در گذشته تبلیغات جمعی و گسترده بسیار کارساز بود؛ اما با تغییر در فنآوریها و ابزارهای مورداستفاده برای خرید، از کارایی این نوع تبلیغات کاسته و جای خود را به رویکردهای بازاریابی ورودی داده است.
خریدارانی که بهصورت آنلاین محصولات و یا خدمات موردنیاز خود را تهیه میکنند، قبل از خرید پژوهشهای گستردهای انجام میدهند. بهخصوص زمانی که با گزینههای متعددی مواجه هستند. آنها از گوگل برای تحقیق دربارهی محصول و از شبکههای اجتماعی برای یافتن توصیههای دوستان و آشنایان استفاده میکنند.
بههمین دلیل است که بازاریابی ورودی از اهمیت بیشتری نسبت به بازاریابی خروجی برخوردار است؛ بنابراین برای موفقیت در کسبوکارتان باید دربارهی خریداران آنلاین که از آگاهی کافی برخوردار هستند اطلاعات مناسبی داشته باشید و برای رسیدن به یک رویکرد بازاریابی بینقص تلاش کنید.
شکی وجود ندارد که خریداران آنلاین به موارد زیر توجه بیشتری دارند:
- دربارهی مشکلات خود تحقیق میکنند.
- باید آشنایی کافی با نامتجاری محصولات بهدست آورند.
- تاریخچهی مختصری از کسبوکار موردنظر داشته باشند.
- اعتماد کافی را نسبت به محصول کسب کنند.
ما در دنیای جدیدی قرار داریم که بازاریابی بسیار شخصی شده و باید اطلاعات زیادی را پیرامون خریداران بهدست آورد.
این یعنی:
- اگر در حال ایجاد یک رابطهی دوستانه با مشتریان خود هستید، از شانس بیشتری برای فروش برخوردار خواهید بود.
- اگر به آنها آموزشهای لازم را ارائه دهید و اطلاعات موردنیازشان برای خرید را در اختیارشان قرار دهید، بیشک تمایل افراد برای خرید از شما بیشتر میشود.
- اگر بهجای کشاندن افراد بهسمت محصولات، آنها را جذب نامتجاری خود کنید از موفقیت بیشتری برخوردار میشود.
با تمرکز بر روی بازاریابی ورودی، میتوانید به موارد ذکر شده دست پیدا کنید. این باعث میشود در رقابت شدید موجود به پیروزی دست پیدا کنید.
بازاریابی ورودی چیست؟
بازاریابی ورودی دربارهی ساخت ارزشهای واقعی است که به مردم کمک میکند تا محصول موردنظرشان را انتخاب کنند. این باعث میشود کسبوکارتان متفاوت از بقیه باشد. بهعبارتدیگر، بازاریابی ورودی دربارهی جذب افراد مناسب و ایجاد تأثیر مثبت بر آنها است؛ که بهنوبهی خود باعث میشود افراد بخواهند به نامتجاری شما اعتماد کرده و آن را به بقیه معرفی کنند.
اولین گام برای تحقق بازاریابی ورودی تولید محتوای مفید است که بهاندازهی کافی مرتبط باشد تا بتواند مخاطب هدفتان را جذب کند. این محتوا باید بهگونهای تهیه شود که چشمانداز فوقالعادهای از کسبوکارتان را به مشتریان نشان دهد و آنها بخواهد در آینده هم از محصولات شما خرید کنند.
زمانی که مشتریان قدیمی وارد سایتتان میشوند انتظار بیشتری دارند که توجه ویژهای به آنها شود. بههمین منظور باید ابزارهای خاصی را در اختیار آنها قرار دهید تا احساس متمایز بود داشته باشند. همچنین با داشتن اطلاعات مربوط به ایمیل میتوانید بهصورت ویژه و خصوصی با آنها در ارتباط باشد.
وقتی بخواهیم مقایسهای بین بازاریابی ورودی و بازاریابی خروجی داشته باشیم به این نتیجه میرسیم که در بازاریابی ورودی نیازی به اعمال تبلیغات گسترده و غیر هدفمند نیست در این نوع از تبلیغات مخاطبین هدف که قصد خرید دارند بهسمت تجارتتان کشیده میشوند.
با استفاده از بازاریابی ورودی کسبوکارتان بهصورت پیوسته میتواند موارد زیر را کسب کند:
- آیندهی روشن
- ایجاد اعتماد
- ساخت اعتبار
- رشد پایدار
حال بیایید درک بهتری نسبت به بازاریابی ورودی و تواناییهای منحصربهفرد آن کسب کنیم.
بازاریابی ورودی چگونه کار میکند؟
بازاریابی ورودی قابل استفاده برای انواع کسبوکارها است و اندازهی آن اهمیتی ندارد. ازآنجاکه این یک روش مؤثر و قابلاعتماد برای فروش است، به مشتریان تجربهای که شایستهی آن هستند را میدهد.
قبل از ایجاد رویکرد بازاریابی داخلی، شما باید با مراحل آن آشنا شوید که از اهمیت بالایی برخوردار است.
- جذب کردن
- تبدیل کردن
- نزدیک شدن
- دلخوشی
تکتک مراحل یاد شده برای داشتن موفقیت پایدار لازم و ضروری است. پس از اجرای کامل مراحل تغییراتی در فروش محصولاتتان ایجاد میشود که باورکردنی نیستند.
مرحلهی اول: جذب کردن
نحوهی عملکرد بازاریابی خروجی به این صورت است که تمامی افراد را هدف قرار میدهد، صرفنظر از اینکه آیا آنها علاقهمند هستند یا خیر. درحالیکه، بازاریابی ورودی بهصورت هدفمند و ویژه مخاطبین هدف را در نظر گرفته و آنها را جذب میکند.
با داشتن رویکرد بازاریابی ورودی قوی هرگز بهصورت تصادفی کسی را جذب نمیکنید؛ بلکه بهجای آن خریداران واقعی را شناسایی کرده و در جهت جذب آنها تلاش میکنید. این باعث میشود محتوای تولیدی سفارشی شده و با توجه به نیاز خریداران از کیفیت بالایی برخوردار باشد.
با دانستن اینکه مخاطبین هدفتان چه کسانی هستند بهراحتی میتوانید تکنیکهای بازاریابی ورودی را پیادهسازی کنید. این تکنیکها عبارتاند از وبلاگنویسی و بازاریابی ایمیلی که موجب ارتقاء خدمات ارائه شده به مشتریان میشود.
ارزش نامتجاری خود را تبلیغ کنید نه قیمت محصولاتی که دائم در حال تغییر است و رقبا بهراحتی میتوانند از این ویژگی به نفع خود استفاده کنند؛ بنابراین چیزی که باید بر روی آن تمرکز کنید بالا بردن ارزش نامتجاریتان است که رقبا نمیتوانند بهراحتی آن را کسب کنند.
مرحلهی دوم: تبدیل کردن
در بازاریابی ورودی مرحلهی بعد از جذب مخاطبین هدف به وبسایت تبدیل کردن آنها به مشتریان ثابت است. مهمترین مسئله در این موضوع دریافت اطلاعات آنها است. یک رویکرد بسیار مناسب در این راستا درخواست دریافت اطلاعات مشتریان در مقابل یک هدیه کوچک است، که هر چیزی میتواند باشد از یک محتوای آموزشی با کیفیت تا یک کتاب الکترونیکی که برای افراد با ارزش است.
برای تبدیل کردن بازدیدکنندگان به مشتریان احتمالی باید از دو ابزار زیر استفاده کنید:
- فراخوانی برای عمل
- صفحهی درج اطلاعات
با نشان دادن صفحهای برای بازدیدکنندگان آنها را به عمل وادار کنید و از آنها بخواهید که در وبسایتتان ثبتنام کنند. پس از کلیک بر روی گزینهی موردنظر وارد صفحهی ثبتنام میشوند. با بهدست آوردن اطلاعات تماس افراد گام بزرگی را در جهت تبدیل شدن آنها به مشتری برداشتهاید.
مرحلهی سوم: نزدیک شدن
مرحلهی بعدی نزدیک شدن به مشتریان است. این کار بهصورت پیوسته و در طول زمان اتفاق میافتد و باعث میشود که افراد به مشتریان ثابت شما تبدیل شوند. به این صورت که با نشان دادن چشماندازهایی که برای تجارت خود متصور هستید و معرفی محصولاتی که در آینده ارائه میدهید آنها را بهعنوان مشتریان دائمی خود حفظ میکنید.
مرحلهی چهارم: دلخوشی
فراتر از تمامی مراحل یاد شده برای بازاریابی ورودی حس رضایت دائمی برای خریداران است. شما با داشتن خدمات پس از فروش و ارتباط پیوسته با مشتریان از طریق ایمیل و شبکههای اجتماعی حس رضایت را در آنها ایجاد میکنید. این موجب میشود افراد به یک فروشنده برای محصولاتتان تبدیل شوند و با معرفی کسبوکارتان به دیگران زمینه را برای فروش بیشتر مهیا کنند.
ایجاد رویکرد بازاریابی ورودی قوی
حال که با مراحل بازاریابی ورودی آشنا شدهاید وقت آن رسیده که سه بخش برای رسیدن به یک بازاریابی ورودی موفق را معرفی کنیم.
۱ ـ جذب بازدیدکنندگان
اولین گام برای داشتن یک بازاریابی ورودی قوی جذب پیوستهی مخاطبین هدف بهسمت وبسایتتان است. اگر نتوانید این گام را بهدرستی انجام دهید گامهای دیگر تأثیری بر روی کسبوکارتان نمیگذارند. از جمله فعالیتهایی که در این راستا میتوانید انجام دهید عبارتاند از:
- تعریف شخصیت مخاطبین هدف
- تولید محتوای مناسب
- استفاده از سئو
۲ ـ تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان واقعی
پس از اینکه در بازاریابی ورودی عمل جذب مشتری به وبسایت خود را بهدرستی انجام دادید وقت آن است تا آنها را به مشتریان واقعی خود تبدیل کنید. این گام ظرافتهای خاصی دارد که در صورت رعایت نکردن آنها بازدیدکنندگان بهسرعت از وبسایتتان خارج میشوند.
در زمان ورود بازدیدکننده، فوراً از آنها بخواهید که در وبسایتتان ثبتنام کند و اطلاعاتشان را وارد کنند. برای موفقیت در این گام میتوانید از دو روش زیر استفاده کنید:
- ارسال پیام
- گفتگوی زنده
۳ ـ پرورش مشتریان
در گام آخر بازاریابی ورودی پس از آنکه در گام اول مشتریان خود را جذب کردید و در گام دوم با استفاده از روشهای یاد شده اطلاعاتشان را کسب کردید در گام آخر باید بهطور پیوسته با آنها در ارتباط باشید و به تفکرات آنها جهت دهید. منظور از این کار این است که افراد را مجاب کنید از محصولاتتان خرید کنند و یا با معرفی محصولاتی که در آینده قصد فروش آنها را دارید افراد را ترغیب به پیگیری اخبار مربوط به کسبوکارتان کنید. در اینجا چند روش مؤثر برای این گام آورده شده است:
- تولید محتوای هدفمند
- ارسال ایمیلهای سفارشی شده
- داشتن ارتباط پیوسته از طریق شبکههای اجتماعی
- امتیازدهی به افراد
بازاریابی ورودی یک رویکرد کاملاً اثبات شده در جهت ارتقاء جایگاه کسبوکارهای موجود در فضای مجازی است. این رویکرد از مجموعه فعالیتهایی تشکیل شده است که اگر تمامی آنها را بهدقت اجرا کنید به بیشتر اهداف از پیش تعیین شده دست پیدا میکنید.
دیدگاهتان را بنویسید