هوش عاطفی در زندگی کاری و خانوادگی اهمیت زیادی دارد. افرادی که نمیتوانند با عواطف خود به خوبی کنار بیایند، دارای روابط بین فردی مطلوبی نیستند، از سلامت روانی کمتری برخوردارند و موفقیتهای شغلی کمتری را تجربه میکنند. هوش عاطفی کمک میکند که فرد بتواند انگیزههای خود را حفظ کند، در مقابل ناملایمات پایداری نماید، کامیابی خود را به تعویق اندازد، حالات روانی خود را تنظیم کند و اجازه ندهد پریشانی خاطر، قدرت تفکر او را خدشهدار نماید، با دیگران...
منتخب سردبیر
مقالاتی که خواندنش جذاب خواهد بود.آخرین مقالات
آخرین مقالات ایده پردازان را دنبال کنید.چگونه جوّ سازمانی مناسب خلق کنیم؟
لازمۀ خلق جوّ سازمانی مناسب، ایجاد شرایطی است که کارکنان سازمان با اعتقاد قلبی و با صمیمیت برای خود و همکاران خویش احترام قائل باشند و این گونه احساس احترام نسبت به خویشتن و دیگران را در رفتار و اَعمال...
کیبوردها صدمه میزنند!
در چند دهۀ گذشته، به دلیل حجم زیاد کار کارکنان سازمانها با رایانهها، بر تعداد موارد ناراحتی و صدمۀ دست و مچ، افزوده شده است. شایعترین صدمات ناشی از فشار تکرارشونده عبارتند از: نشانگان مجرای مچ دستی[1] و نشانگان تاندونی[2]....
ضرورت مدارا در محیط کار
همهی ما روزانه در محیط کار با همکاران خود در تعامل هستیم. امکان تجربهی استرس، رقابت، خشم، رفتار توهینآمیز و ... در هر سازمانی وجود دارد مگر اینکه کارکنان آن سازمان یاد بگیرند با یکدیگر مدارا کنند و در جهت...
عوامل مؤثر در ایجاد فرسودگی شغلی چیست؟
پیش از این در مطالب قبل عنوان کردیم که فرسودگی شغلی چیست؟ ، علایم هشدار دهندۀ آن کدامند؟ و مقابلۀ فردی با آن چگونه است؟ اکنون به عوامل مؤثر در شکلگیری آن اشاره میکنیم: ناآشنا بودن افراد با هدف یا...
چرا کار میکنیم؟
ویلیام باتلر زمانی نوشته بود، ما همه ناچاریم میان شغل کامل یا زندگی کامل یکی را برگزینیم. در نظر او، ایجاد تعادل میان کار و زندگی، خواب و خیال بوده است. نظر شما در این باره چیست؟ بیشتر رهبران کنونی،...
هشت فرمان مدیران مؤثر
مدیر مؤثر لازم نیست به معنای جاری کلمه ((رهبر)) باشد. پیتر دراکر پدر مدیریت نوین میگوید مدیران عامل برخی از بهترین بنگاههای انتفاعی و غیرانتفاعی که وی طی ۶۵ سال گذشته با آنان مشاوره داشته، به معنای رایج کلمه ((رهبر))...