ایده پردازان
ایده پردازان
عبارت مورد نظر خود را جستجو نمایید
B2B bertonix content marketing dmark Google Ads host HTML ISP NLP PR pwconf startupgrind video marketing آداب اداری اثر مرکب احتیاط در ریسک کردن است! اخبار جعلی اخبار جعلی و کسب و کارها اخلاق در کار از خوب به عالی استارتاپ گرایند استخدام استراتژی اقیانوس آبی استراتژی های اثر بخش تبلیغات استرس استودیو ایده پردازان استوری اینستاگرام اشتراک‌گذاری محتوا افزایش دنبال کننده در اینستاگرام افزایش ممبر الوپیک انتقاد اندروید انگیزه ایجاد انگیزه در کارکنان ایده ایده های جدید برای توسعه‌ ی کسب و کار در اینستاگرام ایده پردازان ایده پردازم ایلان ماسک و ده قانون موفقیت او ایمیل مارکتینگ اینستاگرام اینستاگرام مارکتنیگ اینستاگرام مارکتینگ بازار ارز بازار بورس بازار سکه بازاریابی بازاریابی ایمیلی بازاریابی اینترنتی بازاریابی تلفنی بازاریابی در وکالت بازاریابی دیجیتال بازاریابی رویدادی بازاریابی سال ۲۰۲۰ بازاریابی محتوا بازاریابی مستقیم بازاریابی ویدیویی بازاریابی ویروسی بازاریابی چریکی بازیچه دست دیگران نباشید بحران کسب و کارها برتونیکس برنامه ایده پردازان برنامه نویسی برند سازی برندسازی شخصی بهانه بی بهانه بهینه سازی محتوا بهینه سازی موتور جستجو بهینه سازی گوگل بیت کوین تامین تجهیزات تبلیغات تبلیغات بازاریابی تبلیغات در گوگل تبلیغات کلیکی تجارت الکترونیک ترفندهای موفقیت تواضع توانمندسازی توسعه کسب و کار تولید محتوا تولید محتوای ویدیویی توییتر تپ‌سی تکنیک فروش تکنیک های وبلاگ نویسی تیزر تبلیغاتی تیم کوک و ده قانون موفقیت او جذب مشتری جعل خبر جف بزوس و ده قانون موفقیت او جلسات کاری جلسه حفظ تمرکز کارمندان حمایت خانواده موفق خرده فروشی خلاقیت خلق بهترین سال زندگی خودافشایی داستان های یک مدیر مارکتینگ دروغ رسانه ای ده قانون موفقیت بیل گیتس دورکاری دورکاری شرکت ها دیجیتال مارکتینگ دی مارک دینامیت موفقیت راه های بهبود نتایج جستجوی گوگل راهکارهای رشد کسب و کار راهکارهای مدیریتی رخت ایرانی رسانه های اجتماعی رشد شخصی رشد غیرمنتظره فروش رفتار سازمانی مثبت رهبران ارزش آفرین رهبری روان‌شناسی روان‌شناسی مدیریت روان‌شناسی کار روزمرگی ریسک سرمایه گذاری زبان بدن زندگی به همین سادگی سئو ساخت موشن گرافیک ساخت هویت تجاری سازماندهی ساماندهی سخنوری سرمایه سلامت سوپر مارکت شبکه های اجتماعی شبکه‌های اجتماعی شکست کسب و کار شیرینی صفحه اول گوگل طراحی سایت طراحی لوگو طراحی محیط طراحی گرافیک طوفان فکری عادت عادت های مثبت عملکرد شغلی فرسودگی شغلی فرهنگ سازمانی فروش فروشنده باهوش فروشگاه اینترنتی فریلنسر فناوری فینتک قدرت بیان قدرت زمان قدرت فروش قدرت مذاکره قرارداد لینکدین مارکتینگ مارکتینگ پلن مارک زاکربرگ متقاعد کردن مثبت اندیشی مثل یک بیلیونر فکر کنید مجموعه ی کارآمد محتوا محصول مدیریت مدیریت بحران مدیریت ریسک مدیریت زمان مدیریت منابع انسانی مدیریت پروژه مدیریت کسب و کار مزیت رقابتی مسئولیت‌پذیری مستر تیستر مشاغل بازاریابی مشاغل محلی مشتری مداری مصاحبه معرفی کتاب منابع انسانی منابع مالی مهارت های تخصصی موتور جستجوی گوگل موتورهای جستجو موشن گرافیک موفقیت موفقیت در بازار کار موقعیت شغلی میوه فروشی نوآوری در مدیریت نکات مهم برگزاری جلسات نیروی کار نیلپر هاست و سرور هدف هشتگ همدلی هوش اجتماعی هوش خلاق واتس آپ وب فارسی وبلاگ نویسی وب مارکتینگ وبینار وقت شناسی ویدئو مارکتینگ ویدیو ویدیو مارکتینگ ویروس کرونا ویروس کرونا و دورکاری ویژگی های لازم یک مدیر پاپکو پخش زنده پول سازی با بازاریابی اینترنتی پویایی پیتر دراکر و ده قانون موفقیت او چطور با هر شخصی صحبت کنیم چه کسی تغییر را کشت چک و سفته کارآفرینی کارآفرینی زنان کارافرینی کارمند بد قلق کافه تهرون کتابفروشی کرونا کرونا و اقتصاد کسب و کار کسب و کار آنلاین کسب و کار خانگی کسب و کار موفق کسب و کارها در کرونا کسب و کارهای اینترنتی کسب و کارهای زنانه کسب و کارهای کوچک کسب و کار کوچک کلانا کلمات کلیدی کمپین حمایت کسب و کار کمپین‌های تبلیغاتی کپی رایتینگ گاو بنفش گزارش گل فروشی یوتیوب
۱۳۹۷/۱۰/۱۶
472 بازدید
بدون دیدگاه
اشتراک گذاری

از خوب به عالی : فضایی که در آن حقیقت شنیده می شود(۱)

در ادامه ی صحبتی که در مقاله ی گذشته  داشتیم، این سوال مطرح می شود که: “چگونه می شود با استفاده از حقایق ناخوشایند در افراد انگیزه ایجاد کرد؟”

شاید پاسخ به این پرسش جالب باشد. اما در واقع نیازی به ایجاد انگیزه در کارکنان وجود ندارد، چرا که صرف زمان برای ایجاد انگیزه در افراد، تا حدودی اتلاف وقت به حساب می آید. همانطور که مکررا در این سری مقالات به آن اشاره کردیم، افراد شایسته، خودشان دارای انگیزه ی قوی هستند و نیاز به انگیزه ی بیرونی ندارند.

اما سوالی که اینجا مطرح می شود این است که چگونه می توانیم سازمان را طوری اداره کنیم که در پی رویارویی با واقعیات ناخوشایند این انگیزه ها از بین نرود؟

بدانیم که: رهبری، یعنی ایجاد انگیزه. اما به همان نسبت با فضای شنیدن حقایق و نیز رویارویی با حقایق ناخوشایند، عجیبن است. تفاوت بزرگی بین فرصت “ابراز عقاید” و فرصت شنیده شدن وجود دارد. رهبران موسسات رهسپار تعالی این تفاوت را دریافته و فرهنگی بوجود می آورند که در آن افراد فرصت زیادی برای ابراز عقاید خود دارند، فضایی که در آن حقایق شنیده می شود.

چهار راهکار برای ایجاد جوی که در آن حقایق شنیده می شود وجود دارد، در این مقاله، دو مورد را بررسی می کنیم:

  • رهبری از طریق پرسیدن، نه پاسخ دادن

در سال ۱۹۷۳، یک سال پس از اینکه آلن وورتزل مسئولیت پدرش را عهده دار شد، شرکت در مرز ورشکستگی قرار داشت. در طول ده سال، او و گروهش شرکت را متحول کردند و نتایج چشمگیری را به ثبت رساندند و از زمان جهش خود یعنی ۱۹۸۲ تا اول ژانویه ی ۲۰۰۰، ارزش سهام خود را به بیست و دو برابر نرخ بازار بورس رساندند.

وقتی آلن این مسیر طولانی از مرز ورشکستگی تا دستاورهای بی نظیر را آغاز می کرد، ابتدا در پاسخ به این پرسش که شرکت چه هدفی را دنبال می کند، به گونه ای جالب گفت: “نمی دانم”. او برخلاف رهبران شرکت های هم تراز هیچ عجله ای به پاسخ نداشت. در عوض وقتی افراد شایسته را استخدام کرد، از آنها سوال می کرد.

یکی از اعضای هیئت مدیره گفت: “آلن یک جرقه ی واقعی است. او توانایی این را داشت که پرسش های بسیار مهمی مطرح کند. بحث های ما جنبه ی نمایشی نداشت، که ما در آنجا فقط شنونده باشیم. او یکی از معدود مدیرانی است که بیش از اینکه هیئت مدیره از او سوال کند، او از هیئت مدیره سوال می کند. او در مورد گروه مدیرت خود نیز همین روش را اعمال می کرد. مدام از افراد سوال می کرد، آنها را به بررسی وا می داشت و ایجاد انگیزه می کرد. در هر مرحله آنقدر سوال می کرد تا تصویر روشنی از واقعیت به دست آورد.”

وورتزل می گفت: “آنها مرا دادستان خطاب می کردند زیرا من بحث را به سمت پرسش سوق می دادم و مثل یک بولداگ رفتار می کردم! تا وقتی مطلب را نمی فهمیدم به آنها اجازه ی رفتن نمی دادم. چرا، چرا، چرا؟”

رهبری از مرحله ی خوب به عالی، به معنای مطرح کردن سوال و وادار کردن افراد به پیروی از بینش شما نیست. بلکه به معنای داشتن تواضع برای درک حقیقتی است که شما هنوز در مورد آن اطلاعات کافی ندارید و سپس مطرح کردن پرسش هایی است که شما را به بهترین دیدگاه های ممکن هدایت می کند.

  • بهره جستن از بحث و گفتگو به جای زورگویی و اجبار

در سال ۱۹۶۵ به ندرت می توانستید شرکتی بدتر از نوکور پیدا کنید. این شرکت فقط یک جنبه داشت، آن هم فقط کسب درآمد بود. هر کار دیگری را هدر دادن پول می دانست. این شرکت هیچ فرهنگ و خط مشی مشخصی نداشت که به آن ببالد و در مرز ورشکستگی بود.

اما این شرکت پس از سی سال، بزرگ ترین تولید کننده ی فولاد در جهان بود. او در ابتدای این راه، از رهبر سطح پنجمی به نام کن ایورسون Ken Iverson بهره مند شد، او نیز همچون وورتزل رویای ایجاد شرکتی بزرگ را در سر داشت، اما از بیان نحوه ی رسیدن به این هدف خودداری کرد.

در عوض، طی یک سری بحث های شدید، نقش یک رئیس جلسه ی سقراط گونه را ایفا می کرد. ایورسون چنین تعریف می کند: “ما جلسات مداومی برای مدیران ترتیب می دادیم و نقش من بیشتر شبیه یک میانجی بود. آنها دچار هرج و مرج و آشفتگی بودند. ما ساعت ها آنجا بودیم، تا به راه حلی می رسیدیم. بعضی از اوقات، جلسات به قدری خشونت آمیز می شد که افراد در مقابل هم قرار می گرفتند، سر هم داد می کشیدند و روی میز می کوبیدند.”

دستیار ایورسون از صحنه ای صحبت می کند که در طول این سال ها تکرار می شد: “همکاران به سمت دفتر ایورسون می روند، داد و فریاد می کنند، اما بعد با یک نتیجه بیرون می آیند. با هم بحث و گفتگو می کنند و تجارت اتمی را می فروشند، بعد تولید فولاد خود را آغاز می کنند؛ بحث و گفتگو می کنند و بعد روی کارخانه ی کوچک خود سرمایه گذاری می کنند و بعد دومین کارخانه ی خود را می سازند.”

تمام مدیران شرکت نوکور که با آنها صحبت کردیم، فضایی از گفتگو را توصیف کردند که در آن خط مشی شرکت از طریق بحث و جدل های پر تب و تاب به تکامل می رسید.

بدانیم که: تمام شرکت های رهسپار تعالی همچون نوکور تمایل زیادی به گفتگوی پرشور داشتند. جملاتی مثل “گفتگوهای مفصل”، “بحث های داغ” و “برخورد سالم”، مقالات و متن مصاحبه های انجام گرفته با شرکت ها را پر شور می کرد. بحث و گفتگوی آنها نوعی جریان ساختگی نبود که به افراد اجازه بدهند هرچه می خواهند بگویند و بعد به یک تصمیم از پیش تعیین شده تن در دهند. این جریان بیشتر شبیه گفتگوی علمی هیجان انگیز با افرادی بود که در جستجوی بهترین پاسخ ها بودند.

(منبع: از خوب به عالی، جیم کالینز)

ادامه ی مقالات “از خوب به عالی” را دنبال کنید…

پیوستن به خانواده ایده پردازان

مقالات مرتبط

مطالبی که شاید برای شما جذاب باشند

دیدگاه های شما

لطفا دیدگاههای خود را با ما در میان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *