اغلب محتوایی که در دنیای تبلیغات و برندسازی تولید میشود، باید مهمترین هدف یعنی راضی نگه داشتن مخاطبان را در بر داشته باشند. همچنین جنبهی سرگرمی، اطلاعاتی و احساساتی نکتهای اساسیست که نباید فراموش شود. به همین دلیل هرروز روشهای متفاوتی برای ساخت محتوای جذاب در دنیای مارکتینگ ارائه میشود تا برندها کاربران خود را از دست ندهد. یکی از بهترین متدها برای این کار ساخت تیزر تبلیغاتی است. در واقع تیزر بخشی از خدمات ویدیو مارکتینگ به حساب میآید. تیزرهای تبلیغاتی در اصل برای جلب توجه بینندگان و همچنین تحریک حس کنجکاوی ببیننده ساخته میشوند. برای استفاده از این ویژگی باید پیش از هرچیز قواعد ساخت آن را بدانید. این کار به شما کمک می کند تا آنچه در ذهن دارید را به شکلی حرفهای به تصویر درآورید. در ادامه قصد داریم مدل و راهنمای ساخت تیزر تبلیغاتی را شرح دهیم.
نکات مهم برای ساخت تیزر تبلیغاتی
ایدههای ما برای داستان گویی قبل از نوشته شدن، وقتی در ذهنمان شکل میگیرند نیاز به مطرح کردن دارند. در قدم اول وقتی خلاصهای از آن را به دوست یا اطرافیانمان میگوییم وسوسه میشویم که آن را مانند یک فیلم کوتاه بسازیم و با دیگران از طریق ویدیو به اشتراک بگذاریم. اما این موضوع را باید به یاد داشته باشیم که مخاطب ما در هنگام تماشای این فیلم یا تیز تبلیغاتی چه چیزی را یاد میگیرد و یا احساس میکند؟ باید دربارهی آنچه بینندگان را به فکر وارد میکند برنامه داشته باشیم. اگر ببینده پس از تماشای تیز شما کاری انجام ندهد در اصل تمام زحمات شما به هدر میرود.
پنج نکته مهم برای ساخت تیزر تبیلیغاتی وجود دارد که برای هر برندی ممکن است فرق داشته باشد. بسته به نوع و داستان هر تیزر این ترتیب متفاوت عمل میکند.
۱- ساخت مقدمه برای معرفی محصول و یا برند
پس از اینکه مخاطب تیزری که ساختهاید را از طریق رسانه های مختلف ویدیویی پیدا کرد، در نگاه اول شاید هیچ دیدی نسبت به شما نداشته باشد. اینکه نام برند شما چیست؟ و یا چه محصولی ارائه میدهید. ممکن است دوست نداشته باشید که با تمام جزئیات مربوط به تبلیغ یا محصولات خود را در همان ابتدا فاش کنید. برای مثال تنها با یک جمله (دیالوگ) و یا یک پلان ساده، هدف خود از ساخت تیزر تبلیغاتی شرح دهید. اما در همین محتوای کم و ساده در نظر بگیرید که ببینده باید متوجه شود که با چه چیزی روبرو است. اگر همه چیز گنگ و نامفهوم باشد ممکن است مخاطب پس از چندثانیه دیدن ویدیو را متوقف کند.
۲- تصویرسازی
انسان یادگیرندهی بصری است. ۹۰ درصد اطلاعاتی که به ذهن ما وارد میشود از طریق جلوه ها و تصاویر است و این تصاویر ۶۰۰۰۰۰ بار سریعتر از یک متن کلمه محور پردازش میشوند. با توجه به این موضوع در ساخت تیزر تبلیغاتی خود از متن به عنوان یک مکمل استفاده کنید نه جایگزینی برای تصاویر ویدیویی.
۳- درج نام برند و لوگو
نام و لوگوی شما باید حداقل یکبار در تیزر نمایش داده شود. در طول ساخت ویدیو این نکته را به خاطر داشته باشید که همواره ارتباط میان داستان اصلی تیزر و محصولات خود را در ذهن مخاطب تقویت کنید. اگر این کار را نکنید، شما تنها یک فیلم جذاب و پربیننده ساختهاید که مخاطب در نهایت هیچ چیزی از برند و هدف شما متوجه نشده است. حتی شرکت اپل که شناخته شدهترین برندِ محصول و مشتری محور در دنیاست، در تیزر معرفی آیپاد جدید خود نام خود را درج کرده است. پیشنهاد میشود نام و لوگوی خود را تقریبا در ابتدای تیزر نمایش دهید تا در ذهن ببینده بماند.
۴- اعتماد سازی و تاکید بر دستاوردها
برای جلب اعتماد بینندهها در تیزر، معرفی مشتریان معروف و شناخته شدهای که تا به حال با شما کار کردهاند را فراموش نکنید. از اخبار روز و رویدادهایی که در جامعه جریان دارد برای داستان گویی و ساخت تیزر تبلیغاتی استفاده کنید. هرچقدر برند خود را به مردم و جامعه نزدیک کنید، در ذهن آنها ماندگار میشوید. با کاربران و مشتریان خود در ارتباط باشید و از آنها بازخورد بگیرید تا در ساخت ویدیوهای آینده استفاده کنید.
۵- Call To Action یا CTA
هر تیزری برای یک هدفی ساخته میشود. اگر ویدیویی بسازید و بیننده را دعوت به کاری نکنید این فرصت را از دست خواهید داد. در واقع مخاطب باید از طریق دیالوگ به یک عملی هدایت شود. وگرنه تمام هزینه و انرژی ای که خرج کردید به هدر میرود. توجه داشته باشید که منظور این نیست از آنها مستقیما بخواهید که از شما یک میلیون خرید کنند! بلکه باید بگویید که با شما یا تیم فروش خود تماس تلفنی برقرار کنند.
نکته پایانی
ساخت تیزر تبلیغاتی برای هر برند و کسبوکاری مزیت محسوب میشود. این کار به رشد و افزایش مشتری و همچنین شناخته شدن بیشتر کمک میکند. به همین دلیل توصیه میشود برای حرفهای تر بودن ویدیو، آن را به استودیوهای تبلیغاتی بسپرید. کیفیت یک ویدیو در بازخورد آن بسیار مهم است. این نکته مهم را فراموش نکنید.
دیدگاهتان را بنویسید