برای عملکرد افراد ارزش قائل شوید
در هر سازمانی، هر فرد چیزی برای ارائه دارد.
هنگامی که در دبیرستان درس می خواندم، برای دفتر حقوقی کار می کردم. در این دفتر نقش بسیار کوچکی داشتم. در واقع وظیفه ام جمع آوری و مرتب کردن کتاب ها، صحافی کتاب ها، گپی گرفتن و تمیز کردن دفتر بود. در دفتری که وکلای زبده ای در آن به فعالیت حقوقی مشغول بودند، من بی ارزش ترین نقش را داشتم. آنچه برایم جالب بود اهمیتی بود که یک یا دو نفر از این وکلا به کارم می دادند.
آنها با صرف زمان برایم توضیح می دادند که کاری که می کنم برای شان مهم است. حتی حالا که سال ها از آن زمان می گذرد، احساس غرور و شوقی را که در خودم حس می کردم، هنوز هم به روشنی به یاد دارم.
به تازگی فرصت داشتم که در فرودگاهی بزرگ، پرواز و فرود هواپیماها را از نزدیک شاهد باشم. می دیدم که افراد مختلف با لباس هایی که هر کدام رنگی خاص داشت و در شب می درخشید، هواپیماها را برای فرود و پرواز امن در باند پرواز راهنمایی می کنند. کاملا روشن بود که هر یک از این افراد نقشی کاملا مشخص دارد و اگر وظایفش را به درستی انجام ندهد، ممکن است به سادگی حادثه ای مرگبار رخ بدهد.
البته منظورم این نیست که در سازمان های مالی نیز وضع کاملا شبیه فرودگاهاست. کاری که ما انجام می دهیم این قدر پر ریسک نیست و روی زندگی و مرگ افراد اثر مستقیم ندارد، اما در کار ما نیز هر فردی نقشی دارد که به نوبه ی خود مهم و حیاتی است. چه خلبان باشید چه مدیر شعبه ی بانکی مشهور، باید بدانید که لازم است افراد تیم کاری تان وظایف شان را به درستی انجام دهند تا شما در کارتان موفق باشید.
گاهی درک این موارد برای برخی از افراد در سِمَت های بالادست دشوار می شود. یکی از نقش های کلیدی هر مدیری این است که همواره تصویر کلی سازمانش را مشاهده کند و نقش هر فرد را در این تصویر بزرگ در نظر داشته باشد. مدیریت هر سازمانی باید میان این نقش ها به بهترین شکل هماهنگی ایجاد کند و آنها را به گونه ای سازماندهی کند که افراد در بهترین حالت و به بهترین شکل از ظرفیت های شان بهره ببرند. به همین دلیل لازم است مدیران هر سازمان مسئولیت های کلان را به عهده بگیرد و برای کارکنان شان ارزش قائل شوند.
لازم است همه ی ما به یکدیگر احترام بگذاریم و وظایف همدیگر را بی ارزش ندانیم. لازم است تیم کاری تان را نیز تشویق کنید تا به این موارد مهم توجه کند. به این شکل در بعد سازمانی خواهید توانست بهترین بهره را از استعدادها و مهارت های کارکنان تان ببرید.
توصیه ها
- یکی از نقش های کلیدی مدیران کلان در هر سازمان، یافتن هماهنگی مناسب میان ظرفیت های کارکنان و استعدادهای آنان است تا بهترین بهره را از این ظرفیت ها ببرند. عملکردتمامی افراد در سازمان ها پر ارزش است و برای موفقیت سازمان، مهم به حساب می آید.
- اگر استانداردهای رهبران متفاوت از استانداردهای کارکنان باشد، نمی توانید از آنها انتظار پیروی از استانداردهای سازمانی را داشته باشید.
- در دوره ای که همه چیز رو به دشواری می رود، لازم است رهبران بهترین بهره را از کارکنان خود ببرند و با یافتن راه حل هایی خلاق، کسب و کارشان را رشد دهند.
(منبع: انگیزه در کار، موسسه ی هاروارد بیزینس پِرِس)
ادامه ی مقالات انگیزه در کار را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید