مدیریت افراد بد قلق ، بخشی هنر و بخشی علم است
در ادامه ی مقاله ی گذشته این سوال پیش می آید که، این استعداد مدیریتی (مدیریت افراد بد قلق) را از کجا شروع کنیم؟ شما باید کار را با تمایز قائل شدن بین رفتاری که اخراج آنی یک کارمند را ایجاب می کند، مثل سرقت یا اقدامات کاملا غیر قانونی، و رفتاری که دردسرساز است اما خلاف قانون نیست، آغاز کنید. واحد منابع نیروی انسانی شرکت شما می تواند اطلاعات زیادی را در خصوص فرآیند های خاص مربوط به این نوع رفتارها را در سازمان تان و اینکه چطور می توان بین رفتار مجرمانه و دردسرساز تفاوت قائل شد، ارائه کند.
اما چالشی رعب انگیز باقی می ماند: برخورد با رفتاری که خلاف قانون نیست، اما برای فعالیت های و فرهنگ شرکت مخرب است. با وجود همه چیز، اگر نتوانید کارمندی را بابت شکایت کردن یا نق زدن اخراج کنید، چه کار می توانید بکنید؟
پاسخ تا حدودی در درک علل ریشه ای و احساسات شدیدی نهفته است که در اغلب موارد، در پس رفتار بد قلقِ افراد قرار دارد، موضوعی که در مقالات آینده به تفصیل بررسی خواهیم کرد. افزون بر آن، لازم است بدانید چطور پاسخ خود را به رفتار خاص مورد بحث تطبیق دهید.
مثلا حل و فصل درگیری بین دو کارمند، مستلزم استراتژی بسیار متفاوت از بررسی وضعیتی است که در آن، کارگر یا کارمندی در انجام تعهد خود قصور کرده است و این وضعیت به نوبه ی خود متفاوت از وضعیتی است که مدام کم کاری کرده است.
مدیرانی که در محل کار به شکل موثری با افراد بد قلق برخورد می کنند، از توانایی اندیشیدن روی رفتار و نگرش های خود نیز برخوردارند و تشخیص می دهند که آیا در پدید آمدن این مساله نقش داشته اند یا خیر.
بعلاوه، مدیران خبره در برقراری ارتباط متبحرند: آنها می دانند چطور بازخوردهای سازنده ای را ابراز کنند که به دیگران در بهبود و تصحیح رفتارشان کمک می کنند و آنها برای مربی گری و نیز برای ایجاد یک طرح ارتباطی که مانع بروز رفتار دردسرساز از همان وهله ی اول می شود، استعداد خاصی دارند.
بنا به تمام دلایلی که ذکر شد، برخورد موثر با افراد بد قلق در محل کار، بخشی هنر و بخشی علم محسوب می شود. این کار نیازمند ترکیب ظریفی از مهارت بین فردی، شعور عاطفی و برنامه ریزی دقیق است. علاوه بر آن، می بایست بدانید، چطور باید به رفتار دردسرساز پرداخت، قبل از اینکه وضعیت به میزان بالایی از جایگزینی، کارگریزی یا غیبت های غیرموجه، افت بهره وری، یا خرابکاری مبدل شود و لازم است مشخص کنید کی وقت آن رسیده است که از خارج از مجموعه کمک بطلبید، مثلا از متخصصان مدیریت خشم که می توانند احساسات و عواطفی را که اغلب محرک رفتار بد قلق هستند، آرام و هدایت کنند.
(منبع: چگونه با کارمندان بد قلق رفتار کنیم، آر.برایتون باون و همکاران)
ادامه ی مقالات “کارمند بدقلق” را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید