تکنیک فروش : نوشتن پروپوزال فروش
فروشندگان حرفه ای برای فروش های بزرگ خود از پروپوزال استفاده می کنند. نوشتن پروپوزال فروش مهارت و توانایی خاص خود را دارد، بسیاری از فروش محصولات شایسته به راحتی توسط یک پروپوزال نویس نا لایق زیر سوال می رود.
بعضی از پروپوزال ها ساده هستند و ممکن است شامل یک صفحه باشند که در آن فهرست وار شریط اصلی و کلی ذکر شده است، ولی برخی دیگر متناسب با درخواست مشتری ممکن است پیچیده باشد که نوشتن آن ساعت ها زمان ببرد.
یک پروپوزال دو هدف اصلی را دنبال می کند. اول آنکه گفته ها و صحبت های فروشنده را مکتوب و قابل دسترس می سازد، دوم درباره ی آنچه که صحبت شده است سوء تفاهم را به حداقل می رساند. هر پروپوزال رسمی فروش صرف نظر از ساده و یا پیچیده بودن آن شامل شش عنصر است.
- نامه ی روی جلد
- صفحه ی عنوان
- فهرست
- بدنه ی پروپوزال
- خلاصه
- قرارداد
رعایت این شش عنصر برای نوشتن یک پروپوزال حرفه ای ضروری است.
- نامه ی روی جلد
نامه چکیده ی آن چیزی است که در مذاکره ی فروش گفته شده است. همچنین شامل فهرستی از چیزهایی است که برای مشتری ارسال شده. باید توجه داشت که نامه متناسب با موقعیت و مشتری نوشته شود تا توجه مشتری را جلب کند.
- صفحه ی عنوان
برای پروپوزال حتما عنوانی حرفه ای تهیه کنید که به وضوح نشان دهد که پروپوزال درباره ی چیست، خطاب به چه کسی است و توسط چه شخصی تهیه شده است. قید کردن زمان هم در پروپوزال بسیار مهم است اینکه، پروپوزال در چه زمانی تهیه شده است و تا چه زمانی اعتبار دارد.
- فهرست
داشتن فهرست برای پروپوزال این امکان را برای مشتری فراهم می کند، به راحتی به سراغ آن چیزی برود که می خواهد.
- بدنه ی پروپوزال
بدنه ی پروپوزال باید موقعیت کلی و کنونی مشتری را قبل معرفی محصول ذکر کند. در قسمت بعد منافع و ویژگی محصول گفته می شود، سپس هزینه ها و سرمایه ی مورد نیاز گفته می شود. در آخر هم گفته می شود که چگونه نیازهای مشتری برطرف می شود.
- نتیجه
مطرح کردن پیشنهاد به مشتری است که باید به صورت جملات کوتاه و خلاصه باشد.
- قرارداد
در پایان تصمیم خرید را برای مشتری آسان کنید، به او مدرکی را برای امضا ارائه کنید.
(منبع : فروش ، تکنیکها و کاربردها ، ریچارد و بروس دی بوسکرک)
با ادامه مقالات تکنیک فروش همراه ما باشید …
دیدگاهتان را بنویسید