کارمندان بدقلق : در درگیری ها خونسرد بمانید
این مقاله در ادامه مقاله ی “چه وقت باید از دعوا کنار کشید؟” است. برای شناختن شخصیت های نام برده شده (دنیس و نانسی) می توانید اول آن را مطالعه کنید.
دنیس با توصیفی که گری اس تاپچیک Gray S Topchik نویسنده ی “مدیریت منفی نگری در محل کار” آن را یک “لوکوموتیو” می نامد، همخوان است. لوکوموتیوها با از سر راه برداشتن افراد، ناکامی های خود را نابود می کنند. هنگام سر و کله زدن با یک لوکوموتیو، بی فایده خواهد بود که تلاش کنیم او را شکست دهیم.
تاپچیک می گوید، به جای حملات پشت سر هم، بهتر بود به نانسی توصیه می شد تا بگوید: “وقتی مشغول فریاد کشیدن بر سر همدیگریم به هیچ جا نمی رسیم.” اگر به نظر می رسید که طرف دیگر هنوز قصد دارد مثل جاده صاف کن عمل کند، در آن صورت بهترین تدبیر، از سر راه او کنار رفتن خواهد بود؛ البته برای مدت کوتاهی. تلاش برای بلند کردن صدای خود بیش از صدای آن کس که فریاد می کشد، هیچ تلاشی نمی کند.
نسبت به علائم غیر کلامی هوشیار باشید.
دبورا بوریسف Deborah Borisoff، استاد سخنوری و ارتباطات بین فردی در مدرسه ی عالی تربیت معلم دانشگاه نیویورک می گوید، حرکات بدنی و حالت های صورت می توانند به شما بگویند آیا طرف دیگر حال و حوصله ی فیصله دادن به اختلافات به شیوه ی همکارانه را دارد یا خیر. مثلا، اگر فرد مقابل بی قراری می کند، رو به جلو خم می شود، یا انگشت خود را جلوی چشم شما تکان می دهد، در این صورت مودبانه کنار بکشید.
و تحت چنین شرایطی قبل از آنکه سعی کنید تصمیم گیری کنید، یک “وقت استراحت” پیشنهاد دهید.
قرص و محکم باشید
تاپچیک می گوید، اگر طرف مقابل در تلاش است تا صدایش را از شما بلندتر کند، “حالت قرص و محکمی به خود بگیرید. نسبت به رفتار طرف مقابل بازخورد ارائه کنید. به او بگویید که این کار قابل قبول نیست. صراحتا بیان کنید که چطور باید با شما ارتباط برقرار شود، بعد بحث را دوباره به موضوع مطرح هدایت کنید.”
اجازه ندهید موضوع، با گفتن اینکه چه کسی چه گفته است، تشدید شود؛ این کار فقط طرف دیگر را برمی انگیزد تا باز هم بخواهد ثابت کند که حق با اوست.
(منبع: چگونه با کارمندان بد قلق رفتار کنیم، آر.برایتون باون و همکاران)
ادامه ی مقالات “کارمند بدقلق” را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید