انواع برنامه های وفاداری
برنامه های وفاداری مشتریان (Customer Loyalty Program) از جمله استراتژی های بازاریابی است که به دنبال تشویق مشتریان جهت ادامه خرید از یک فروشگاه یا برند خاص می باشند. در حقیقت در این برنامه ها، تلاش می شود تا علاوه بر جلب رضایت مشتریان، ارتباط بلند مدتی با آنها برقرار شود تا با افزایش تعداد معاملات سود بیشتری بدست آید.
برنامه های وفاداری در صنعت خرده فروشی نیز بسیار کاربرد دارد. معمولا کارت های وفاداری (Loyalty Card) توسط فروشگاه ها و مراکز خرید، به مشتریان داده می شود. این کارت ها دارای مزایایی برای آنها می باشد. مشتریان می توانند بر اساس الگوهای اعلام شده، خریدهایی انجام دهند و در ازای این خریدها، امتیازاتی دریافت کنند. این امتیازات در بلند مدت در حساب کاربری آنها جمع شده و مشتری می تواند آن را دوباره خرج کند.
در سالیان اخیر در کنار کارت های وفاداری، از اپلیکیشن های وفاداری (Loyalty Application) هم استفاده می شود. این اپلیکیشن ها سرعت و راحتی بیشتری داشته و مورد استقبال مشتریان واقع شده است.
در مراکز خرید و مال ها، این امکان دارای گستردگی بیشتری می باشد. ممکن است با خرید از خرده فروش ها، امتیازاتی کسب کرده و در حساب خود جمع کند. او می تواند این امتیازات (Point) را در بخش های خدماتی مال (مانند پارکینگ) یا بخش های سرگرمی مال (مانند سینما و شهربازی) استفاده کند.
این تنوع خدماتی موجود در مال باعث تشویق مصرف کننده به خرید بیشتر و در نتیجه، افزایش خرج کردن در مال می شود. حتی ممکن است شرکت های بهره بردار مال که دارای مجموعه های دیگر، مانند هتل یا مراکز تفریحی، هم می باشند، این امکان را برای مشتریان فراهم کنند تا امتیازات خود را در دیگر زیر مجموعه ها خرج کنند.
(منبع: بازاریابی دیجیتال در مراکز خرید و مال ها، شورای بین المللی مراکز خرید)
ادامه ی مقالات بازاریابی دیجیتال را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید