زیاد هستند افرادی که گوگل مشکلات آنها را در یک کلیک ساده برطرف میکند و پس از آن تصمیم میگیرند که یک کسب و کار اینترنتی راه اندازی کرده و تبدیل به کارآفرین اینترنتی موفق شوند. حالا همین تعداد زیاد، با سرعت بالا به لبه پرتگاه میروند و تنها تعداد معدودی از آنها بر میگردند، چرا؟ چون این افراد، انتظاری که از اینترنت داشتند با چیزی که در واقعیت وجود دارد بسیار متفاوت بوده است.
اما ما در گروه ایده پردازان برای افرادی که میخواهند با اطلاعات کافی وارد این حوزه شوند و به عنوان کارآفرین اینترنتی موفق عمل کنند ۷ اصل کلی در نظر گرفتهایم که شما هم میتوانید از آنها استفاده کنید.
تعریف ما از یک کارآفرین اینترنتی موفق
متاسفم! کارآفرین اینترنتی موفق تعریف خاصی ندارد. فرض بگیرید که شما هر روز رأس یک ساعت خاص از خواب بیدار میشوید، یک پیژامه خوشگل میپوشید و با یک زیر پیراهن نازک قدیمی جلوی لپ تاپ مینشینید و تا شب به صورت کاملاً جدی با آن کار میکنید. حالا تصور بقیه از شما:
- پدرتان احساس میکند که از بیکاری با کامپیوتر بازی میکنید؛
- مادرتان احساس میکند که هنوز پروژههای دانشگاه را انجام میدهید؛
- دوستانتان احساس میکنند که هنوز درگیر شبکههای اجتماعی هستید؛
- احتمالاً بچههای فامیل احساس میکنند که شما دارید با کامپیوتر بازی میکنید.
اما واقعیت ماجرا چیز دیگری است. در آن سمت کامپیوتر یا بهتر بگم اینترنت افرادی هستند که کاملاً تصور متفاوتی از شما دارند:
- برخی احساس میکنند که با یک شرکت بزرگ مواجه هستند و شما فقط بازاریاب آن هستید؛
- برخی احساس میکنند که با یک مدیر با لباس شیک مواجه هستند که بر روی یک صندلی و میز مدیریتی و بزرگ نشسته است؛
- برخی احساس میکنند که شما با یک سیگار برگ و با یک فنجان قهوه نشستهاید و پول پارو میکنید!
- برخی هم مثل خودتان هستند و واقعیت را به طور کامل در مورد شما میدانند.
اگر از خیال برگردیم، هنوز روی همان صندلی قدیمی، با یک پیژامه خوشگل و یک زیر پیراهن نازک قدیمی نشستهاید.
“یک کارآفرین اینترنتی موفق کسی است که ظرفیتهای اینترنت را به خوبی میشناسد، از آن به شیوههای مختلف درآمد کسب میکند و در کنار آن برای چند نفر دیگر شغل ایجاد کرده است“. حالا ممکن است این کارآفرین یک شرکت بزرگ ایجاد کرده باشد یا تنها در اتاق کوچک منزل خود کار کند. حال اگر شما به دنبال موفقیت در این زمینه هستید باید ۷ اصل زیر را رعایت کنید:
منحصر به فرد و خاص باشید
قبل از هر چیزی، به خاطر داشته باشید که فقط یک نفر در دنیا لیونل مسی یا کریستیانو رونالدو میشود! فقط یک نفر میتواند شبکه بزرگی مانند مک دونالد اجرا کند یا فقط یک نفر میتواند سایت دیجی کالا را پیاده سازی کند. قرار نیست که شما دنبال کسی باشید یا بخواهید از کس خاصی الگو بگیرید. یک کارآفرین اینترنتی موفق در وهله اول سبک و اسلوب خاص خود را دارد و مطابق با آن حرکت میکند. شما باید کار خود را انجام دهید، حالا ممکن است این کار را رأس ساعت یک شب یا ۱۲ ظهر یا ۶ صبح انجام دهید. هیچ وقت به خاطر یک موضوع کوچک روال زندگی خود را تغییر ندهید و سعی کنید همان خودتان باشید.
همه کارهها هیچ کاره ان!
این ضربالمثل شیرین ایرانی میتواند همه چیز را به شما نشان دهد. اصولاً میتوانیم آدمها را در دو دسته قرار دهیم. یا استعداد یادگیری همه چیز را دارند یا در یک زمینه خاص موفق هستند. کسانی که یک حرکت را هزار بار انجام میدهند معمولاً موفقتر از کسانی هستند که تاکنون هزار کار را انجام دادهاند. شما وقتی که به دنبال راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی هستید:
- شاید توانایی طراحی سایت داشته باشید
- شاید صرفاً در بحث تأمین امنیت و برنامه نویسی فعالیت کنید
- شاید صرفاً بحث بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ را بر عهده بگیرید
- شاید توانایی مدیریت یک گروه را داشته باشید
- شاید توانایی نوشتن محتوا برای وب سایت یا یک اپلیکیشن خاص را داشته باشید
حتی اگر توانایی انجام همه این کارها را داشته باشید، زمان و رقابت در اینترنت فرصت کافی به شما نمیدهد. پس یک کارآفرین اینترنتی موفق سعی میکند که در یک زمینه خاص استعداد خود را نشان دهند و در سایر زمینهها از افراد مستعد کمک بگیرد.
در دنیای فناوری هستید، پس فناوری را فراموش نکنید
اینترنت به عنوان یکی از اصلیترین مبانی و اصول فناوری شناخته میشود و شما به عنوان یک کارآفرین اینترنتی از این بستر استفاده میکنید. در حقیقت کسب و کارهای اینترنتی به شکلی نیستند که شما به روشهای سنتی بخواهید آنها را انجام دهید. ابزار قدرت شاید برای جابجا کردن یک بار سنگین یا حتی موفقیت در رشتههای مانند وزنهبرداری به شما کمک کند، اما یک کارآفرین اینترنتی موفق هیچ وقت نمیتواند از این قدرت استفاده کند.
سعی کنید از فناوریهای جدید به شکلهای مختلف در کسب و کار خود استفاده کنید و حتی به مشتریان و مخاطبان خود نشان دهید که به فناوری علاقه مندید. یک مصرف کننده هیچ وقت به خود اجازه نمیدهد از محصولی استفاده کند که تولید کننده علاقه چندانی به آن ندارد.
منابع خارجی! استعدادهایی که توان استخدام آنها را ندارید
در چند بند قبلی اشاره کردیم که استفاده از افراد مستعد بخش مهمی از روند موفقیت شماست. انسانها شرایط متفاوتی نسبت به یکدیگر تجربه میکنند و هر کدام از آنها از مسیرهای متفاوتی عبور میکنند. احتمالاً مسیری که شما از آن عبور کردهاید شاید هیچ وقت برای کسی دیگری تکرار نشود و شما صرفاً تجربه ارزشمند این مسیر را داشته باشید. حتی اگر به افراد دیگر این مسیر را نشان دهید، بازهم این شما هستید که به عنوان پیشرو در این مسیر شناخته میشوید.
پس شما به عنوان یک کارآفرین نیاز دارید که از تجربه دیگران و از استعداد آنها استفاده کنید. یک کارآفرین هیچ وقت لجاجت یا حسادت ندارد و سعی میکند از ظرفیت موجود به بهترین شکل ممکن استفاده کند. گاهی یک کار ساده مانند تولید محتوای سایت نیاز به استفاده از هنر یک نویسنده دارد که شما به عنوان کارآفرین اینترنتی موفق شانس چندانی برای فعالیت در آن حوزه ندارید.
ارتباطات و اتصال به دیگران
داشتن ارتباط موفق و رابطه مناسب با دیگران میتواند حتی در کاهش هزینههای شما هم نقش داشته باشد. شما وقتی که به یک میوه فروشی مراجعه میکنید! اگر با طرف آشنا باشید یا میوه را ارزانتر به شما میدهد یا صندوق میوه با کیفیتی که مخفی کرده را به شما نشان خواهد داد. اما اگر غریب باشید مجبور هستید که از همان میوههای دم دستی که برای عموم و افراد گذری گذاشته شده استفاده کنید.
شما برای راه اندازی یک کسب و کار نیاز به گرفتن مجوز و یا احتمالاً بستن قرارداد با افراد مختلف را دارید. گاهی ممکن است نیاز به مساعده مالی و وام داشته باشید. وقتی که شما کسب و کار اینترنتی خود را به صورت یک جزیره هدایت کنید طبیعتاً ارتباط داشتن با دیگران سخت بوده و شانس موفقیت شما کاهش پیدا میکند. پس سعی کنید که راههای ارتباطی مختلفی با دیگران ایجاد کنید و از ظرفیت مخفی و آشکار برای آنها نهایت بهره را ببرید.
مقیاس پذیری و انعطاف پذیری
یک مثال جالب! وقتی که از خیابان عبور میکنید ممکن است با افراد ریز اندام یا درشت اندام بسیاری مواجه شوید که در بسیاری از موارد شما از آنها فرار میکنید! و در برخی موارد هم آنها از شما فراری هستند. این تعریف دقیق و جذابی از مقیاس پذیری و انعطاف پذیری در مسیرهای مختلف است.
یک کارآفرین اینترنتی موفق میداند که همیشه با افراد مختلف با شرایط متفاوت مواجه میشود. گاهی شما ممکن است با یک شرکت بزرگ در ارتباط باشید که نیاز به خدمات و محصولاتی با کیفیت عالی و فوق العاده دارد. در طرف مقابل گروهی دیگر هم هستند که به حداقلها در یک محصول یا خدمات خاص رضایت میدهند. پس شما باید این توانایی را در کسب و کار خود به وجود بیاورید که با توجه به سفارش مشتری و مخاطب تغییر وضعیت دهید.
پیدا کردن منابع پایدار
اگر به دنبال یک راه حل پایدار برای کسب درآمد هستید، هیچ وقت از یک طرح مختصر و کوچک استقبال نکنید. پروژههای کوچک ابزارهای خوبی برای پر کردن اوقات فراغت یا خللهای موجود در کار شما هستند، اما آنها هیچ وقت تبدیل به منابع پایدار برای کسب و کار شما نمیشوند.
یک ماهیگیر موفق شاید در طول روز ۲۰ ماهی کوچک صید کند، اما همیشه منتظر چند ماهی قزل آلای بزرگ میماند تا آنها را در بازار بفروشند و ماهیهای کوچک را به عنوان شام میل کند. اگر میخواهید به یک کارآفرین اینترنتی موفق تبدیل شوید سعی کنید که قلاب خود را صرفاً برای ماهیهای کوچک یا صرفاً ماهیهای بزرگ به آب نیندازید. پروژههای کوچک را قبول کنید و در کنار آن تمرکز خود را بر روی پروژههای بزرگ معطوف کنید.
رساندن یک ایده خام و تبدیل کردن آن به یک منبع پایدار برای کسب درآمد مسیر پیچیدهای است که ممکن است شما در طول آن دچار چالشهای متعددی بشوید. یک کارآفرین اینترنتی موفق همیشه صبر میکند و به مانند شیر در بیشه به دنبال صید بهترین گزینه میگردد. ما هم در گروه ایده پردازان در طول مسیر در کنار شما هستیم و این آمادگی را داریم که به سؤالات شما در بخش نظرات یا به تماسهای تلفنی شما پاسخ دهیم.
دیدگاهتان را بنویسید