همه ما میدانیم که گرفتن کد تخفیف شیرینترین بخش استفاده از فروشگاههای دیجیتالی است که اخیراً در برخی از فروشگاههای واقعی هم دیده میشود. در حقیقت این کد همان کارت تخفیف قدیمی است که تبدیل به یک رمز دیجیتالی شده و با سیستمهای مختلف مطابقت دارد. البته هنوز هم نحوه استفاده از این شیوه تخفیف گذاری مورد بحث است و هر کسی با توجه به عکس العمل مشتریان خود از سبک متفاوتی استفاده میکند.
اما برای اینکه از کد تخفیف برای افزایش فروش استفاده کنید، در ادامه در مورد این کد خاص صحبت خواهیم کرد و به شما خواهیم گفت که از آن در چه قسمتی از سایت یا فروشگاه خود بهره ببرید.
کد تخفیف چیست و به چه کسانی داده میشود؟
کد تخفیف رمز الکترونیکی خاص است که بر مبنای یک پلتفرم فروش طراحی شده و مشتری میتواند از آن برای کاهش قیمت محصول خریداری شده استفاده کند. این کد در واقع نسخه دیجیتالی کارتهای تخفیف هستند که فروشگاههای دیجیتالی از آنها کمک میگیرند و به عنوان بخشی از استراتژی آنها برای افزایش فروش شناخته میشود.
ارائه کد تخفیف به مشتریان به بهانههای مختلف است و هر فروشگاه میتواند با توجه به استراتژی کسب و کار خود و روشهای جذب مشتری از آن استفاده کند. به عنوان مثال:
- برخی از آن برای به دست آوردن اطلاعات تماس مخاطب استفاده میکنند
- برخی از این کد برای قدردانی از فعالیت مشتریان خاص کمک میگیرند
- برخی از آن برای کشاندن مشتریان بالقوه به فروشگاه کمک میگیرند
- برخی از آن در زمینه تقویت کمپین تبلیغاتی خود استفاده میکنند
خلاصه هر نوع کسب و کار میتواند به شیوه خاص خود از کد تخفیف استفاده کند و زمان به دست آوردن مشتریان جدید، شرایط را برای قدردانی از مشتریان فعلی و افزایش فروش به وجود میآورد. حالا اگر شما به فکر راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی هستید در ادامه با ما همراه باشید تا محل قرار گیری این کد را مشخص کنیم:
استفاده از کد تخفیف برای مشتریان فعال
این شیوه هم برای فروشگاههای الکترونیکی و هم برای فروشگاههای واقعی قابل استفاده است. یک فروشگاه دیجیتالی از ابزارهای آنالیز مختلف مانند گوگل آنالیتیک یا هر ابزار دیگری میتواند مشتریان فعال خود را تشخیص دهد و آمار خرید آنها را داشته باشد. در فروشگاه واقعی هم امکان استفاده از باشگاه مشتریان وجود دارد تا صاحب فروشگاه به کمک آن مشتریان وفادار خود را شناخته و به دنبال قدردانی از آنها باشد.
حالا شما اگر به فکر استفاده از کد تخفیف برای افزایش فروش خود هستید، باید یک سیستم مشخص برای تعیین مشتریان فعال و وفادار خود داشته باشید. در این صورت به صورت ماهانه یا در یک دوره زمانی خاص گروهی از مشتریان فعال خود را مشخص میکنید و کد تخفیف را در اختیار آنها قرار میدهید. این موضوع منجر به رضایت مشتریان فعلی شده و در جذب مشتریان بالقوه تأثیر گذار است.
امکان گرفتن کد از طریق عضویت در سایت
اگر در شروع کسب و کار الکترونیکی خود هستید، حتماً از این استراتژی استفاده کنید. در هر صورت شما برای به دست آوردن مشتری جدید کار سختی دارید و باید یک مزیت رقابتی فوق العاده داشته باشید که شما را نسبت به رقبای قدیمی برجسته کند. این میتواند بهانه خوبی برای قرار دادن کد تخفیف در صفحه ثبت نام باشد و شما در ازای گرفتن مشخصات و اطلاعات تماس فرد، کد را در اختیار آنها قرار میدهید.
مثلاً فرض بگیرید که شما یک فروشگاه اینترنتی کفش راه اندازی کردهاید و یک صفحه فرود ایجاد کردید که در آن دکمه CTA با عناوینی مربوط به تخفیف قرار داده شده است. در این صورت مشتری برای به دست آوردن کد تخفیف روند ثبت نام را تکمیل میکند و اطلاعات تماس را در اختیار شما قرار میدهد. اگرچه در این جا شما بخشی از هزینه اولیه را میپردازید، اما در عوض از اطلاعات تماس مشتری در کمپینهای تبلیغاتی خود استفاده میکنید. این شانس شما را برای به دست آوردن مشتریان بالقوه بالا میبرد.
طراحی مسابقه و چالش در شبکههای اجتماعی
ایجاد چالش و طراحی مسابقه یکی از جذابترین راهکارها برای درگیر کردن بازدیدکنندگان و مشتریان بالقوه در کمپینهای تبلیغاتی مختلف است. نمونه بسیار زیادی از این چالشها که توسط شرکتهای داخلی اجرا میشوند در اینستاگرام هست که با سؤالات ساده و معمولی این چالش را برگزار میکنند. روال کار هم به این صورت است که از بازدیدکنندگان و کاربران سه سؤال پرسیده میشود که هم باید به آنها پاسخ صحیح بدهند و هم در کنار آن باید به چند نفر از دوستان خود اطلاع دهند.
با توجه به اینکه تعداد معدودی در این چالش موفق میشوند، استفاده از این حربه بار مالی چندانی برای شما ایجاد نمیکند و از طرف دیگر استفاده از کد تخفیف منجر به افزایش فروش هم میشود.
قرار دادن کد در کمپین ایمیل مارکتینگ
کمپینهای ایمیل مارکتینگ از گذشته تاکنون بخش مهمی از روال بازاریابی شرکتهای مختلف را به خود اختصاص دادند و معمولاً در ایمیلهای فرستاده شده از حربههای مختلفی استفاده میشود. اما یکی از این حربهها قرار دادن کد تخفیف در محتوای ایمیل است تا مخاطب به استفاده از آن ترغیب شود.
شاید معروفترین شرکت استفاده کننده از این شیوه، گروه پونیشا باشند که برای کاربران غیر فعال خود کد تخفیف به مناسبتهای مختلف مانند سالگرد تأسیس کسب و کار یا شب یلدا و عید نوروز ارسال میکنند. این تخفیف تنها بخشی از تعرفه اولیه برای شروع فعالیت در پنل پونیشا را پوشش میدهد و کاربر برای ادامه فعالیت باید قسمت دیگر هزینه را هم بپردازند. بنابراین هم منجر به بازگشت کاربران غیرفعال میشوند و هم از طریق فعالیت آنها میتوانند به کسب درآمد بیشتر بپردازند.
ارتباط دادن تخفیف به رویدادهای مختلف
شاید هنوز زمان زیادی از کمپین جمعه سیاه یا بلک فرایدی نگذشته باشد. اما در ادامه کمپینهای دیگری مانند شب یلدا یا تخفیف عید نوروز یا حتی تخفیف بازگشایی مدارس را هم داریم. در حقیقت، کسب و کارهای مختلف به دنبال بهانههایی هستند تا برای هر کدام از آنها یک کمپین مجزا اجرا کنند. این کمپینها صرفاً برای جلب توجه مشتری هستند و تغییر چندانی در شرایط مالی آنها ایجاد نمیکنند.
اگر به نمونههای رایج کنونی بخواهیم اشاره کنیم باید به کمپین ولنتاین برای افزایش فروش کادو و هدیه، کمپین ارزان فروشی فرش در شهر فرش، کمپین حراجستون در فروشگاه رفاه و کمپین تخفیف در فروشگاه افق کوروش اشاره کنیم. حالا شما هم به عنوان یک کسب و کار میتوانید از کد تخفیف برای رویدادهای مختلف استفاده کنید و بخشی از هزینه خرید مشتریان خود را پوشش دهید تا به خرید بیشتر تشویق شوند.
استفاده از کد تخفیف در سیستم ارجاعی
سیستم ارجاعی نسبت به سایر شیوهها تفاوت دارد و به نوعی انتظار متقابل در فروشنده و خریدار به وجود میآورد. در این سیستم شما به عنوان صاحب کسب و کار انتظار دارید که مشتریان شما را به یکدیگر معرفی کرده و از طریق بازاریابی رودررو یا بازاریابی چهره به چهره مشتری بیشتری جذب کنید. اما همه ما می دانیم که معرفی از طرف مشتریان هم صرفاً به خاطر کیفیت محصول بسیار کم است.
در طرف مقابل اگر شما به ازای معرفی به دوستان یا آشنایان یک کد تخفیف در اختیار مخاطبین خود قرار دهید، انگیزه بیشتری دارند. این کمپین در حال حاضر توسط شرکتهای معتبر مانند ایرانسل، اسنپ و همراه اول اجرا میشود و برخی از فروشگاههای الکترونیکی هم زمینه استفاده از آن را فراهم کردند. شما هم میتوانید یک سیستم ارجاعی خاص و منحصر به فرد برای کسب و کار خود تعریف کنید و در ازای معرفی مشتریان جدید، تخفیفهای متنوع در نظر بگیرید.
استفاده از اینفلوئنسرها برای رساندن تخفیف به مخاطبین
در مطالب قبل گفتیم که اینفلوئنسر کیست و برای فعالیت در اینستاگرام کدام زمینه ها موفق تر است. در هر صورت استفاده از اینفلوئنسر ها بخشی از بازاریابی در اینستاگرام و شبکههای اجتماعی است. این افراد فالوور های زیادی دارند و از طریق تأثیر مستقیم یا غیر مستقیم روی آنها میتوانند مشتری بالقوه بیشتری برای کسب و کار شما جذب کنند.
اگر شما هم به دنبال استفاده از بازاریابی اینفلوئنسری هستید میتوانید تعداد مشخصی از کدهای تخفیف خود را در اختیار آنها قرار دهید و از آنها بخواهید که کدها را در اختیار فالوورهای خود بگذارند. این شیوه از این جهت اهمیت دارد که حتی کسانی که کد تخفیف ندارند باز هم برای حضور در محل کسب و کار شما ترغیب میشوند و این آمار بازدید کسب و کار شما را افزایش میدهد. البته نظارت بر روند اجرای کمپین و فعالیت اینفلوئنسر در موفقیت این شیوه تأثیر چشمگیری دارد.
هرچه از کسب و کار خود می دانید
شیوههایی که در بندهای قبلی معرفی کردیم به عنوان روال تکراری و مرسوم در حوزه جذب مشتری هستند. اما در برخی موارد ممکن است کسب و کار شما به استفاده از این شیوهها عکس العمل مناسبی نشان ندهد. بنابراین در انتها توصیه میکنیم که برای استفاده از کد تخفیف حتماً به شرایط کسب و کار خود و نوع مشتریان توجه کنید تا هم از لحاظ مالی برای شما مناسب باشد و هم نتیجه مثبتی در افزایش فروش به دنبال داشته باشد.
دیدگاهتان را بنویسید