اگر نام مناسبی ندارید ، آن را عوض کنید
رالف لایف شیتز Ralph Lifshitz، طراح مد معروف، قبل از اینکه به شهرت برسد، نام خود را به Ralph Lauren تغییر دارد. جمله ی معروف این طراح مد، پولو از رالف لارن Polo By Ralph Lauren است که، از جمله ی Polo by Ralph Lifshitz، بهتر و شیک تر است.
در ادبیات، اغلب نویسندگان برای منفی کردن وجهه ی شخصیت های بد داستان، برای آنها اسم بد انتخاب می کنند. مثل شخصیت اسکروگ ابنزر ScroogeEbenzer که در رمان سرود کریسمس چارلز دیکنز وجود دارد. همچنین مثل ویلی لومن Willy Lomon در نمایشنامه ی مرگ یک دستفروش اثر آرتور میلر و یا شخصیت گرینچ Grinch در داستان “چگونه گرینچ کریسمس را دزدید؟” اثر دکتر سوس Dr Seuss. با این احوال، شما چطور یک نام بد یا نامناسب را هنگام بازاریابی می پذیرید؟
ما زمانی برای یک شرکت غذای ایتالیایی که تصمیم به انتخاب یک نام جدید گرفته بود کار می کردیم. پس از اینکه نام مناسب ایتالیایی برای شرکت یافتیم، به خودمان جرات دادیم که به مدیرعامل موسسه (که نامش فرانسوی بود) پیشنهاد بدهیم که او هم اسمش را به همین نام جدید ایتالیایی تغییر دهد؟
چرا که نه؟ شرکت های سهامی صدها هزار دلار خرج می کنند که یک نام تجاری مناسب پیدا کنند و سپس آن نام را در دهان مدیرعاملی که نام شخصی اش بسیار نامناسب است بگذارند.
از نقطه نظر نام گذاری تجاری Branding، موقعیت مدیرعامل یک شرکت سهامی بزرگ درست مثل موقعیت یک ستاره ی سینما یا تلویزیون است. یک نام کوتاه، ساده، و آسان برای به خاطر سپردن، روند ساخت نام تجاری را به نحو چشمگیری آسان می کند. به همین دلیل است که تعداد زیادی از ستارگان افسانه ای هالیوود، نامش را تغییر داده اند.
آلن کوینگربزگ به وودی آلن Allen KoingsbergàWoody Allen
آلفونسو دابروزو به آلن آلدا Alphonso D’Abruzào Alan Alda
آرچیبالد به کاری گرانت Archibald LeehàCary Grant
شریلین شاکیسیان به شِر Cherilyn ShakisianàCher
تام ماپوتر به تام کروز Tom MapotheràTom Cruise
مارگارت هایرا به مِگ رایان Margaret HyraàMeg Ryan
اوژن اورویتز به مایکل لاندون Eugene OrowitzàMicheal Landon
ایسور دانیلویچ به کرک داگلاس Issur DanielovitchàKirk Douglas
والتر ماتوشانکایاسکی به والتر ماتائو Walter MatuschanskayaskyàWalter Mattuau
(منبع: سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی، آل ریس_لورا ریس)
ادامه ی مقالات روابط عمومی (PR) را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید