برندسازی شخصی: نیازهایتان را کشف کنید

برندسازی شخصی: نیازهایتان را کشف کنید
مجموع 5 از 2 رای

برندسازی شخصی
برندسازی شخصی: نیازهایتان را کشف کنید

پی بردن به اینکه چه چیزهایی برایتان اهمیت دارد، آسان به‌نظر می‌رسد؛ ولی بیشتر مردم زیاد درباره‌اش فکر نمی‌کنند. برای اینکه بفهمید چه چیزی برایتان اهمیت دارد، اول باید نیازهایتان را بشناسید. نیازهای ما به‌صورت ناخودآگاه طی رشدمان شکل می‌گیرد و به بخشی اصلی از شخصیت‌مان تبدیل می‌شود. برای اینکه خودتان را برند کنید، حتما باید نیازهایتان را بررسی کرده باشید.

آبرهام مازلو Abraham Maslow نظریه‌ای ارائه داد که «هرم نیازهای مازلو» نام گرفت. این نظریه می‌گوید پیش از اینکه بخواهیم به نیازهای سطوح بالاترمان برسیم، باید نیازهای اولیه‌مان برآورده شده باشد. ترتیب نیازها از پاین هرم به بالاست و باید نیازهای هر سطح به ترتیب برآورده شود تا فرد بتواند به نیازهای سطح بالاتر برسد و آن‌ها را برآورده کند.

هرم مازلو

نظریه مازلو نشان می‌دهد که اگر نیازهای فیزیلوژیک داشته باشید، یعنی مثلا گرسنه یا تشنه باشید، سرد یا گرمتان باشد و …، نمی‌توانید روی موضوعات دیگر تمرکز کنید. اگر نیازهایتای فیزیلوژیک‌تان برآورده شود، اما نیاز به امنیت داشته باشید و در محیط احساس خطر کنید، زیاد به فکر برآورده کردن نیازتان به عشق و تعلق نخواهید بود.

اگر سه سطح پایینی نیازها برآورده شود، می‌توانید روی عزت‌نفس متمرکز شوید. در اینجا برندسازی شخصی می‌تواند اتفاق بیفتد. برای برآورده کردناین نیاز باید احساس کنید کارتان را خوب انجام می‌دهید، به خودتان و دیگران احترام می‌گذارید و کارتان با برداشتی که از خودتان دارید، هماهنگ است. این هماهنگی برای ساختن برند شخصی اصیل ضرورت دارد.

بالاترین سطح نیاز، خودشکوفایی است. مازلو خودشکوفایی را «تبدیل‌شدن به هرآنچه می‌توانید» تعریف کرده است. هدف برندسازی شخصی این است که برای برآورده کردن نیاز به خودشکوفایی تلاش کنید. اگر به این هدف برسید، تبدیل به کسی می‌شوید که واقعا هستید و به‌روشنی می‌درخشید.

جدول زیر کمک می‌کند هرم نیازها را با آنچه در محل کارتان رخ می‌دهد ارتباط دهید. این جدول نشان می‌دهد کدام نیازها در کدام سطح هرم مازلو جا می‌گیرند و بعد مثالی از محیط کار برای آن می‌آورد.

بررسی نیازها در محل کار
هرم نیازهای مازلو هرم نیازهای محل کار
نیازهای فیزیولوژیک: غذا، سرپناه، خواب، آب، اکسیژن، نیاز جنسی، آزادی حرکت، دمای متعادل هوا. نیازهای فیزیولوژیک شغلی: دستمزد، وقت آزاد برای خوردن یا استراحت کردن و تنظیم ساعت‌های کاری به صورتی که وقت برای رفتن به خانه و استراحت کردن وجود داشته باشد.
نیازهای امنیتی: امنیت، ثبات، ایمنی بدن و خانواده، رهایی از خشونت، مناسک و روال‌های عادی امور. نیاز به امنیت در شغل: امنیت شغلی و نبودن تهدید به بیکاری یا تعلیق، امنیت در محل کار شامل نبود خشونت، سوءاستفاده‌های روانی و قرار گرفتن در معرض مواد سمی، امنیت دارایی، ساعات کاری منظم و قابل پیش‌بینی.
نیاز به عشق و تعلق: دوستی، خانواده، نزدیکی جنسی، روابط اجتماعی. نیاز به عشق و تعلق در محیط کار: داشتن روابط خوب با همکاران – رئیس و مشتریان، تناسب فرهنگی، علاقه به رسالت سازمان.
نیاز به عزت‌نفس: اعتماد به نفس، احترام متقابل، پیروزی، قدردانی. نیاز به عزت‌نفس شغلی: دریافت تقدیر و تشکرهایی مثل «کارت عالی بود!»، ترفیع گرفتن، دریافت مسئولیت‌های جدید، دریافت پاداش، احترام به همکاران، احساس مورد احترام بودن، هماهنگی کار با احساسی که فرد به خود دارد.
نیاز به خودشکوفایی: دانش، فهم، آرامش، رضایت از خود، رسالت زندگی، دنبال کردن استعدادهای درونی، خلاقیت، زیبایی. نیاز به خودشکوفایی در کار: استفاده کامل از استعدادها در کار، کار برای اهداف معنوی، دانستن هدف زندگی، پیدا کردن معنا در کار، داشتن حس مهارت و خبرگی.

توجه به نیازها مهم است، چون مردم معمولا از امتحان کردن چیزهای جدید یا به خطر انداختن نیازهای اولیه‌شان خودداری می‌کنند. مثلا شاید با خودتان فکر کنید: «می‌توانم این را امتحان کنم ولی از شغلم اخراج نشوم؟» یا «اگر برند شخصی‌ام را بسازم، آیا همه به من می‌خندند؟»

نیازها به احساسات جهت می‌دهند و روی ارزش‌های ما تاثیر می‌گذارند. نیازها انگیزه‌ی ما را تعیین می‌کنند. شناسایی نیازها کمک می‌کند تا بفهمید چه چیزهایی برایتان ارزش دارد و چه هدف‌هایی باید برای خودتان در نظر بگیرید. پیش از اینکه به سراغ خواندن مقالات بعدی برندسازی شخصی بروید، توصیه می‌کنم کمی وقت بگذارید و پاسخ این دو پرسش را بنویسید:

  • کدام نیازهای من برآورده شده‌اند؟
  • کدام نیازهای من برآورده نشده‌اند؟

(منبع: برندسازی شخصی، سوزان کریتون)

در ادامه مقالات برندسازی شخصی همراه ما باشید …


دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
با خبرم کن