بهره برداری از قدرت روابط انسانی برای ایجاد انگیزه در کارکنان

بهره برداری از قدرت روابط انسانی برای ایجاد انگیزه در کارکنان
مجموع 5 از 2 رای

ایجاد انگیزه در کارکنان
بهره برداری از قدرت روابط انسانی

چه با تعداد کمی کارمند در شرکتی کوچک، چه با صدها کارمند در یک شرکت بزرگ در ارتباط باشید. بعضی چیزها یکسان هستند: نیاز به یک وسیله ی ارتباطی اصلی دارید که خبرها را به سرعت منتقل کند.

هر یک از کارکنان یا اعضای گروه شما به نوبه ی خود در موفقیت سازمان نقش دارد، بنابراین باید در هنگام برقراری ارتباط، به همه ی آنها دسترسی داشته باشید.

همه ی شرکت ها باید یک شیوه ی ارتباطی خاص خودشان داشته باشند، یک کانال ارتباطی قابل اطمینان که تقریبا همیشه برای توضیع اطلاعات از آن استفاده می کنید.

گزینه های ارتباطی می تواند موارد زیر باشد:

  • پیام رسان های صوتی
  • ایمیل های هفتگی
  • یادداشت برداری
  • مجله یا خبرنامه ی داخلی شرکت
  • جلسه های صرف ناهار
  • جلسه های منظم و سراسری در شرکت
  • سخنرانی های ارائه شده روی CD
  • ارتباط از طریق اینترانت و شبکه های داخلی
  • جلسه های گروهی هفتگی

مدیران شرکت های کوچک، فرصت بیشتری برای تماس چهره به چهره دارند. در حالی در شرکت های بزرگ، مدیران برای ایجاد ارتباطات جمعی به ابزارهای خاصی نیاز دارند. مهم انتخاب وسیله ای مناسب برای انتقال انواع اطلاعاتی است که معمولا با کارکنان به اشتراک گذاشته می شود.

هر کدام از کانال های ارتباطی شما، می تواند برای تشکیل یک واحد کلی اما چند بعدی، مکمل یکدیگر باشد. کارکنان باید به منابع اطلاعاتی شرکت احترام بگذارند و به آنها تکیه کنند، و به شایعات دامن نزنند.

برای کنترل شایعه در شرکت تان، باید کارهای زیر را انجام دهید:
  • اطلاعات دقیق ارائه دهید: کانال های ارتباطی همه کارکنان را تصحیح کنید. در غیر این صورت نیمی از حقایق تحریف خواهد شد. پس سعی کنید این شایعات مخرب را در نطفه خفه کنید.
  • تبادل اطلاعات را تسریع کنید: اگر شما اطلاعات را پنهان نکنید، احتمال اینکه کارکنان به شما اعتماد کنند بیشتر است. اگر قصد انتقال خبری را دارید و دستور داده اید که پنهانی این کار انجام شود، افرادتان از این عمل شما متعجب خواهند شد.
  • جلسه ی پرسش و پاسخ برگزار کنید: کارکنان باید بتوانند به دفعات و در فواصل زمانی منظم اطلاعات دریافت کنند. به این ترتیب آنها کمتر انرژی خود را صرف جمع آوری اطلاعات از جاهای دیگر می کنند.
  • از طفره رفتن بپرهیزید: مطالب خود را صریح و مختصر ارائه دهید. وقتی از پاسخگویی طفره می روید افراد متوجه می شوند. تنها سودی که از طفره رفتن عایدتان می شود تضعیف روحیه ی کارکنان است.

دقت کنید اگر در زندگی شخصی شما نیز شایعه جریان داشته باشد هیچ کس حرف شما را قبول نکرده و مدام با افکار و غقاید شما مخالفت می شود.

(منبع: ایجاد انگیزه در کارکنان، مکس مسمر)

ادامه ی این مطالب به زودی در مقالات آینده گذاشته خواهد شد…


دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
با خبرم کن