برندسازی شخصی: الگوی SMART

برندسازی شخصی: الگوی SMART
مجموع 5 از 1 رای

الگوی smart
برندسازی شخصی: الگوی SMART

در مقاله گذشته از سری مقالات برندسازی شخصی، که هدف‌گذاری برای ارتقای برند نام داشت، ده مرحله که از نظر رندی بوسین (مربی برندسازی شخصی و مشاور شغلی) به فرآیند هدف‌گذاری و رسیدن به اهداف کمک می‌کند را برای شما نام برده و توضیح دادم. در این مقاله قصد دارم تا مورد سوم آن موارد یعنی بازنویسی هدف‌های کوتاه‌مدت به‌وسیله الگوی SMART را به صورت جداگانه برای شما عزیزان و دنبال کنندگان سری مقالات برندسازی شخصی توضیح دهم.

کلمه SMART از حروف اول معادل لاتین کلمات ویژه، قابل اندازه‌گیری، دست یافتنی، معقول و واقع‌بینانه، و زمان‌دار ساخته شده است. در ادامه به توضیح این کلمات در راستای هدف‌گذاری می‌پردازیم:

  • ویژه یا جزئی‌بودن هدف، یعنی بگویید به چه چیزی می‌خواهید برسید و چرا. معمولا باید به این پرسش‌ها پاسخ بدهید: چه کسی، چه چیزی، چه موقع، کجا و چرا. پرسیدن «چرا» بسیار مهم است. شما باید بدانید چرا می‌خواهید به این هدف برسید و هدفتان چه ارتباطی با ارزش‌هایتان دارد. برای مثال، هدف کلی چیزی شبیه این است: «رسیدن به تناسب اندام.» هدف ویژه این می‌شود: «در باشگاه ورزشی ثبت‌نام کنم و سه‌بار در هفته ورزش کنم تا در طول روز انرژی بیشتری داشته باشم.»
  • قابل اندازه‌گیری، نشان می‌دهد چطور قرار است بفهمید چقدر به‌سمت هدف پیش رفته‌اید. برای اینکه ببینید هدفتان قابل اندازه‌گیری هست یا نه، این پرسش‌ها را از خودتان بپرسید: چه مقدار؟ چند تا؟ از کجا می‌فهمم به این هدف رسیده‌ام؟
  • دست یافتنی، یعنی وقتی هدف‌های مهمتان را فهرست می‌کنید، راه‌هایی برای عملی کردن آن‌ها پیدا کنید. شما نگرش‌ها، مهارت‌ها و توانمندی‌هایی را در خودتان ایجاد می‌کنید که به آن هدف برسید. مطمئن شوید هدفی که انتخاب می‌کنید دست‌یافتنی است. اگر دستیابی به آن خیلی دور از شرایط شما باشد، ممکن است به دنبال کردن آن پایبند نمانید و ناامید شوید. هدفتان باید کمی به شما فشار بیاورد تا برای رسیدن به آن انگیزه احساس کنید. مثلا این هدف که در یک هفته ۱۵ کیلو وزن کم کنید، دست‌یافتنی نیست. ولی منطقی است اگر بخواهید نیم تا یک کیلو در هفته کم کنید. موفقیت شما در رسیدن به هدفتان باعث می‌شود انگیزه‌تان حفظ شود و دفعه بعد هدف بزرگ‌تری در نظر بگیرید.
  • واقع‌بینانه، یعنی هدف شما چیزی است که هم برایش انگیزه دارید و هم در چارچوب واقعیت می‌توانید آن را انجام دهید. یادتان باشد هدفتان را در سطحی در نظر بگیرید که رسیدن به آن به تلاش نیاز داشته باشد. اگر دیدید به‌آسانی به هدفتان رسیده‌اید، دفعه‌ی بعد سطحش را کمی بالاتر ببرید. اگر دیدید رسیدن به هدفتان زمانی غیرمنطقی می‌طلبد، دفعه‌ی بعد هدف کمی آسان‌تری در نظر بگیرید.
  • زمان‌دار، یعنی هدفتان باید در چارچوب زمانی تعریف شود؛ با مهلت گذاشتن برای هدفتان، باعث می‌شوید ناخودآگاهتان به حرکت دربیاید و روی آن کار کند. بدون چارچوب زمانی، هیچ حس ضرورتی برای رسیدن به آن در شما ایجاد نمی‌شود.

(منبع: برندسازی شخصی، سوزان کریتون)

در ادامه مقالات برندسازی شخصی همراه ما باشید …


دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
با خبرم کن