گاو بنفش : دنباله روی رهبر بودن
چرا پرندگان به شکل دسته جمعی و منظم پرواز می کنند؟ زیرا پرندگانی که تابع و دنباله رو رهبر هستند راحت تر پرواز می کنند. رهبر مقاومت باد را می شکند و پرندگان پیرو می توانند آسان تر پرواز کنند و به دنبال او بروند. بدون این شکل مثلثی، غازهای کانادایی هرگز نمی توانستند انرژی لازم را برای طی کردن این مهاجرت طولانی داشته باشند. بسیاری از افرادی که در کار تجارت فعالیت دارند بر این باورند که می توانند از راهبرد مشابه پرندگان پیروی کنند. آنها فکر می کنند می توانند تا زمانی که رهبر، ایده ای برای شکست موانع ارائه دهد منتظر بمانند و سپس با شتاب، آن را دنبال کنند و از این سهل شدن مسیر و شکست مقاومت باد توسط رهبر لذت ببرند.
اگر به این گروه بزرگ با دقت نگاه کنید می بینید که در واقع پرندگان به طور منظم پرواز نمی کنند. هر چند دقیقه یک بار پرنده ای از عقب گروه، راه را باز می کند، به جلوی گروه می رود تا به رهبر پیشین فرصتی برای استراحت بدهد تا او هم به عقب گله برگردد.
“مشکل افرادی که نمی خواهند کار برجسته ای انجام دهند این است که آنها هرگز نمی خواهند به رهبری خود خاتمه دهند.”
شرکت های بزرگ، هدفمندانه مثل یک زنبورعسل نر دائما وزوز و کار می کنند و از ریسک کردن و مورد انتقاد واقع شدن پرهیز می کنند.
اگر پرندگان، مرتکب اشتباهی شوند و پرنده ای را اشتباه به عنوان رهبر برگزینند، ضرر خواهند کرد. وقتی شرکت بزرگی ده هزار کارمند را برکنار می کند، احتمالا بیشتر آنها مستحق این برکناری نیستند. کارمندان آنچه را که گفته می شد انجام می دادند و دنباله رو دستورالعمل هایی که دیکته می شد، بودند. افسوس که کارمندان، فرد نامناسبی را به عنوان رهبر گروه برگزیده بودند.
حتی اگر در این دنیای آشفته، گروهی را بیابید که نسبتا در امان و محتاط باشند، منظم حرکت کردن به مراتب کاری بسیار سخت تر است. ما اغلب برای پیدا کردن گروه جدید اشتباه می کنیم. عهده داری رهبری یک گروه، بسیار حائز اهمیت است، زیرا اگر گروه شما در کنارتان نماند، شاید دیگر گروه جدیدی را پیدا نکنید. این نه تنها در مورد مشاغل فردی صدق می کند، بلکه شرکت ها نیز مشکل مشابهی دارند.
افراد از رهبری پیروی می کنند که ثبات ندارد و مرتب می لغزد و از همان محصولات اولیه خود هزاران بار نسخه برداری می کند، غافل از اینکه بازار این محصول، دیگر رونق ندارد.
بازار تجارت سالها شاهد رکوردداری تعدادی بازیگر اصلی بود که اکثریت را تشکیل می دادند. آنها سخت کار می کردند تا از هدایت یکدیگر پیروی کنند. لیبل ها، قیمت های یکسان، بازاریابی مشابه، بسته بندی، تعهدات و توافقات شبیه به هم دارند. هر لیبل با همان کیفیت قبلی خود، از مورد انتقاد واقع شدن پیشگیری می کند. اما زمانی که بازار تغییر می کند، وقتی تکنولوژی مجددا همه چیز را زیرورو می کند، این لیبل های رکورددار، همگی دچار مشکل می شوند.
بدون تمرین در مسیر رهبری و یا بدون تلاش برای آشنایی با ناشناخته ها آنها وحشت زده در دام خواهند افتاد و با مشکل جدی مواجه می شوند.
این درس گاو بنفش ارزش تکرار شدن دارد: امنیت خطرناک است.
منبع: (گاو بنفش، اثر ست گادین)
ادامه ی مقالات گاو بنفش را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید