برندسازی شخصی : ظاهرتان را با برندشخصی تان هماهنگ کنید
برند شخصی شما برآوردی است از چیزهایی که می گویید، شیوه ی گفتن آنها، کارهایی که می کنید، زبان بدن تان، آراستگی تان و سبک لباس پوشیدنتان. در واقع تصویر شما شیوه ی ارائه خودتان به دیگران است.
طی مطالعه و بررسی که بر روی پسران ۱۲ تا ۱۵ سال انجام شد نتایج بسیار جالبی به دست آمد. از آنها پرسیده شد که درصد کل ارتباط بین سه مورد زیر چگونه است؟
- کلامی: محتوای چیزی که می گویید.
- شنیداری: نحوه ی گفتن چیزی که می گویند.
- دیداری: ظاهرتان زمانی که آن را می گویید.
با توجه به اینکه همه می دانند محتوای پیام از همه مهم تر است ولی ۵۵ درصد از حالت و ظاهر گوینده، ۳۸ درصد ار راه شیوه ی گفتن گوینده (صدا، لهجه، لحن) و تنها ۷ در صد پیام از راه محتوا منتقل می شود.
نمی گوییم که این درصدها همیشه ثابت هستند، همچنین نمی خواهیم شمارا ترغیب کنیم تا محتوای پیام تان را نادیده بگیرید. می خواهیم به شما بگوییم که ارتباط بصری (غیر کلامی) بسیار مهم است و باید به آن توجه کنید.
به عنوان مثال اگر من بخواهم به شخصی بگویم که تمایل همکاری با او را دارم، از این کلمات استفاده می کنم “حتی فکر کار کردن با شما هم من را به هیجان می آورد” ولی اگر هنگام گفتن با او ارتباط چشمی نداشته باشیم چه؟ اگر با قیافه بی احساس با او صحبت کنم چه؟ آیا حرف های من قابل باور است؟
باید به این نکته توجه کرد که آنچه شنونده در ارتباط رو در رو با شما می بیند به اندازه ی آنچکه می شود اهمیت دارد. ارتباط غیر کلامی تان را سرسری نگیرید. متناسب با نقشی که می خواهید داشته باشید لباس بپوشید، به زبان بدنتان دقت داشته باشید و اگر از ظاهرتان مطمئن نیستید می توانید از یک دوست مورد اعتمادتان نظر بخواهید.
(منبع: برندسازی شخصی، سوزان کریتون)
در ادامه مقالات برندسازی شخصی همراه ما باشید …
دیدگاهتان را بنویسید