هر کسبوکاری برای داشتن رشد پایدار نیاز به مشتری دارد. در این راستا داشتن راهبرد بازاریابی باید موردتوجه ویژه قرار بگیرد. یک چیز عالی که در مورد دندانپزشکی وجود دارد این است که نیاز به خدمات همیشه وجود دارد. امروزه افراد برای اینکه مشکلات خود را برطرف کنند از فضای مجازی استفاده میکنند. حال دندانپزشکهای محترم هم میتوانند از این فضا برای جذب مشتری بیشتری بهره ببرند. یک مطب دندانپزشکی معمولاً در صورتی موفق میشود که بیش از ۵۰ بیمار را در ماه جذب کند. پس اگر هدفتان رسیدن به این تعداد مشتری است، چگونه میتوانید آنها را جذب کنید؟ همانطور که در بالا اشاره شده، شما به چند راهبرد بازاریابی در دندانپزشکی نیاز دارید.
اولازهمه، مردم باید در مورد مطب دندانپزشکی شما آگاهی کسب کنند. همچنین زمانی که آنها بهدنبال راه حلی برای مشکل خود هستند، باید دربارهی شخص شما اطلاعات کسب کنند که نیاز است خود را بهصورت کامل در فضای مجازی معرفی کنید. زمانی که افراد نسبت به شما و کسبوکارتان آگاهی پیدا کنند باید منتظر باشید مشتریانتان افزایش یابند. همچنین باید نسبت به نقاط قوت و برتری شما نسبت به رقبا درک کافی داشته باشد. این جایی است که راهبرد بازاریابی در دندانپزشکی وارد بازی میشود.
بنابراین، بیایید نگاهی به راهبردهای بازاریابی در دندانپزشکی بیندازیم که کارکرد آنها به اثبات رسیده است. بهکارگیری هر کدام از این راهبردها منجر به افزایش مشتری و در نتیجه افزایش درآمد خواهد شد.
۶ راهبرد بازاریابی در دندانپزشکی که برای بیماران جدید مؤثر است
۱ ـ مخاطبین شما چه کسانی هستند؟
باید مخاطبین خود را بشناسید. اولین قدم در ایجاد یک راهبرد بازاریابی موفق در دندانپزشکی شناخت درست مخاطبین است. برای اینکه بتوانید برای بازاریابی خود برنامهی درستی ایجاد کنید باید شناخت مناسبی از مخاطبین خود داشته باشید.
آیا قصد دارید یک دندانپزشک خانوادگی باشید که محصولات و خدمات مقرونبهصرفه ارائه میکند؟ یا میخواهید یک دندانپزشک مستقل باید که به مشتریان پردرآمد خدمات و سرویس میدهد؟
باید ابتدا به سوال بالا پاسخ دهید تا بتوانید راهبرد بازاریابی در دندانپزشکی را بر اساس آن برنامهریزی کنید. درحالیکه، در درازمدت میتوانید به انواع مختلفی از افراد خدمات ارائه دهید ولی در ابتدای کار بازاریابی عاقلانهتر است که طیف خاصی از مخاطبین را بهعنوان هدف اصلی خود انتخاب کنید. بهعنوانمثال، اگر خانوادهها را بهعنوان هدف خود قرار دادهاید بهتر است تمرکز بیشتری بر روی مادر خانواده داشته باشید چون خانمها معمولاً تمایل بیشتری به ترمیم دندان و زیباسازی آن دارند.
انتخاب درست مخاطب میتواند گام بزرگی در جهت ارتقاء بازاریابی در دندانپزشکی باشد؛ بنابراین برای داشتن یک انتخاب درست کمی تحقیق و تفکر دقیق انجام دهید.
۲ ـ شناخت رقبا
یکی دیگر از راهبرهای بازاریابی در دندانپزشکی شناخت رقبا است. شناخت رقبا به شما کمک میکند تا متوجه شوید چه عاملی باعث شده است مخاطبین هدفتان آنها را انتخاب کنند. اگر با روشهایی که دیگران برای جذب مشتری استفاده میکنند آشنا شوید فرصت خوبی است که آنها را در جهت جذب مشتری بیشتر استفاده کنید. همچنین میتوانید ایدهی منحصربهفرد خود را با توجه به روشهای آنها ارائه دهید و در جذب افراد موفقتر عمل کنید. باید وارد رقابت شوید و با قدرت عمل کنید و رقبای خود را شکست دهید. برای رسیدن به این هدف میتوانید از نکات زیر بهره ببرید:
- آنها چگونه خدمات و محصولات خود را تبلیغ میکنند؟ اگر تخفیف ارائه میکنند، پس میتوانید یک پیشنهاد بهتر با خدمات بیشتر در اختیار افراد قرار دهید.
- آیا آنها راه رفتن با بیمار را میپذیرند یا فقط به قرار ملاقات بسنده میکنند؟ میتوانید هر دو سرویس را در اختیار مشتریان قرار دهید و حس بهتری را به آنها انتقال دهید.
- گوگل یک راه عالی برای تحقیق دربارهی این رقابت است. با توجه به آنچه که پیشنهاد میکنند، از آن به سود خود استفاده کنید.
- میتوانید یک شرکت بازاریابی دیجیتال را برای تکمیل آنالیز رقیبتان بهکار بگیرید.
طرز فکر شما باید این باشد که همه چیز دربارهی رقبای خود را برای ایجاد راهبرد بازاریابی در دندانپزشکی یاد بگیرید.
۳ ـ محتوای شخصی شده
بیایید برخی از اعداد صنعت دندانپزشکی را بررسی کنیم. بهخاطر داشته باشید، اعداد دروغ نمیگویند؛ بنابراین میتوانید راهبرد بازاریابی در دندانپزشکی را مطابق آن برنامهریزی کنید.
آیا میدانستید بیش از ۵۰ درصد از مشتریان بالقوه در صورت تمایل به پیدا کردن یک ارائه دهندهی خدمات درمانی دندانپزشکی جدید به اینترنت مراجعه میکنند؟ این تعداد زیادی از افراد را شامل میشود. همچنین ثابت میکند این افراد با توجه به اطلاعات موجود در سطح اینترنت دندانپزشک موردنظر خود را انتخاب میکنند.
حدود ۴۷ درصد از همان بیماران جدید قبل از اینکه انتخاب کنند، میتوانند تا ۵ بررسی آنلاین را دربارهی ارائه دهندهی خدمات درمانی بخوانند. این نشان میدهد، مردم به اطلاعاتی که دیگران در اختیارشان قرار میدهند اعتماد دارند. بااینوجود، شما باید اطلاعات بیشتری از خود و خدماتی که ارائه میدهید در اختیار مشتریان قرار دهید تا بتوانید اعتماد آنها را جلب کنید.
۴ ـ ساخت هویت و بازاریابی در دندانپزشکی
برای داشتن راهبرد بازاریابی درست در دندانپزشکی باید با توجه به اطلاعاتی که بهدست آوردهاید هویت جدیدی برای خود بسازید. این هویت باید نسبت به آنچه قبلاً داشتهاید متفاوت باشد.
هویت برتر، به این معنی است که نامتجاری شما میتواند خدماتی را به مردم ارائه دهد که دیگر کسبوکارها قادر به ارائهی آن نیستند. همهی اینها باعث تمایز بین شما و رقبا میشود، همان چیزی که در بازاریابی به دنبال آن هستید.
داشتن هویت برتر باعث میشود افراد بیشتری شما را بشناسند و از خدمات و ارزشهایی که ارائه میدهید آگاه باشند. بهعنوانمثال، ممکن است در بازهی زمانی خاصی تخفیف ویژهای برای خانوادهها در نظر بگیرید و هزینهها را برای آنها کاهش دهید این کار باعث جذب بیشتر میشود و همیشه شما را به خاطر خواهد داشت. البته تخفیف، تنها عامل حفظ مشتری نیست و باید پارامترهای بیشتری را دراینباره رعایت کنید.
همچنین استفاده از آخرین فنآوریهای عرضه شده در صنعت دندانسازی کمک بسیار زیادی در جهت ساخت هویت و افزایش مشتری میکند.
۵ ـ کلیدواژهها مهم هستند
برای پیشبرد اهداف بازاریابی در دندانپزشکی انتخاب کلیدواژهها از اهمیت بالایی برخوردار است. کلیدواژهها به افراد کمک میکند تا بتوانند به اهداف خود در جستجو دست پیدا کنند؛ بنابراین شما باید با انتخاب کلیدواژههای مناسب آنها را به سمت تجارت خود جذب کنید.
علاوه بر داشتن کلیدواژهی مناسب عامل دیگری که برای جذب مشتری در جستجوی گوگل مهم است رتبهی وبسایت در صفحهی جستجو است. روشهای مختلفی برای ارتقاء رتبه وبسایت وجود دارد که یکی از آنها پرداخت هزینه برای افزایش رتبه است و دیگری استفاده از قوانین مرتبط با سئو که میتواند رتبهی وبسایت شما را بهطور ویژه افزایش دهد. به یاد داشته باشید بیش از ۵۰ درصد از افراد برای پیدا کردن خدمات مناسب دندانپزشکی به اینترنت مراجعه میکنند.
اگر برای ارتقاء رتبه در جستجوی گوگل از روش پرداخت استفاده میکنید مطمئن شوید که پولتان را عاقلانه خرج کردهاید. انتخاب کلیدواژهی درست بسیار مهم است. بهعنوانمثال، اگر در شیراز خدمات ارائه میدهید، مطمئن شوید وقتی افرادی که در شیراز زندگی میکنند کلیدواژهی «دندانپزشکی نزدیک من» را جستجو میکنند وبسایت شما را مشاهده کنند.
۶ ـ استفاده از شبکههای اجتماعی برای بازاریابی در دندانپزشکی
بازاریابی با استفاده از شبکههای اجتماعی یکی از قدرتمندترین روشها در صنایع مختلف ازجمله دندانپزشکی محسوب میشود.
بیش از ۴۰ درصد از افراد برای تصمیمگیری دربارهی دندانپزشک به شبکههای اجتماعی مراجعه میکنند و به اطلاعاتی که در آنجا وجود دارد اتکا میکنند. در این میان ۲۲ درصد والدینی بودهاند که بهدنبال یافتن دندانپزشک برای فرزندانشان هستند.
این آمار بیانکنندهی این است که شما باید شبکههای اجتماعی را در راهبردهای بازاریابی خود قرار دهید. در ادامه نکاتی دربارهی بازاریابی در رسانههای اجتماعی آورده شده است:
- در رسانههای اجتماعی باید ارتباط پیوستهای بین شما و بیماران وجود داشته باشد تا اعتماد بیشتری کسب کنید.
- محتوای تولیدی باید بهگونهای باشد که ارزش بیمار حفظ شود و با احترام مورد خطاب قرار گیرد.
- شبکهی اجتماعی انیستاگرام بهدلیل امکان قرار دادن محتوای تصویری میتواند انتخاب مناسبی برای بازاریابی در دندانپزشکی باشد.
اگر در شبکههای اجتماعی بهخوبی فعالیت انجام شود این پتانسیل را دارد که کسبوکارتان را متحول کند؛ بنابراین این فرصت را که امروزه فنآوری در اختیار ما قرار داده است را از دست ندهید.
تمامی کسبوکارها و صنایع برای رشد و ارتقاء جایگاه خود نیاز دارند که کسبوکار خود را به افراد معرفی کنند. در این میان دندانپزشکها هم مستثنا نیستند و برای جذب مشتری بیشتر به بازاریابی نیاز دارند. در این مقاله روشهای مختلفی برای بازاریابی در دندانپزشکی ارائه شده است که میتواند نتایج بسیار خوبی در کسبوکارتان داشته باشد.
دیدگاهتان را بنویسید