کسب نوازش برای احساسهای تخریبی شان استفاده میکنند. خرابکار دیگران را دعوت میکند به مبادله ای که در آن، او یک احساس تخریبی را بیان میکند و هدف او این است که به خاطر آن احساسها از دیگران نوازش بطلبد. چنین روابط متقابلی تا زمانی که شخص مقابل مایل است به خرابکار نوازش بدهد ادامه خواهد داشت.

فانیتا انگلیش بر این باور است که خرابکاری می تواند بر دو گونه باشد،که هر دوی آنها روابط متقابل موازی بین «والد» و «کودک» می باشد.

در نوع اول خرابکار با نقش «کودک» شروع می کند. وضعیت زندگی او این است «من خوب نیستم، شما خوب هستید (هاها).»

در نوع دوم او با نقش «والد» وارد میشود و وضعیت زندگی او این است «من خوب هستم (هاها)، شما خوب نیستید.»

خرابکار نوع اول ممکن است غمگین و دلخراش به نظر بیاید. فانیتا این حالت را، وضعیت «بی پناهی» می نامد. به عنوان مثال شما ممکن است چنین تبادلی را بشنوید

  • خرابکار («کودک» – «والد»): «امروز دوباره حالم گرفته است.»
  • شخص مقابل («والد» – «کودک»): «اوه عزیزم، متأسفم، متاسفم که این را می شنوم.»
  • خرابکار: «دوباره رئیس به من گیر داد.»
  • طرف مقابل: «عجب، چه بد.»

در حالت دیگر، «کودک» خرابکار ممکن است با وضعیتی شکوه آمیز و با آه و ناله وارد شود. این نوع «غرغرو».

طرف مقابل ممکن است با نوازشهایی که از بخش منفی «والد کنترل کننده و مستبد» می آید به جای بخش منفی «والد مهربان و تغذیه کننده» پاسخ دهد.

  • خرابکار: «تو هم که کمکی به من نکردی.»
  • طرف مقابل: «اوه، تو هنوز هم نمی تونی روی پای خودت بایستی؟»
  • خرابکار: «انتظار داری من چکار کنم؟ رئیس اونه، مگه نه؟»
  • طرف مقابل: «خوب پس چرا به اتحادیه شکایت نکردی؟»

خرابکار نوع دوم هم دو نوع عملکرد دارد. در نوع اول «یاری رسان»، او وضعیت «والد مهربان و تغذیه کننده» ی منفی را بر می گزیند و هدفش این است که از شخص مقابل که در حالت نفسانی «کودک» است نوازشهای تشکر آمیز دریافت کند.

  • خرابکار (والد» – «کودک): «حتما به اندازه کافی خوردی؟»
  • طرف مقابل: («کودک» – «والد): «اوه بله، متشکرم.»
  • خرابکار: «حالا بیا این یک تکه کیک را بخور.»

طرف مقابل، «خوب، واقعا خیلی خوردم و سیر هستم، متشکرم» 

«رئیس – مآب» یعنی نوع دوم خرابکاری را توصیف می کند، که رابطه متقابل را با «والد کنترل کننده و مستبد» منفی شروع می کند.

او به دنبال نوازشهای پوزش طلبانه از «کودک» طرف مقابل است.

  • خرابکار: «باز هم که دیر کردی!»
  • طرف مقابل: «ببخشید.»
  • خرابکار: «منظورت از ببخشید چیست؟ این چهارمین دفعه است که در این هفته دیر آمده ای…»

اگرچه فانیتا انگلیش این مطلب را خاطرنشان نساخته است. ولی ما می گوییم افراد می توانند به صورت «والد» به «والد» با موضوعهایی مانند «وحشتناک نیست»، و یا در رابطه «کودک، به کودک» با افزایش تبالادت احساسی خرابکاری کنند.


همانطور که می بینید خرابکاری نوعی وقت گذرانی است، که افراد در چنین تبادلاتی، احساسهای تخریبی را تخلیه می کنند. روابط متقابل موازی فقط زمانی متوقف می شود که یکی از طرفین کنار بکشد و یا رابطه متقابل متقاطع به وجود آورد. اغلب اوقات آن شخصی که رابطه متقابل متقاطع را شروع می کند همان خرابکار است و نه شخص مقابل، زیرا خرابکارهای حرفه ای در اینکه حس کنند چه موقع طرف مقابل می خواهد خود را از تبادل کنار بکشد ماهر شده اند. به جای آنکه بگذارد منابع نوازشی اش به این ترتیب تمام شود، خرابکار ترجیح می دهد همیشه آغازگر رابطه باشد.

“پیامد معمول این کار این است که تبادلات خرابکارانه به صورت بازیهای روانی در می آید.”

منبع: (تحلیل رفتار متقابل، یان استورات/ون جونز)

ادامه ی مقالات تحلیل رفتار متقابل را دنبال کنید…

:

پیوستن به خانواده ایده پردازان

مقالات مرتبط

مطالبی که شاید برای شما جذاب باشند

دیدگاه های شما

لطفا دیدگاههای خود را با ما در میان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *