یک مورد تجاری برای بازاریابی محتوایی
اگرچه بازاریابی محتوایی در عمل موضوع تازه ای نیست؛ یک رشته ی نسبتا جوان است؛ بدین معنا که تعدادی از بازاریاب ها و صاحبان کسب و کار هستند که می بایست برای بکار گیری بازاریابی محتوایی برای اولین بار، متقاعد شوند.
رابرت رز، نویسنده ی کتاب مدیریت بازاریابی محتوایی، بیان می کند مورد تجاری بازاریابی محتوایی با همان مولفه های یک کسب و کار مناسب ایجاد می شود.
۱.نیاز چیست؟ دوست دارید به وسیله ی بازاریابی محتوایی چه چیزی صورت گیرد؟
۲.آیا نیاز به قدری جدی است که نیازمند یک برنامه ی جامع باشد؟
۳.مدل کسب و کار چیست؟ چگونه کار می کند؟ چه کارهایی باید انجام دهید؟
۴.ارزش متمایز کننده ی شما چیست؟ به چه دلیل این موضوع مهم تر از سایر چیزهایی است که به آنها منابع تخصیص می دهید؟
۵.با چه ریسک هایی مواجه هستید؟ در مسیر موفقیت، با چه مسائلی مواجه می شوید؟ اگر شکست بخورید چه اتفاقی می افتد؟
آنچه در این فهرست گنجانده نشده است و باید واضح باشد: هزینه و بازده سرمایه گذاری return on investment ROI یا آنچه من “بازگشت بر هدف return on objective ROO” می نامم. این موضوعات را به صورت گسترده در این سری مقالات توضیح خواهم داد. در حال حاضر، شما فقط باید مطمئن شوید که قایق در آب است و در مسیر درست، هدایت می شود.
ما در موسسه ی بازاریابی محتوایی، به مقوله ی خرید اجرایی Executive buy برای بازاریابی بعنوان بخشی از تحقیق سالانه ی خود، نگاه کرده ایم. هر سال، بازاریابانی که خود را “بی اثر” ارزیابی می کنند، تقریبا همواره مسائل متعددی برای به سرانجام رساندنِ خرید اجرایی داشته اند.
پس یک بازاریاب برای آموزش و توجیه تیم اجرایی در خصوص ارزش بازاریابی محتوایی چه کارهایی می تواند انجام دهد؟ نظرات زیر تعدادی از همکاران CMI در خصوص اینکه ارزش بازاریابی محتوایی چیست و آنها چگونه بازاریابی محتوایی را برای کسی که راهکارهای بازاریابی سنتی را بهتر درک می کند، توضیح می دهند بیان می شود:
دوگ کِسلر:
بازاریابی محتوایی، در ابتدا اندیشیدن به نیازهای مخاطبان هدف است. حتی مدیران کوته نظر نیز باید به طور غریزی احساس کنند این چیز خوبی است. البته عیار واقعی در عمل نشان داده می شود. به آنها اطلاعات مربوط به کمپین بازاریابی محتوایی را در مقابل یک کمپین محصول محور نشان دهید؛ سپس عقب بایستید.
آهاوا لیبتگ:
بیش از هر چیزی بازاریان می خواهند مشتریان را جذب نمایند. یکی از معایب تبلیغات سنتی جنبه ی یک سویه بودن گفتمان بود: تنها ابزار برای اندازه گیری اینکه آیا جذب مشتریا واقعا اتفاق افتاده است، فروش بود. شما با بازاریابی محتوایی، می توانید گفتمان “دو سویه با مشتریان خود داشته باشید و می توانید از ابزارهای متنوع برای سنجش میزان جذب مشتریان استفاده کنید. و اگر می بینید نتیجه ای را که می خواهید نمی گیرید، می توانید به سرعت مسیر خود را اصلاح کنید؛ بدون آنکه بر روی چاپ، فضای تبلیغاتی و هزینه های تولیدی، سرمایه گذاری عمده ای کرده باشید.”
آماندا مکسیمیو:
ارزش بازاریابی محتوایی در تعامل بین مشتریان با شرکت نهفته است. تبلیغات سنتی بر سر مشتریان احتمالی فریاد می زند، در صورتیکه بازاریابی محتوایی با آنها گفتگو می کند. در اصل، بازاریابی محتوایی درباره ی خلق و مشارکت در گفتگوهای با معنا و گسترش روابط است. بازاریابی محتوایی می تواند از طریق افزایش شاخص های فروش و تثبیت جایگاه شرکت یا برند شما بعنوان یک پیشرو و رهبر سرسخت و همچنین افزایش تعداد بازدیدکنندگان از وبسایت شما به شرکت شما سود برساند.
سی بی وایت مور:
آیا توجه کرده اید چه میزانی از روش های تبلیغات سنتی که به منظور ارتباط با مشتریان بکار برده اید، دیگر کارایی گذشته ی خود را ندارند؟ من توجه کرده ام؛ و این دلیل من برای حیاتی خواند بازاریابی محتوایی است؛ اما بازاریابی محتوایی در مقابل بازاریابی سنتی قرار ندارد. بازاریابی محتوایی به زیبایی با ابزارهای جا افتاده ی بازاریابی سنتی کار می کند. حتی بهتر، چرا که بازاریابی محتوایی به رویکردهای بازاریابی سنتی ارتباط، معنا و بُعد می بخشد؛ بنابراین شما با مشتریان بالقوه به تعامل می پردازید.
به عبارت دقیق تر، بازاریابی محتوایی این فضا را فراهم می کند تا به مشتریان احتمالی بگویید که هستید و این باعث شفافیت برای مشتریان می شود. تصور کنید گه در فضایی هستید که داده های مرتبط با مشتری را برای او به اشتراک می گذارید؛ داستان در پسِ آن، این است که: چگونه به مشتریان کمک می کنید. ابتدا فضای اعتماد و روابط معنادار را با آنها بنا بگذارید قبل از آنکه از آنها بخواهید از شما خرید کنند، قبل از آنکه آنها متوجه شوند به شما نیاز دارند. نتیجه ی آن، یک رابطه ی تجاری غنی تر، عمیق تر و رضایت بخش تر خواهد بود.
راه های بسیاری برای توضیح تفاوت بین بازاریابی سنتی و محتوایی وجود دارند؛ بنابراین به آنچه که تیم مدیریتی شما بیش از هر چیز به آن اهمیت می دهد، بیندیشید. در این بخش، ویژگی های بازریابی محتوایی در مقایسه با بازاریابی سنتی ارائه شده است:
بازاریابی محتوایی، درباره ی مشتری است، نه شما؛
بازاریابی محتوایی، مشتریان را به سوی محتوای مرتبط می کشاند؛ به جای یک الگوی واحد برای تمام افراد؛
بازاریابی محتوایی، یک گفتمان دو طرفه است، به جای تک گفتگویی؛
بازاریابی محتوایی، پویاتر و منعطف تر است؛
بازاریابی محتوایی، ریسک کمتری در پی دارد؛
بازاریابی محتوایی، دوره ی عمر طولانی تری دارد؛
بازاریابی محتوایی، قبل و بعد از فروش اتفاق می افتد.
(منبع: بازاریابی محتوایی، جو پولیتسی)
ادامه ی مقالاتبازاریابی محتوایی را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید