شرکت در جلسات فرآیندی اساسی و ضروری برای تیمها و گروههای کاری است. مهم نیست چه میزان از روشهای ارتباطی استفاده میشود، انسان موجودی اجتماعی است و نیاز به تماسهای رو در رو دارد. جلسات ممکن است اتلاف وقت باشند و ممکن است بهترین یا بدترین تجربه گروه باشند. به علاوه، جلسات پرهزینه هستند.
به منظور غلبه مزایای جلسه بر هزینههای آن، جلسه باید از طریق اصول اولیه برنامهریزی، رهبری و پیگیری اداره شود.
زمانی که جلسات به خوبی مدیریت نمیشوند، افراد شکایت دارند که:
جلسه بسیار طولانی است.
آنها زیاد به جلسه فراخوانده میشوند یا به اندازه کافی فراخوانده نمیشوند.
ضعف در سازماندهی و رهبری وجود دارد.
جلسات غیرمتمرکز هستند، یا بر مسائل مهم متمرکز نیستند.
جلسات به آسانی از طریق اعضای سایر گروهها مختل میشود.
زمانی که جلسات به خوبی مدیریت میشوند، افراد:
با آمادگی حاضر میشوند.
سختکوش هستند.
تصمیمات مهم اتخاذ میکنند.
جلسه را با احساس توفیق و رضایت ترک میکنند.
نتایج را کسب میکنند.
اهداف معمول در جلسات تیمی یا گروهی
تبادل اطلاعات و موضوعات؛
تعیین اولویتها و مسیر؛
خلق گزینههای جدید و تصمیمگیری؛
ایجاد و جمعآوری دادهها، و طبقهبندی و نظم بخشیدن به موقعیتهای پیچیده؛
شکلگیری درک و شناخت و تعهد در قبال طرحها و اقدام؛
گوشزد کردن این نکته به مشارکت کنندگان که، به رغم داشتن مشاغل و نقشهای جداگانهشان، هدفی مشترک دارند؛
شناسایی مشارکتکنندگان برای پاسخگویی و اجرای وظایف خاص.
جلسات باعث شکوفایی فرهنگ گروهی و یادگیری گروهی میشوند و اهداف جمعی را تشریح میکنند.
در زمان برنامهریزی یک جلسه تجاری، رهبران معمولاً محتوا(موضوع جلسه) را برنامهریزی میکنند، اما اغلب طراحی فرآیند (برای مثال، هدف جلسه، بازدههای مورد انتظار) را نادیده میگیرند. این بی توجهی به جلسات ناکارآمد و پرهزینه منجر میشود. زمان بسیار گرانبهاست، پس ضروری است جلسات به دقت برنامهریزی شوند.
(منبع: رهبری در سازمان تألیف دکتر بهروز پورولی، اکرم نوری، میرسهیل حسینی)
بسیار عالی
سپاس از شما
در جلسات همانطور که اشاره شده ،هدف برگزاری جلسه بسیار پر اهمیت هستش درانتهای جلسه موارد باید جمع بندی شود و برای هر مورد زمان اجرا تعیین گردد.
دقیقاً. ممنون از نظرتون
بسیار مفید بود.سپاس
سپاس از همراهی شما