IPE logo
IPE logo
عبارت مورد نظر را وارد کنید...
شاید برای شما جالب باشد
bertonix content marketing dmark Google Ads pwconf startupgrind video marketing اخبار جعلی اخبار جعلی و کسب و کارها استارتاپ گرایند استخدام استراتژی های اثر بخش تبلیغات استودیو ایده پردازان استوری اینستاگرام اشتراک‌گذاری محتوا افزایش دنبال کننده در اینستاگرام افزایش ممبر اندروید ایده های جدید برای توسعه‌ ی کسب و کار در اینستاگرام ایده پردازان ایده پردازم ایمیل مارکتینگ اینستاگرام اینستاگرام مارکتنیگ اینستاگرام مارکتینگ بازار ارز بازار بورس بازار سکه بازاریابی بازاریابی ایمیلی بازاریابی اینترنتی بازاریابی در وکالت بازاریابی دیجیتال بازاریابی رویدادی بازاریابی سال ۲۰۲۰ بازاریابی محتوا بازاریابی ویدیویی بحران کسب و کارها برتونیکس برنامه ایده پردازان برند سازی برندسازی شخصی بهینه سازی محتوا بهینه سازی موتور جستجو بهینه سازی گوگل تبلیغات تبلیغات بازاریابی تبلیغات در گوگل تبلیغات کلیکی تجارت الکترونیک تواضع توسعه کسب و کار تولید محتوا تولید محتوای ویدیویی تکنیک فروش تکنیک های وبلاگ نویسی تیزر تبلیغاتی جذب مشتری جعل خبر جلسات کاری حفظ تمرکز کارمندان خرده فروشی خلاقیت دروغ رسانه ای دورکاری دورکاری شرکت ها دیجیتال مارکتینگ دی مارک راه های بهبود نتایج جستجوی گوگل راهکارهای رشد کسب و کار راهکارهای مدیریتی رخت ایرانی رسانه های اجتماعی رشد غیرمنتظره فروش رهبران ارزش آفرین روان‌شناسی مدیریت ریسک سرمایه گذاری سئو ساخت موشن گرافیک ساخت هویت تجاری سرمایه سوپر مارکت شبکه های اجتماعی شبکه‌های اجتماعی شکست کسب و کار شیرینی صفحه اول گوگل طراحی لوگو طراحی گرافیک فروش فروشگاه اینترنتی فریلنسر قدرت مذاکره مارکتینگ مارکتینگ پلن محتوا محصول مدیریت مدیریت بحران مدیریت منابع انسانی مدیریت پروژه مدیریت کسب و کار مشاغل بازاریابی مشاغل محلی مشتری مداری مصاحبه موتور جستجوی گوگل موتورهای جستجو موشن گرافیک موفقیت موفقیت در بازار کار موقعیت شغلی میوه فروشی نوآوری در مدیریت نکات مهم برگزاری جلسات نیروی کار نیلپر هاست و سرور هشتگ وب فارسی وبلاگ نویسی وب مارکتینگ وبینار ویدئو مارکتینگ ویدیو ویدیو مارکتینگ ویروس کرونا ویروس کرونا و دورکاری پاپکو پخش زنده پول سازی با بازاریابی اینترنتی کارآفرینی کارآفرینی زنان کارافرینی کافه تهرون کتابفروشی کرونا کرونا و اقتصاد کسب و کار کسب و کار آنلاین کسب و کار موفق کسب و کارها در کرونا کسب و کارهای اینترنتی کسب و کارهای زنانه کسب و کارهای کوچک کلانا کلمات کلیدی کمپین‌های تبلیغاتی کپی رایتینگ گل فروشی یوتیوب
خرابکاری در تحلیل رفتار متقابل

خرابکاری در تحلیل رفتار متقابل

خرابکاری در تحلیل رفتار متقابل

فانیتا انگلیش لغت خرابکاری را برای توصیف نوعی رابطه متقابل به کار برد که افراد از آن به عنوان وسیله کسب نوازش برای احساسهای تخریبی شان استفاده میکنند. خرابکار دیگران را دعوت میکند به مبادله ای که در آن، او یک احساس تخریبی را بیان میکند و هدف او این است که به خاطر آن احساسها از دیگران نوازش بطلبد. چنین روابط متقابلی تا زمانی که شخص مقابل مایل است به خرابکار نوازش بدهد ادامه خواهد داشت.

فانیتا انگلیش بر این باور است که خرابکاری می تواند بر دو گونه باشد،که هر دوی آنها روابط متقابل موازی بین «والد» و «کودک» می باشد.

در نوع اول خرابکار با نقش «کودک» شروع می کند. وضعیت زندگی او این است «من خوب نیستم، شما خوب هستید (هاها).»

در نوع دوم او با نقش «والد» وارد میشود و وضعیت زندگی او این است «من خوب هستم (هاها)، شما خوب نیستید.»

خرابکار نوع اول ممکن است غمگین و دلخراش به نظر بیاید. فانیتا این حالت را، وضعیت «بی پناهی» می نامد. به عنوان مثال شما ممکن است چنین تبادلی را بشنوید

در حالت دیگر، «کودک» خرابکار ممکن است با وضعیتی شکوه آمیز و با آه و ناله وارد شود. این نوع «غرغرو».

طرف مقابل ممکن است با نوازشهایی که از بخش منفی «والد کنترل کننده و مستبد» می آید به جای بخش منفی «والد مهربان و تغذیه کننده» پاسخ دهد.

خرابکار نوع دوم هم دو نوع عملکرد دارد. در نوع اول «یاری رسان»، او وضعیت «والد مهربان و تغذیه کننده» ی منفی را بر می گزیند و هدفش این است که از شخص مقابل که در حالت نفسانی «کودک» است نوازشهای تشکر آمیز دریافت کند.

طرف مقابل، «خوب، واقعا خیلی خوردم و سیر هستم، متشکرم» 

«رئیس – مآب» یعنی نوع دوم خرابکاری را توصیف می کند، که رابطه متقابل را با «والد کنترل کننده و مستبد» منفی شروع می کند.

او به دنبال نوازشهای پوزش طلبانه از «کودک» طرف مقابل است.

اگرچه فانیتا انگلیش این مطلب را خاطرنشان نساخته است. ولی ما می گوییم افراد می توانند به صورت «والد» به «والد» با موضوعهایی مانند «وحشتناک نیست»، و یا در رابطه «کودک، به کودک» با افزایش تبالادت احساسی خرابکاری کنند.


همانطور که می بینید خرابکاری نوعی وقت گذرانی است، که افراد در چنین تبادلاتی، احساسهای تخریبی را تخلیه می کنند. روابط متقابل موازی فقط زمانی متوقف می شود که یکی از طرفین کنار بکشد و یا رابطه متقابل متقاطع به وجود آورد. اغلب اوقات آن شخصی که رابطه متقابل متقاطع را شروع می کند همان خرابکار است و نه شخص مقابل، زیرا خرابکارهای حرفه ای در اینکه حس کنند چه موقع طرف مقابل می خواهد خود را از تبادل کنار بکشد ماهر شده اند. به جای آنکه بگذارد منابع نوازشی اش به این ترتیب تمام شود، خرابکار ترجیح می دهد همیشه آغازگر رابطه باشد.

“پیامد معمول این کار این است که تبادلات خرابکارانه به صورت بازیهای روانی در می آید.”

منبع: (تحلیل رفتار متقابل، یان استورات/ون جونز)

ادامه ی مقالات تحلیل رفتار متقابل را دنبال کنید…

مطالب مرتبط

دیدگاه خود را بگذارید

avatar