گاو بنفش : چرا شما به گاو بنفش نیاز دارید؟
چهل سال پیش، «ران سیمک» مالک ماءالشعیرفروشی «تامب استون تب» تصمیم گرفت در کنار ماءالشعیر به مشتریان، تکه ای پیتزای فریزری هم بدهد. کار او گرفت و طولی نکشید که پیتزای تامب استون تب، فریزر سوپرمارکت ها را اشغال کرد. در سال ۱۹۸۶ «تولیدی غذاهای کرافت» نام تجاری تامب استون را خریداری کرد و حریصانه به تبلیغ آن پرداخت و میلیاردها دلار سود برد. این یک داستان موفقیت بزرگ آمریکایی بود؛ خلق محصولی باب طبع همه، تبلیغ آن برای همه ی مردم و کسب درآمد و سودی بی شمار.
این راهبرد فقط برای پیتزا کارایی نداشت، تقریبا برای هر چیزی که در خانه تان موجود بود، کارایی داشت، حتی آسپیرین تصور کنید چقدر جالب است اگر اولین فردی باشید که آسپرین را تبلیغ و بازاریابی کرده است. محصولی که تقریبا هر فردی روی کره ی زمین به آن نیاز داشته و متقاضی آن بوده، محصولی ارزان که به راحتی قابل مصرف و به سرعت نتیجه بخش است. مشخصا این یک موفقیت بزرگ بود.
امروزه اگر وارد داروخانه شوید و نگاهی به دوروبر خود بیندازید با مارک ها و اسامی زیادی روبه رو خواهید شد. برای مثال چند نمونه را در اینجا ذکر می کنم:
قرص ادویل ، الیو، قرص مسکن و جوشان آلکا سلتزر، قرص آناسین، اسکریپتین، آسپرگام که نوعی آسپیرین است، داروهایی با نام تجاری بایر هم برای کودکان و هم بزرگسالان. بایرهای رژیمی و بایرهای مخصوص بانوان، آمینواسیدهای بی سی، بوفرین ها، قرص های کوپ و یا صندلی های کوپ، قرص های ایکوترین، مسکن های اکسدرین، قرص یا کپسول های گیاهی گودیز، مسکن موترین، نوپرین، اس.تی جوزف، تیلینول و البته ونکوییش ها.
در هر کدام از این نام های تجاری، گوناگونی و سایزهای متفاوتی دارد تا آنجا که می توان صدها نمونه ی دیگر را برای انتخاب برگزید و همه ی اینها داروهایی از مشتقات آسپیرین هستند. آیا هنوز فکر می کنید بازاریاب قرص آسپرین بودن، آسان است؟ اگر شما تولید کننده ی نوعی مسکن باشید که حتی از مواردی که من در فهرست آوردم بهتر باشد، چه خواهید کرد؟ جواب معلوم است، اگر پول داشته باشید و به محصول تان نیز مطمئن باشید، صدها آگهی تلویزیون ملی را بابت اجرای تبلیغات خود خریداری خواهید کرد.
البته با مشکلاتی نیز روبه رو خواهید شد. اول اینکه شما به مردمی نیاز دارید که خواهان خرید مسکن باشند و با وجود بزرگی بازار، نمی توان گفت همه خواهان این مسکن خواهند بود. ابتدا شما باید مردمی را پیدا کنید که مسکن می خرند و سپس افرادی را پیدا کنید که می خواهند یک مسکن جدید را امتحان کنند. بعد از همه ی اینها، افرادی هستند که به دنبال قرص های «اصل» هستند، همان نمونه هایی که با آنها بزرگ شده اند و درواقع همیشه استفاده کرده اند. و اگر کسی مسکن مناسب و قابل اعتماد و موثر خود را یافته باشد، احتمالا وقت خود را برای جایگزین کردن آن با قرص دیگری تلف نخواهد کرد.
بالاخره باید بگویم شما باید به دنبال افرادی باشید که بخواهند به حرفهای شما در رابطه با محصول جدید با همان قرص مسکن، گوش کنند. اکثریت افراد آن قدر مشغله دارند که به شما توجه نخواهند کرد و نسبت به تمام تبلیغاتی که شما هزینه ی آن را پرداخت کرده اید، بی توجه خواهند بود. بنابراین، شما گروهی متفرق از شنوندگان خواهید داشت که البته، پیدا کردن این افراد نه تنها بسیار سخت است بلکه به راحتی نیز متفرق می شوند.
منبع: (گاو بنفش، اثر ست گادین)
ادامه ی مقالات گاو بنفش را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید