تبلیغات اسباب بازی نیسان Nissan
بسیاری از ایده های تبلیغات تلویزیونی از صنعت سینما وام گرفته شده است. آیا تبلیغات اسباب بازی نیسان را به خاطر دارید که در آن عروسک های مشابه باربی Barbie، کن Ken و جی آی جو G.I.Jeo به همراه آهنگی از ون هلن Van Halen شرکت داشتند؟
یک ذهن خلاق برای ساختن چنین آگهی ای اینگونه می اندیشد: ۱- در همه ی آگهی های اتومبیل از عکس استفاده می شود، پس ما از تصاویر زنده ی کارتونی استفاده می کنیم. ۲- در همه ی آگهی های اتومبیل از خودروهای واقعی استفاده می شود، پس ما ماشین اسباب بازی به کار می بریم. ۳- در همه ی آگهی های اتومبیل از آدم های واقعی استفاده می شود، پس ما عروسک را جایگزین می کنیم.
یکی از مشهورترین مدیران هنری تبلیغاتو خالق آگهی نیسان، لی کلو Lee Clow، در مورد این آگهی پیروزمندانه اش چنین می افزاید: “آگهی ای که قوانین کار تبلغاتی را برای همیشه تغییر داد.”
چنین خلاقیت و نوآوری ای واقعا به مذاق گروه خلاقان هنری خوش می آید. مجلات یو اس ای تودی USA Today، تایم Time و رولینگ استون Rolling Stone، آن را بهترین آگهی سال شناختند و همینطور فستیوال سراسری خودرو و مفسران دیگر آن را بسیار پسندیدند. مجله ی آدویک Adweek آگهی نیسان را چنین نامید: “بحث انگیزترین آگهی تبلیغاتی ۱۹۹۶.”
نوآوری پاداش به همراه دارد؛ ولی آیا می تواند بالا رفتن فروش را هم تضمین کند؟ شواهد، عکس این موضوع را نشان می دهد. بیایید نگاهی به کارکرد نیسان و رقبایش در همان سال مورد بحث بیندازیم. فروش شرکت تویوتا ۷درصد، هوندا ۶درصد و فروش کل صنعت خودرو ۳درصد افزایش را نشان می داد؛ ولی فروش شرکت نیسان ۳درصد کاهش داشت.
این جمله عنوان سر مقاله ی “وال استریت ژورنال” همان سال بود: “آگهی تبلیغاتی نیسان در همه جا به جز در نمایشگاه های فروش خودرو پیروز بود”.
شرکت نیسان در نهایت مجبور شد ۴۵۰ کارمند عالی رتبه اش (یعنی ۱۸ درصد از کل کارمندان رده بالای شرکت) را اخراج کند. رئیس شرکت نیسان “تحت فشار” ناچار به ترک کشور گشت و به صنایع عمومی منتقل شد. در حالیکه به شهرت آژانس تبلیغاتی نیسان خدشه ای وارد نشد.
باور کردنی نیست، ولی آنها امروزه هنوز سفارش های گران قیمت دریافت می کنند و به هیچ وجه هم ناموفق بودن تبلیغات نیسان را نمی پذیرند. آقای کلو ادعای بی اثر بودن تبلیغات نیسان را اینگونه رد می کند: “من طراح این اتومبیل نبودم” (ولی آقای کلو کمکی هم به فروش آن نکردید.)
درست مثل اینکه وکیلی بگوید: “مهم نیست که موکل من در دادگاه پیروز نشد، در عوض دفاعیه ی من بسیار عالی بود.”
(منبع: سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی، آل ریس_لورا ریس)
ادامه ی مقالات روابط عمومی (PR) را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید