از خوب به عالی : تکنولوژی و مفهوم خارپشتی

از خوب به عالی : تکنولوژی و مفهوم خارپشتی
مجموع 5 از 2 رای

از خوب به عالی

از خوب به عالی : تکنولوژی و مفهوم خارپشتی

ممکن است فکر کنید که جنون اینترنت فقط اندیشه ای است مانند یک حباب که ناگهان از بین می رود. این مطلب بیانگر چه چیزی است؟ هر کسی می داند که حباب ناپایدار است. حباب ها می آیند و می روند. این امر در مورد راه آهن، برق، رادیو، رایانه ی شخصی و اینترنت اتفاق افتاده است، و باز هم در آینده در مورد سایر فن آوری های جدید نیز رخ می دهد.

بدانیم که: تغییرات حاصل از فن آوری پدیده های تازه ای نیستند. مسئله ی اصلی، نقش فن آوری نیست. بلکه این است که سازمان های رهسپار تعالی در مورد فن آوری به گونه ای دیگر می اندیشند. اما چگونه؟

با این حال شرکت های بزرگ، در برابر تغییرات منعطف هستند و خود را با آن وفق می دهند. به عنوان مثال: شرکت “والگرینز Walgreens” بالاخره خود را با پدیده ی اینترنت انطباق داد. در اوایل دهه ۱۹۸۰، این شرکت در زمینه ی سیستم شبکه ای عظیم موسوم به پیام گیر درونی پیشگام شد.

با یک ایده ی ساده تمام فروشگا ههای والگرینز به صورت الکترونیکی به یکدیگر متصل شدند و تمام اطلاعات مشتریان به یک منبع اصلی ارسال می شوند. با انجام این کار تمام فروشگاه های والگرینز در سطح کشور به داروخانه ی محلی تبدیل شدند. به عنوان مثال اگر شما در شهر فلوریدا زندگی می کنید و به شهر فونیکس سفر کرده یاشید و احتیاج به تجدید نسخه داشته باشید. می توانید با مراجعه به فروشگاه والگرینز در شهر فونیکس نسخه ی خود را به راحتی  تهیه کنید.

شرکت کروگر “Kroger company” در زمینه به کار گیری اسکنرهای بارکد نخستین پیشگام بعد از شرکت “ات اند پی”  بود، کاری که کمک می کرد امر مرتبط ساختن خریدها به مدیریت کنترل موجودی کالا سریع تر انجام شود. شاید این امر خیلی هیجان انگیز به نظر نرسد، ولی شما تصور کنید که در انبار قدم می زنید و به جای دیدن کارتن های غله و صندوق های سیب، کوهی از اسکناس را ببینید که تا سقف چیده شده است. شما باید دقیقا اینگونه به موجودی کالا فکر کنید.

به خاطر بیاورید چگونه کروگر از فروشگاههای خواروبار فروشی ملالت بار، قدیمی و کوچک  به فروشگاههای زیبا و بزرگ و پرزرق و برق تبدیل شد. کروگر برای انجام این امر، نیاز به بیش از ۹ میلیارد دلار سرمایه ی نقدی داشت، از این رو به مدت سی سال به طور متوسط سالیانه دو برابر سودش را به سرمایه گذاری  در بخش جدید اختصاص داد.

کروگر تمام فروشگاههای قدیمی خود را به فروشگاههای مدرن و جذاب تبدیل کرد. کروگر با استفاده از فن آوری اسکن توانست صدها میلیون دلار اسکناس را از انبارهای خود خارج کند. راز ترفند جادویی کروگر همین بود. آنها توانستند به جای یک خرگوش سه خرگوش از کلاه بیرون آورند.

(منبع: از خوب به عالی، جیم کالینز)

ادامه ی مقالات “از خوب به عالی” را دنبال کنید…


دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
با خبرم کن