برندسازی شخصی: سقوط برندهای شخصی معروف و گاهی دوباره برخاستن آنها
برند شخصی، شهرت و اعتبار شماست. انتخابهایی که خلاف برندتان باشند میتوانند سالها کار و تلاش شما را در یک لحظه نابود کنند. اگر چه میشود برند شخصی را دوباره زنده کرد، کلید دستیابی به برند شخصی قدرتمندی این است که همواره به ارزشها، باورهای اساسی و علائقتان پایبند بمانید.
پیداکردن برندهای شخصی سقوط کرده کار چندان سختی نیست. در اینجا تنها چند مطالعهموردی کوتاه از افرادی را آوردهام که به برندشان آسیب زدهاند: دو نمونه آسیب جدی و دو نمونه که همهی پلهای پشت سرشان را خراب نکردهاند.
مارتا استوارت Martha Stwart
مارتا استوارت بهعنوان الههی امور داخلی منزل، امپراتوری خود را در آمریکا راه انداخته است. او ملکهی هر کاری است که به خانه ربط داشته باشد: آشپزی، دکوراسیون و سرگرمی. او بهخاطر کتابهایش و امپراتوری رسانهایاش در تلویزیون و مجلهها مشهور شده است. «این چیز خوبی است» جمله معروف اوست.
در سال ۲۰۰۴، مارتا به کلاهبرداری در اوراق بهادار و نقض عدالت محکوم شد و پنج ماه در زندان فدرال بهسر برد. هیچکس باور نمیکرد که او بتواند دوباره به جایگاهش برگردد؛ ولی بهمحض آزادشدنش در سال ۲۰۰۵، توانست در همان سال سوددهی شرکتش را برگرداند.
او به واسطه ذکاوت در کار و روحیهی مقاومش توانسته دوباره عنوان الههی امور داخلی منزل آمریکا را بهدست آورد. استوارت همکاری با فروشگاههای زنجیرهای میسیز Macy’s را آغاز کرد که بزرگترین برند فروشگاههای زنجیرهای در تاریخ اوست. او دوباره دارد میگوید: «این چیز خوبی است.»
جو پاترنو Joe Paterno
جو پاترنو یا همان جو پا، ۴۶ سال مربی فوتبال مشهور ایالت پنسیلوانیا بود. او بهعنوان پدر یک برنامهی فوتبال مورد احترام بود؛ نه فقط بهخاطر برد زیادش، بلکه بهخاطر کیفیت کار، ارزشها و دفاعش از درستکاری.
متاسفانه مردم از مربی پاترنو فقط کارهای خوبی را که مظهر برندش بود، به یاد نمیآورند؛ بلکه نام او برای همیشه با رسواییاش با جری سنداسکی Jerry Sandusky و سرپوش گذاشتن آشکارش بر مزاحمت جنسی پیوند خورده است. مربی پاترنو بهجای بازنشستگی با برندی شخصی که نشان از شرافت، سلامت و مراقبت از بازیکنان داشت، در سال ۲۰۱۱ اخراج شد و حالی که برند شخصیاش و برند دانشگاه را لکهدار کرده بود، آنها را ترک کرد. او در سال ۲۰۱۲ از دنیا رفت.
آنتونی واینر Anthony Weiner
آنتونی واینر در سال ۱۹۹۹ در ۳۵ سالگی برای مجلس نمایندگان ایالات متحده انتخاب شد و تا سال ۲۰۱۱ این کرسی را حفظ کرد. او چندین جایزه دریافت کرد و جوان دموکرات آیندهداری شناخته میشد. برند شخصی واینر، شرافت و اصالت بود.
در ماه می ۲۰۱۱، واینر در توییتر برای خانمی در تگزاس لینکی فرستاد که تصویری اغواگر از خودش در آن بود. اگرچه چندین روز این ادعا را رد کرد، عکسها و ارتباطات وقیحانهتری از او لو رفت و برند شخصیاش جوری نابود شد که در ماه ژوئن همان سال از کارش استعفا داد.
جانسون جادویی Majic Johnson
اروین جانسون «جادویی» از سال ۱۹۷۹ بازیکن درخشان در لسآنجلس لیکرز بود. مهارت او در بسکتبال با شور و اشتیاقش در زندگی جور بود. توانایی استثنایی او، در ورزش و تندرستیاش مشهور بود. ولی برند شخصی جانسون جادویی در سال ۱۹۹۱ بهشدت آسیب دید: زمانی که اعلام کرد در آزمایش ایدز جواب مثبت گرفته است. این اعلام عمومی به بازنشستگیاش از بسکتبال انجامید.
جانسون تلاش کرد از راه کارهای خیریه و تجاری و فعالیت در زمینهی بیماریاش، برندش را دوباره زنده کند. او به قهرمان مردم مبتلا به ایدز تبدیل شد و کمک کرد مردم عادی دربارهی این ویروس بیشتر بدانند. جانسون طی تلاشهای فعالانهاش توانست برندش را دوباره به وضعیت سابق برگرداند.
(مبع: برندسازی شخصی، سوزان کریتون)
در ادامه مقالات برندسازی شخصی همراه ما باشید …
دیدگاهتان را بنویسید