برندسازی شخصی: انعکاس برند تجاری در برند شخصی استیو جابز
در این مقاله یک درباره ی یک کارآفرین صحبت می کنم که دست از ایدههایش برنداشت. او با خود و علاقههایش روراست بود و شرکتی را خلق کرد که چشمانداز کسبوکار را در جهان تغییر داد. خواهید دید که برند شخصی این فرد با برند تجاریش تفاوت زیادی ندارد. برند شخصی آن عملا با برند سازمانی شرکتش یکی است.
استیو جابز Steve Jobs
بلافاصله پس از مرگش در سال ۲۰۱۱، مجله تایم لقب شمایل آمریکایی را به استیو جابز داد. در زمان مرگ او، اپل ارزشمندترین شرکت روی زمین بود. وقتی به اپل فکر میکنیم، استیو جابز به ذهنمان میآید.
خلاصه کردن صحبت دربارهی جابز در چند پاراگراف کار آسانی نیست؛ چراکه او در زندگیاش کارهای شگفتانگیزی انجام داده است. شعار و جملهی کلیدی کمپینهای تبلیغاتیاش این بود: «متفاوت فکر کن» و این همان کاری بود که خودش میکرد. جابز هم هنرمند بود و هم مهندس. او میتوانست با طراحیهای هنرمندانهاش سادگی را به موضوعات پیچیده بیاورد که برای هر کسی که میخواست باحال باشد، جذاب بود (تعداد فروش اپل نشان میدهد این جذابیت برای همه وجود داشت).
دربارهی کار استیو جابز فراوان نوشتهاند. من در اینجا تنها چند نکته آوردهام: او اپل را در روز احمقها در آوریل ۱۹۷۶ با دو بنیانگذار دیگر راهاندازی کرد. رایانههای اپل و مکینتاش را ساخت، از اپل اخراج شد و بعد برگشت تا آیمک، آیپاد، آیتونز، آیپد و انقلابی در ارتباطات را به جهان معرفی کند. در سالهای بین ۱۹۸۵ که اپل را ترک کرد و ۱۹۹۷ که به آن برگشت، شرکت نکست (یک شرکت کامپیوتری دیگر) و همچنین پیکسار را راه انداخت که با استفاده از رایانههای پردازش تصویر، انیمیشنهایی مثل داستان اسباببازی را ساخت و صنعت سینما را تغییر داد.
برند شخصی جابز در نظرش دربارهی اپل در سال ۲۰۰۱ منعکس میشود. در آن زمان این شرکت همچنان سعی میکرد بدون جابز به حیاتش ادامه دهد. او گفت: «راه زنده ماندن ما این است که راهی تازه برای بیرون آمدن از آن خلق کنیم.»
نشریه تایم میراث او را این چنین خلاصه میکند: «او در شش صنعت انقلاب ایجاد کرد: رایانههای شخصی، انیمیشن، موسیقی، تلفن، محاسبه با تبلت و چاپ دیجیتال.» او همچنین در خردهفروشی در فروشگاههای اپل هم نوآوری به خرج داد.
جابز در هر کاری که میکرد، هماهنگ با برندش با نوآوری پیش میرفت. «او با اندیشههایش واقعا دنیا را متحول کرد.»
سخنرانی استیو جابز در جشن پایان تحصیل
سخنرانی استیو جابز در سال ۲۰۰۵ برای عدهای از دانشجویان در حال فارغالتحصیلی دانشگاه استنفورد به مشهورترین سخنرانیاش تبدیل شد. او از انصرافش از تحصیل، اخراجش از اپل، و تشخیص سرطانش گفت. سخنرانیاش عصارهای از برند شخصیاش بود. در اینجا چند نکته از آن را آوردهام:
- جابز اشاره کرد که هرچند اخراجش از اپل برایش سخت بود، به نقطهی عطفی در زندگیاش تبدیل شد. او گفت: «سنگینی موفقبودن، به سبکی از نو شروعکردن و عدم قطعیت دربارهی همه چیز تبدیل شود. این اتفاق من را آزاد کرد تا به یکی از خلاقترین دورههای زندگیام وارد شود.»
- پیدا کردن شغلی هماهنگ با علائق، موضوع اصلی سخنرانی او بود. جابز فارغالتحصیلان استنفورد را ترغیب کرد که کشف کنند به چه چیزی عشق میورزند و به چه چیزی کمتر از آن راضی نشوند؛ چون قرار است بخش بسیار بزرگی از زندگیشان را به تمرکز روی آن صرف کنند. او گفت: «تنها راه رضایت واقعی این است که کاری را انجام دهید که فکر میکنید کار فوقالعادهای است و تنها راه برای انجام کار فوقالعاده این است که عاشق کارتان باشید.»
- جابز دربارهی این هم صحبت کرد که زندگی چقدر کوتاه است و چقدر مهم است که برای خودتان زندگی کنید نه برای دیگران. او به فارغالتحصیلان گفت برای خودشان فکر کنند و به ندای درون خودشان گوش بدهند. او گفت: «و مهمتر از همه، این شجاعت را داشته باشید که دنبال دلتان و ندای درونیتان بروید. آنها تا حدودی میدانند واقعا میخواهید چه کسی شوید.»
شما میتوانید کل سخنرانی استیو جابز را در اینترنت پیدا کنید. این سخنرانی میتواند در آغاز برندسازی شخصی بسیار الهامبخش باشد.
(منبع: برندسازی شخصی، سوزان کریتون)
در ادامه مقالات برندسازی شخصی همراه ما باشید …
دیدگاهتان را بنویسید