در مطالب قبل (ویدیو مارکتینگ و اهمیت آن در حوزه بازاریابی) نشان دادیم که بازاریابی ویدیویی میتواند مهمترین ابزار ما در حوزه دیجیتال مارکتینگ باشد. جذابیت فیلمها و کلیپهای کوتاه این شانس را به بازاریابان میدهد تا نرخ تعامل بیشتری با مخاطبین خود ایجاد کنند. ویدیو مارکتینگ یک بحث پیچیده و هزینهبر است و به همین دلیل ممکن است برخی از بازاریابان علاقه چندانی به آن نشان ندهند.
اما در این مطلب ما با ذکر چهارده دلیل محکم به شما نشان خواهیم داد که سرمایهگذاری در بازاریابی ویدیویی نه تنها هزینه نیست، بلکه نرخ بازگشت سرمایه بالاتری نصیب ما میکند.
چند آمار جالب در مورد بازاریابی ویدیویی
ما اگر بخواهیم بحث دیجیتال مارکتینگ یا ویدیو مارکتینگ را به طور کامل بررسی کنیم، زمانی بسیار بیشتر از حد تصور ما نیاز دارد. شاید انواع هایلایت کردن و برجسته کردن بتواند در این زمینه به ما کمک کند:
- چیزی در حدود ۲۵ درصد از مردم جهان هر روز یک ویدیو به صورت آنلاین تماشا میکنند؛
- استفاده از ویدیو در ایمیل مارکتینگ نرخ کلیک خوری آن را تا ۱۳ درصد افزایش میدهد؛
- نزدیک به ۵۰ درصد از کاربران ویدیوها را در دستگاههای موبایل یا تبلت میبینند؛
- در سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۸۰ درصد از مصرف ترافیک اینترنت به دلیل تماشای ویدیو آنلاین بوده است؛
- نرخ تعامل (Engagement Rate) در ویدیوهای بلندتر از ۲ دقیقه کمتر است.
هر چند آمار کوتاه حقایق زیادی در مورد بازاریابی ویدیویی به ما نشان میدهد. اما اگر دنبال بهانه و دلیل برای استفاده از این ابزار هستید، ۱۴ مورد زیر را به خاطر داشته باشید:
امکان استفاده از ویدئو مارکتینگ به شیوههای مختلف وجود دارد
همین الان صفحات مختلف ایده پردازان را بررسی کنید. حتی خود ما هم در برخی از صفحات از ویدیو استفاده کردهایم. خوشبختانه ویدیو انعطاف بالایی دارد و به شکلهای مختلفی میتوانیم از آن استفاده کنیم. به عنوان مثال:
- اشتراک ویدیو در وب سایتهای مخصوص مانند یوتیوب و آپارات؛
- تولید ویدیو به طور ویژه برای معرفی یک محصول یا یک خدمات؛
- استفاده از ویدیو برای جذب مخاطب در صفحه فرود یا لندینگ پیج؛
- قرار دادن ویدیو در صفحه مقالات وبلاگ به عنوان تکمیلی؛
- استفاده از ویدیو بهعنوان وبینار برای آموزش و تأثیر بر مخاطب.
۸۲ درصد از کاربران محتوای ویدیویی توییتر را میبینند
در چند سال اخیر توییتر به ابزار مهمی برای ارتباط افراد محبوب یا به اصطلاح سلبریتی تبدیل شده است. حتی میبینیم که جدلهای سیاسی هم با استفاده از توئیتر صورت میگیرد. حالا جالب است بدانید که اخیراً توییتر اعلام کرده که ۸۲ درصد از کاربران آنها تمایل دارند که محتوای ویدیویی منتشر شده را ببینند. این نشان میدهد که توییتر با وجود محدودیت در نوشتار (۱۵۰ کاراکتر)؛ میتواند ابزاری محبوب و کارآمد در بازاریابی ویدیویی باشد.
تماشای ۵۰۰ میلیون ساعت ویدیو در طول یک روز در یوتیوب
در یک ماه گذشته یوتیوب اعلام کرده که کاربران آنها در هر روز بیش از پانصد میلیون ساعت از ویدیوها را تماشا کردند. اگر شما به عنوان کاربر معمولی وارد یوتیوب شوید، برای دیدن کلیپهای کوتاه و بلند مجبور به دیدن پیامهای تبلیغاتی در ابتدای فیلم هستید. از طرف دیگر، شرکتها حمل به شکلهای مختلف برنامه بازاریابی ویدیوی خود را در یوتیوب اجرا میکنند. همه اینها بهانههایی هستند تا ویدیوهای بازاریابان به خوبی دیده شوند.
یوتیوب بیش از یک میلیارد کاربر دارد
یکی از آمارهای جالب دیگری که اخیراً توسط یوتیوب اعلام شده، داشتن یک میلیارد کاربر است. در حال حاضر نزدیک به ۳ میلیارد کاربر استفاده کننده در اینترنت وجود دارد که یک سوم آنها در یوتیوب حضور دارند. حالا اگر بند قبلی را هم به این مورد اضافه کنیم، میبینیم که سرمایهگذاری در بازاریابی ویدیوی بر بستر یوتیوب میتواند ابزار خوبی برای آگاهی از برند ما باشد.
۷۵ میلیون از جمعیت آمریکا هر روز ویدیوهای تبلیغاتی میبینند
در ابتدای همین متن اشاره کردیم که نزدیک به یک چهارم جمعیت جهان در طول روز ویدیوهای اینترنتی را مشاهده میکنند. با وجود اینکه تعداد کاربران اینترنت در آسیا و به طور ویژه در کشورهای چین و هند بسیار زیاد است، اما کشور آمریکا با وجود جمعیت ۳۰۰ میلیونی خود، نزدیک به یک چهارم از جمعیت خود را درگیر در بازاریابی ویدیویی میبیند.
۹۵% از بینندگان یک ویدیو، پیام آن را دریافت میکنند
این میتواند آمار بسیار مهم و جالب توجهی در حوزه ویدیو مارکتینگ باشد. بررسیها نشان میدهد که تنها ۱۰ درصد از کاربران به هنگام مطالعه یک متن نوشتاری پیام آن را به طور کامل دریافت میکنند. اما جالب است بدانید که ۹۵ درصد از بینندگان ویدیو، پیام منتشر شده در آن را به طور کامل دریافت میکنند. این مقایسه جالب نشان میدهد که بازاریابی ویدیویی میتواند بسیار کارآمدتر و موثرتر در حوزه تبلیغات و برندینگ باشد.
۷۶ درصد از بازاریابان حرفهای، به فکر سرمایه گذاری در بازاریابی ویدیویی هستند
این موضوع را از دو جهت میتوان بررسی کرد. در وهله اول، آمار ۷۶ درصد نشان میدهد که بازاریابان به خوبی کارآمد بودن روش ویدیو مارکتینگ را درک کردهاند و میدانند که نرخ بازگشت سرمایه در این شیوه بسیار بالاتر است. اما اگر جنبه منفی را در نظر بگیریم، مشخص است که این روش هنوز به طور کامل در بین بازاریابان جا نیفتاده و نیاز به زمان بیشتری دارد.
۱۲۰۰ درصد بازنشر بیشتر نسبت به تصاویر و نوشتهها
بازاریابی ویدیویی تا حدود زیادی میتواند به عنوان یک زیر لایه و زیر مجموعه از بازاریابی شبکههای اجتماعی و همان سوشیال مارکتینگ باشد. آمار جالب در این مورد این است که میزان بازنشر ویدیوهای منتشر شده در اینترنت و در شبکههای اجتماعی در حدود ۱۲۰۰ درصد بیشتر از تصاویر و نوشتار است. این آمار عجیب نشان میدهد که کاربران علاقه بیشتری به کلیپهای ویدیویی و فیلمها دارند.
افزایش ۳۳ درصدی نرخ تعامل در فیسبوک
اخیراً فیس بوک آمار جالبی از صفحات حاوی ویدیوی اعلام کرده است که احتمالاً بسیاری از کاربران نسبت به طراحی صفحه خود تغییر رویه خواهند داد. این آمار نشان میدهد که نرخ تعامل صفحاتی که حاوی یک یا چند ویدیو هستند نزدیک به ۳۳ درصد بیشتر از سایر صفحات است. این نشان میدهد که پیاده سازی بازاریابی ویدیویی در بستر فیسبوک و در شبکههای اجتماعی میتواند راهکاری جالب و هدفمند باشد.
۱۳ درصد نرخ کلیک خوری بیشتر در ایمیل مارکتینگ
ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی یکی از ارزانترین روشهایی است که یک بازاریاب میتواند به کار ببرد. اما اکثر بازاریابان از آمار نرخ کلیک خوری پایین ایمیلها شاکی هستند. اخیراً آمارها نشان داده که استفاده از یک ویدیو در داخل ایمیل میتواند نرخ کلیک خوری آن را به ۱۳ درصد بالاتر افزایش دهد. بنابراین سرمایه گذاری برروی روشهای ترکیبی در بازاریابی مانند ترکیب کردن بازاریابی ویدیویی با ایمیل مارکتینگ میتواند نرخ تعامل و نرخ کلیک خوری تبلیغات ما را بالا ببرد.
ویدیوها میتوانند ترافیک ارگانیک یک سایت را در حدود ۱۵۷ درصد افزایش دهند
در مطلب معرفی ویدیو مارکتینگ به این نکته اشاره کردیم که وب سایتها و صفحات دارای ویدیو معمولاً در نتایج جستجوی بالا آورده میشوند. از طرف دیگر بیشتر شرکتها بر روی ترافیک ارگانی که به دست آمده از موتورهای جستجو سرمایهگذاری میکنند. حالا این آمار نشان میدهد که پیادهسازی بازاریابی ویدیویی بر مبنای پلتفرم یوتیوب یا آپارات میتواند ۱۵۷ درصد ترافیک سایت شما را بالاتر ببرد.
۵۵ درصد ترافیک بیشتر با وجود استفاده از ویدیو در وب سایت شخصی
استفاده از بستر آپارات و یوتیوب میتواند آمار ترافیک سایت ما را بالا ببرد. اما برخی از بازاریابان ترجیح میدهند که ویدیو را در داخل سایت خود و به صورت مستقل منتشر کنند. کارایی این روش نسبت به روش قبل کمتر است، اما باز هم تأثیر مستقیمی در افزایش ترافیک ارگانیک سایت دارد. آمارها نشان میدهد که این روش میتواند ترافیک وب سایت را تا ۵۵ درصد افزایش دهد.
۴۹ درصد سرعت بیشتر در درآمد
بازاریابانی که از ویدیو برای معرفی کسب و کار خود استفاده میکنند یا حتی با ویدیوهای کوتاه برای معرفی محصول و خدمات منتشر میکنند، ۴۹ درصد سرعت بیشتری نسبت به سایر کاربران در کسب درآمد دارند. در هر صورت بازاریابی ویدیویی این فرصت را به آنها میدهد که ترافیک بیشتری به سایت خود جذب کنند و پیام خود را راحتتر منتقل کنند. به همین راحتی سرعت کسب درآمد آنها هم افزایش مییابد.
۸۰ درصد افزایش نرخ تبدیل صفحه فرود
آمارها نشان میدهد استفاده از ویدیو در صفحه فرود یا همان لندینگ پیج میتواند نرخ تبدیل این صفحه را افزایش دهد. این آمارها حاکی از رشد ۸۰ درصدی نرخ تبدیل صفحه فرود است که طبیعتاً میتواند بسیار مهم و کارآمد باشد. در هر صورت هر بازاریاب نهایت تلاش خود را به کار میگیرد تا نرخ تبدیل بالاتری به دست بیاورد. بنابراین بازاریابی ویدیویی در صفحه فرود میتواند ما را راحتتر به هدف اصلی برساند.
جمع بندی
در انتها باید به این نکته اشاره کنیم که چیزی در حدود ۵۰ درصد از همه ویدیوها در دستگاههای همراه مانند گوشی و تبلت دیده میشوند. بنابراین بهینه کردن تصاویر برای گوشی بسیار ضروری است. از طرفی بالا بردن طول ویدیو از ۲ دقیقه بیشتر نرخ تعامل آن را کاهش میدهد و کاربران علاقه چندانی به آن ندارند. با این تفاسیر، اگرچه بازاریابی ویدیویی به عنوان یک روش کارآمد شناخته میشود، اما نحوه اجرای آن هم بسیار مهم است و در مطالب بعد سعی میکنیم که بیشتر به آن بپردازیم.
خوشحال میشویم که اگر شما هم در زمینه بازاریابی ویدیوی تجربهای دارید با ما در میان بگذارید یا از طریق امتیازدهی ما را از کیفیت محتوای خود مطلع کنید.
من خودم ویدیو هامو تو نماشا و آپارات گذاشتم برام جالب بود بعضی از ویدیو هام تو نماشا خیلی بازدید بیشتری خورد !!!