هفت پیشنهاد عملی برای افزایش سطح انگیزش شغلی افراد

هفت پیشنهاد عملی برای افزایش سطح انگیزش شغلی افراد
مجموع 5 از 2 رای

انگیزش-شغلی

به راستی، چرا بعضی از افراد در انجام دادن وظایف شغلی خود، حتی در شرایط سخت، با علاقه و رضایت زیاد به تلاش قابل توجه خود ادامه می‌دهند و در مقابل، گروهی دیگر، حتی برای تهیۀ مایحتاج اولیۀ زندگی خودشان هم، تلاش نمی‌کنند و علاقه‌ای به کار کردن ندارند؟

براساس تحقیقاتی که در زمینۀ نظریه‌های انگیزشی انجام گرفته است، هفت پیشنهاد عملی برای افزایش سطح انگیزش شغلی افراد مطرح شد:

۱. اطمینان حاصل کنید انگیزه‌ها و ارزش‌های کارکنان سازمان، مناسب شغلی هستند که بدان گمارده شده‌اند.

۲. مشاغل را با توجه به انگیزه‌ها و ارزش‌های کارکنان، برایشان جذاب و همساز کنید.

۳. هدف‌های شغلی را آنچنان تعیین کنید که روشن، چالش‌آور(یعنی، برای فرد همانند مبارزه‌ای لذت‌بخش و در عین حال، مفید تلقی شود)، جذاب و قابل دستیابی باشند.

۴. منابع انسانی و ابزار و وسایل لازم را جهت تسهیل عملکرد شغلی و اثربخش بودن افراد، در اختیارشان قرار دهید.

۵. محیط کار افراد را چنان شکل دهید که از حمایت‌های اجتماعی، برخوردار شوند.

۶. وقتی عملکرد شغلی افراد بهبود می‌یابد، با روش‌هایی که از نظر آنان ارزشمند تلقی می‌شود، رفتارشان را تقویت کنید.

۷. شش پیشنهاد فوق را آنچنان با هم هماهنگ سازید و به شیوه‌ای نظام‌مند و مستمر به کار گیرید که به صورت بخشی از فرهنگ سازمانی محل کارتان(به ویژه برای مدیران سازمان)، درآید.

به نظر شما چه عواملی باعث می‌شوند خشنودی شغلی افراد کاهش یا افزایش پیدا کند؟

ما از یک شغل یا خوشمان می‌آید یا خوشمان نمی‌آید و می‌توانیم میزان این احساس را بر روی یک طیف، یعنی از احساس بسیار مثبت تا احساس بسیار منفی اندازه‌گیری کنیم.

تحقیقات نشان داده بین خشنودی شغلی و عملکرد شغلی کارکنان رابطۀ معنی‌دار وجود دارد.

یکی از عوامل مؤثر در انگیزش شغلی، خشنودی از شغل و تعهد سازمانی، عدالت سازمانی است. سایر عوامل عبارتند از: شخصیت، سن، جنسیت، حقوق و دستمزد، نوع سرپرستی که بر فرد اِعمال می‌شود، فرهنگ و جوّ سازمانی، نوع کار، شرایط برای ارتقاء و …

(منبع: روان‌شناسی صنعتی و سازمانی تألیف دکتر محمود ساعتچی)


دیدگاه بگذارید

با خبرم کن
avatar
م.جبلی

همونطور که شما فرمودین خشنودی شغلی دلایل خیلی زیادی میتونه داشته باشه که به نظرم یکسری هارو سرپرست و یکسری هارو خود کارمند میتونه حل کنه . اینکه هردوطرف برای این موضوع تلاش کنن قطعا تاثیر خیلی خوبی خواهد داشت اما اگر به هردلیلی هرکدوم تلاشی برای اینکار انجام ندن ، قطعا همکاری موفق و طولانی مدتی نخواهند داشت . ممنون بابت این مطلب مفید و ارزشمند . گاهی این مطالب که به شغل و کار مربوط میشن ، یاداوریشون خیلی تاثیرگذاره رو من

wpDiscuz