بازاریابی، راه طولانیی را از صدای رادیو و کارتن شیر تا به امروز و دنیای بزرگ و بی حد و مرز اینترنت، پیموده است. تجارت در عصر دیجیتال، این رشته شغلی خلاق را در اختیار گرفته و آن را به دنیایی از فرصتها تبدیل کرده است. دانشجویانی که رشته بازاریابی را مطالعه میکنند، نه تنها میتوانند برای ساخت وب سایتها و برنامههای تلفنهای هوشمند اقدام کنند. بلکه میتوانند مغز متفکر و قدرتمند برندهای بزرگ بعدی و تبلیغات آنها باشند. تعداد مشاغل بازاریابی بسیار زیاد است و در واقع بازاریابی در زمینه ایجاد اشتغال در تمامی سطوح جامعه، تاثیر به سزایی دارد. ما در ادامه به توضیح هفت شغل پرطرفدار و اصلی میپردازیم که به لطف بازاریابی ایجاد شدهاند و تمامی برندهای بزرگ و موفق در سراسر جهان، به چنین مشاغل بازاریابیای، احتیاج مبرم دارند.
-
مدیر بازاریابی
مدیران بازاریابی متفکران بزرگی هستند که روزهای خود را در اعماق دادههای بازار، به تجزیه و تحلیل تحقیقات میگذرانند و به دنبال فرصتهای جدید بازاریابی هستند. این نوع از مشاغل بازاریابی، مسئولیت دارند تا از طریق نظرسنجی از مصرفکنندگان و تحقیقات گروههای متمرکزشان، روشهای بهتر بازاریابی را کشف کنند. همچنین آنها وظیفه دارند با برگزاری جلسات داخلی، استراتژیهای بازاریابی رقیبان را ردیابی و بررسی کنند و به دنبال روشهایی برای پیشی گرفتن از آنها باشند.
یک مدیر بازاریابی، عاشق کار با اعداد و همچنین درک مردم است. وظیفه این مشاغل بازاریابی، این است که یک استراتژی قیمتگذاری درست و کارآمد را ارزیابی کرده و در شناسایی بازارهای بعدی برای ورود کسبوکار به آنها، کمک کند.
-
مدیر محصولات
این مدیران توسعهدهندگان محصول هستند. آنها از ابتدا تا انتها مسئولیت تولیدات جدید را بر عهده میگیرند.
الویت اصلی افرادی که در این دسته از مشاغل بازاریابی مشغول کارند، فکر کردن در مورد بهبود محصولات با اضافه کردن یا کاستن برخی ویژگیها و سایر پیشنهادات است. آنها به ندرت تنها کار میکنند. بهترین ایدهها وقتی اتفاق میافتد که مدیران محصولات، با کسانی که مشاغل بازاریابی دیگر را برعهده دارند، مشورت میکنند. آنها در مورد شکاف بازار و فرصتهای فعلی بازاریابی صحبت میکنند. منظور از فرصتها، رفتار مصرفکننده و همچنین عملکرد شرکت است. وقتی یک برند در بازار به خوبی پیش می رود، به طور کلی میتواند، ریسک پذیر باشد. برای انجام این کار نیز به بودجه مناسب نیاز دارد. مدیران محصولات باید مطمئن شوند، اجرای ایده آنها ارزش صرف بودجه را دارد.
-
مدیر رسانههای اجتماعی
مدیران رسانههای اجتماعی، معلمان ارتباط و روابط عمومی در میان مشاغل بازاریابی هستند. آنها عاشق برقراری ارتباط هستند و این منطقی است زیرا شغل آنها به این ارتباط بستگی دارد. هدف اصلی این دسته از مشاغل بازاریابی، ایجاد آگاهی از برند است. این امر از طریق راهبردهای دقیق در کلیه کانالهای اصلی رسانههای اجتماعی انجام میشود.
یک مدیر رسانههای اجتماعی مجبور است که به مدیریت اینستاگرام تسلط یابد. آنها باید بدانند که چگونه در رسانههای اجتماعی مختلف، با مخاطبان ارتباط برقرار کرده و آنها را جذب کنند. ناگفته نماند که آشنایی با الگوریتمهای جستجو و عملکرد رسانههای اجتماعی، از وظایف اصلی این دسته از مشاغل بازاریابی است.
مدیریت رسانههای اجتماعی یکی از آن مشاغل بازاریابی است که دارای وجوه مختلف زیادی است. همان مدیر رسانههای اجتماعی که یک روز در حال ایجاد محتوای تصویری است، باید بتواند تحقیقات بعدی و دادهها را درک کند. او باید به اندازه کافی تیز باشد که بفهمد چه برنامههای اجتماعی بر اساس سطح تعامل و بازخورد مخاطبان، بهتر کار میکند. سپس وظیفه دارند بر اساس آن، به روند ویرایش برگردند و در برنامههایی فعالیت کنند که مردم دوست داشته باشند.
-
نویسنده محتوای وب
وقتی صحبت از ویرایش میشود، هیچ کس به اندازه یک نویسنده محتوای وب، ارزش یک ظاهر خوب در متن را نمیفهمد. این بچهها مانند وبلاگ نویس محبوب شما هستند اما باحالتر هستند. آنها میتوانند تقریباً برای هر چیزی محتوا بنویسند. برخی از آنها تخصصی مانند وبلاگ نویسی یا بررسی محصولات فناوری را انتخاب میکنند، اما برخی دیگر خدماتی را ارایه میدهند که فراتر از موضوعات مرسوم و مد روز است، آنها برای صفحات فرود و کمپین های ایمیل محتوا مینویسند.
صاحبان این دسته از مشاغل بازاریابی، میدانند که چگونه با قدرت کلمات خوانندگان را به مشتری تبدیل کنند. یک نویسنده هوشمند محتوای وب، بر روی چیزی فراتر از بازاریابی فروش، تمرکز دارد. هدف او برقراری ارتباط است. او با اینکار قصد دارد مخاطبان را درگیر مطالب، خدمات و محصولات جدید شما نگه دارد. شرکتها میتوانند با فراخوان در رسانههای اجتماعی و وبسایتشان، برای این دسته از مشاغل بازاریابی، افراد ماهری را جذب کنند.
-
متخصص بهینهسازی موتور جستجو
اکثر مشاغل بازاریابی با وجود تفاوتهایی که بین آنها وجود دارد، همه به دنبال دیده شدن برند هستند. اما این قضیه برای بعضی از مشاغل بازاریابی مانند متخصصین سئو، اولویت اصلی است. سئو علمی است که از محتوا و دادهها استفاده میکنند تا وبسایت شرکت، در موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ، امتیاز خوبی کسب کند. هرچه عملکرد سایت بهتر باشد، در نتایج جستجوی موتورها، رتبه بالاتری بدست میآورد. از آنجا که بیشتر کاربران فقط به صفحه اول جستجوی خود نگاه میکنند، این از ارزش بالایی برخوردار است.
متخصصین سئو، عاشق کلمات و معماها هستند. آنها میدانند از چه کلمات کلیدی برای ساختن محتوای قوی استفاده کنند. همچنین میدانند که چگونه میتوانند این مسئله را با لینک سازی و وبلاگ نویسی مطابقت دهند. به علاوه ، آنها باید طبق قوانین بازی کار میکنند و سعی در بارگذاری کلمات کلیدی یا مرجع محتوای بیربط ندارند. زیرا میدانند مجازاتهای گوگل را در پی خواهد داشت و از دست دادن اعتبار، حاصل این مجازات خواهد بود. مورد دیگری که متخصصان سئو بررسی میکنند، امنیت سایت است.
-
تحلیلگر تحقیقات بازار
در بین مشاغل بازاریابی، شغلی بهتر از تحلیلگر تحقیقات بازار، برای کسی که دوست دارد مدام سوال کند، وجود ندارد. تحلیلگران تحقیق، در رابطه با رضایت مشتری و شکافهای موجود در بازار، بررسی و پاسخ ارایه میدهند. آنها نظرسنجیها را ارسال میکنند، گروههای تمرکز بر بازار را مدیریت و تحقیقات اخیر در رابطه با بازار را مطالعه می کنند.
هنگامی که تحلیلگرانی برای شناسایی فرصتهای جدید در دسترس باشند، شرکتها دگرگون خواهند شد. زیرا آنها میتوانند نحوه ایجاد یک فرایند تولید مقرون به صرفهتر را شناسایی کنند. همچنین متخصصان این دسته از مشاغل بازاریابی، میدانند مشتریان چه میخواهند. آنها خط ارتباط مستقیم بین چیزی که شرکت در مورد عملکرد خود فکر میکند و آنچه واقعا در ذهن مشتری اتفاق میافتد، هستند.
-
تحلیلگر زنجیره تامین
اکثر شرکت ها نمیتوانند بدون زنجیره تأمین، خدمات خود را در اختیار مصرفکنندگان، قرار دهند. تنها استثناء در این مورد، خدمات صددرصد دیجیتالی مانند وبلاگها یا دورههای آنلاین است. هر شرکتی با محصول ملموس، نیاز به یک روش تحویل محصول دارد. تحویل میتواند به معنای بردن محصول از کارخانه تا فروشگاه فیزیکی یا تحویل سفارش آنلاین از انبار تا درب منزل مشتری باشد. به هرحال وجود این دسته از مشاغل بازاریابی، تاثیرگذار خواهند بود. تحلیلگران زنجیره تامین تلاش میکنند تا به بهترین روش حملونقل با کمترین قیمت، دست یابند. آنها مقررات داخلی و بین المللی حملونقل را بررسی کرده و تمام گزینههای حملونقل محصول را از طریق راههای زمینی، دریایی و هوایی مقایسه میکنند. هدف از این کار، انتخاب روش حملونقلی است که بتوان سریعترین و مطمئنترین تحویل کالا را با آن انجام داد.
نتیجه گیری از مشاغل بازاریابی
صاحبان شرکتها میتوانند از انواع مختلف مشاغل بازاریابی بهره بگیرند. بازاریابی مکانی است که خلاقیت و حل مسئله باعث ایجاد مشاغل میشود. برخی از افراد این کار را با اعداد و الگوهای حساب شده، انجام میدهد و برخی دیگر دوست دارند با ویرایشهای فتوشاپی و بازی با کلمات، این کار را انجام دهند. به هر حال اگر فکر میکنید مشاغل بازاریابی برایتان مناسب است، انواع مختلفی از مشاغل بازاریابی را بررسی کنید و دوره کارآموزی را در شرکتهایی با تمرکزهای مختلف بگذرانید. یا حتی ممکن است بخواهید به ایجاد یک کسبوکار در حیاط خلوت خانهیتان و بازاریابی آن فکر کنید!
دیدگاهتان را بنویسید