به کارگیری شبکههای اجتماعی برای مارکتینگ و بازاریابی یک موضوع طبیعی بوده و به افزایش فروش محصول و انجام فروش هدفمند کمک میکند. در حقیقت شبکههای اجتماعی برای ارتباط بهتر و آسانتر انسانها با یکدیگر طراحی شدهاند، اما به مرور زمان این ویژگی آنها تبدیل به ابزاری برای شناساندن بهتر کالا به مشتریان شد. در حال حاضر بخش مهمی از فرآیند دیجیتال مارکتینگ بر مبنای استفاده از شبکههای اجتماعی و به طور خاص اینستاگرام و تلگرام پیاده سازی میشود.
در مطالب قبلی در مورد شیوههای مختلف فروش محصول در اینترنت صحبت کردیم و در اینجا میخواهیم ببینیم که شبکههای اجتماعی چگونه به افزایش فروش محصول کمک میکنند.
افزایش فروش محصول چگونه اتفاق می افتد؟
به احتمال زیاد همه ما این تجربه را داریم که بابا یا مامان منتظر جمعه بازار، یکشنبه بازار، چهارشنبه بازار یا پنجشنبه بازار بودند. این به این دلیل بود که دست فروشها تقریباً همه امکانات مورد نیاز خانواده را در سادهترین حالت ممکن در اختیار آنها قرار میدادند و اتفاقاً قیمت پایینتری هم نسبت به فروشندههای معمولی داشتند. با یک حساب سر انگشتی، به راحتی میتوان نتیجه گرفت که میزان فروش این دستفروشها بسیار بیشتر از مغازهها بود.
برای افزایش فروش این افراد چند دلیل وجود دارد:
- دسترسی مشتری به کالا بسیار آسانتر است
- قرار گرفتن کالاهای مختلف در معرض دید مشتری، آنها را به خرید ترغیب میکند
- این شیوه باعث یادآوری نیاز به مشتریان بالقوه میشود
- هزینههای کلی فروش پایین میآید و محصول با تخفیف بیشتری فروخته میشود
- در لحظات آخر فروش تخفیف بیشتری در نظر گرفته میشود تا کالا به طور کامل فروخته شود
- هر کسی با هر شرایطی به این بازار دسترسی دارد و خرید از آن سخت نیست
اگر از دیدگاه سنتی فاصله بگیریم، تأثیر شبکههای اجتماعی در افزایش فروش محصول و فروش هدفمند تقریباً در همین سطح است. حالا اگر بخواهیم تأثیر یک برنامه خاص مانند اینستاگرام یا کانال تلگرام را در فروش محصولات مختلف بررسی کنیم، تاثیرات زیر را دارد.
فروش هدفمند بر مبنای ویژگیهای مشتری
این یک واقعیت شیرین و جذاب در مورد شبکههای اجتماعی است که کاربران خود را در گروههای مختلف دسته بندی میکنند. در واقع این به شما به عنوان بازاریاب یا فروشنده اجازه میدهد که مخاطبین خود را از بین طیفهای مختلف انتخاب کنید و کاملاً فروش هدفمندی داشته باشید.
به عنوان مثال، در اینستاگرام همیشه به کاربران پستهایی نشان داده میشود که قبلاً آنها را جستجو کردهاند یا احتمالاً هشتگ مربوط به آن را استفاده کردهاند. همین وضعیت در مورد فیسبوک و تلگرام هم وجود دارد و کاربران تا حدود زیادی گروهبندی هستند.
بنابراین به کارگیری شبکههای اجتماعی در جریان بازاریابی و فروش این قابلیت را در اختیار شما قرار میدهد که به سراغ مشتریان بالقوه از لحاظ مکان جغرافیایی، علاقه مندیها، سابقه قبلی در جستجو و دیگر فاکتورها بروید. این به افزایش فروش محصول و به دست آوردن مشتریان بالقوه کمک میکند.
استفاده از شیوههای مختلف بازاریابی
سوشال مارکتینگ یا بازاریابی شبکههای اجتماعی یک شاخه مجزا از دیجیتال مارکتینگ است. اما همین شاخه با چند شیوه متفاوت انجام میشود و تنوع در آن بسیار زیاد است. مثلاً اگر ما اینستاگرام را برای بازاریابی در نظر بگیریم:
- میتوانیم صرفاً پستهای تبلیغاتی و معرفی محصول در صفحه خود را بگذاریم
- میتوانیم از تبلیغات پولی اینستاگرام یا همان تبلیغات اسپانسری شده استفاده کنیم
- میتوانیم از اینفلوئنسرها برای تبلیغات و بازاریابی کمک بگیریم
- میتوانیم از قابلیتهای مختلفی مانند استوری و لایو گذاشتن استفاده کنیم
در مورد تلگرام و فیسبوک هم همین قابلیتها، البته با کمی تغییر، وجود دارد و این شانس ما را برای تبلیغات متنوع و در نتیجه افزایش فروش محصول بالا میبرد. در گوگل امکان استفاده از تبلیغات ppc یا همان تبلیغات کلیکی برای شرکتهای مختلف وجود دارد، اما به نظر میرسد که تنوع در تبلیغات در شبکههای اجتماعی بسیار بیشتر بوده و این به افزایش قابلیت شما کمک میکند.
کنترل کمپینهای تبلیغاتی قبلی و تغییر استراتژی فروش
اجرای کمپین تبلیغاتی برای جذب مشتری بالقوه و تبدیل آنها به مشتری وفادار و دائم در هر برنامه بازاریابی ضروری است. شما ممکن است در طول سال مجبور به به کارگیری چندین کمپین تبلیغاتی شوید که هر کدام از آنها شرایط متفاوت خواهد داشت. نکته جالبی که در مورد شبکههای اجتماعی وجود دارد، امکان رصد کمپینهای تبلیغاتی و بررسی میزان موفقیت آنهاست.
خوشبختانه در شبکههای اجتماعی ابزارهای آنالیز بسیاری وجود دارد. این ابزارها در برخی موارد تخصصی بوده و برخی نیز به صورت عمومی برای کنترل وضعیت کاربران هستند. شما هم اگر از برنامههای تبلیغاتی قبلی اطلاعات بیشتری داشته باشید، مسلماً در کمپین تبلیغاتی خود آنها را رعایت میکنید.
با توجه به اینکه امکان تغییر استراتژی و فروش به همراه کنترل کمپینهای تبلیغاتی قبلی به شما داده میشود، خیلی راحتتر میتوانید در مورد افزایش فروش محدود خود تصمیم گیری کنید و به سراغ برنامههایی بروید که کاملاً متناسب با نیاز شما و خواسته مشتریان بالقوه کسب و کار شما هستند.
استفاده از اینفلوئنسرها برای افزایش فروش محصول
اینفلوئنسرها عنوان اصلیترین ابزارهای تبلیغات و بازاریابی در شبکههای اجتماعی و به طور ویژه در اینستاگرام شناخته میشوند. این افراد تأثیر بسزایی روی سایر کاربران دارند و خیلی راحتتر میتوانند آنها را به خرید یک محصول یا استفاده از یک کالای خاص ترغیب کنند.
با توجه به اینکه برای افزایش فروش محصول خود مجبور به اجرای چندین کمپین تبلیغاتی خواهید بود، بهتر است استفاده از اینفلوئنسر هم به عنوان بخشی از برنامه خود قرار دهید و از این قابلیت آنها استفاده کنید. با وجود این که به کارگیری اینفلوئنسرها در برنامه بازاریابی چندان تخصصی نیست، اما در هر صورت به طور مستقیم با تعداد فالوور زیادی در ارتباط هستند و این شانس دیده شدن محصول و برند شما را بالا میبرد.
فروش آسان محصول
یکی از قابلیتهای جالب توجه به شبکههای اجتماعی، ارتباط آسان با مشتریان و امکان فراهم آوردن خرید آسان برای آنهاست. در واقع همان کاری که دستفروشی میکند، شبکههای اجتماعی هم انجام میدهند و دسترسی مشتریان را سادهتر کرده و شما به صورت هدفمند محصول را در اختیار آنها قرار میدهید.
در حقیقت فروش آسان یکی از بندهای اصلی افزایش فروش محصول است و اگر به شکل درست اجرا شود، مخاطب هم نسبت به آن ترغیب خواهد شد. برای یک کاربر استفاده از شبکههای اجتماعی نسبت به فروشگاههای اینترنتی راحتتر است. اگر چه راه اندازی فروشگاه اینترنتی میتواند آمار فروش محصول شما را بالا ببرد، اما باید بپذیریم که استفاده از شبکههای اجتماعی برای کاربران راحتتر بوده و در صورت اعتماد، تمایل بیشتری به استفاده از آن دارند.
حالا چکار کنیم؟
مطمئناً دلایل مختلفی برای استفاده از شبکههای اجتماعی وجود دارد و هر کسی بر مبنای توانایی خود میتواند از قابلیتهای مختلف آنها استفاده کند. اما برای موفقیت در این مسیر و افزایش فروش محصول باید استراتژی خاص و متفاوتی نسبت به سایر رقبا داشته باشید تا امکان دسترسی به مشتری بالقوه برای شما افزایش یابد. در این مورد چند راهکار ساده وجود دارد:
محتوای خاص تولید کنید
خاص و منحصر به فرد بودن یکی از اصلیترین دلایل موفقیت صفحات مختلف در شبکههای اجتماعی است. هر چه شما در تولید محتوای خاص، موفقتر عمل کنید، دنبال کننده و فالوور بیشتری خواهید داشت و این روی نتیجه کار شما تأثیر مثبت میگذارد. یک کاربر در دنیای مجازی به دنبال چیزی است که پیدا کردن آن در دنیای حقیقی سخت است. پس سعی کنید شما هم آنها را به این خواسته برسانید.
مشتریان بالقوه خود را آموزش دهید
قرار نیست برای افزایش فروش محصول همه مطالب صفحه خود را به تبلیغات و معرفی محصول اختصاص دهید! مثلاً اگر شما فروشنده پکیج لاغری یا برنامه تمرینی هستید، در صفحه خود در مورد شیوههای مختلف انجام ورزش و سلامت و همچنین تغذیه صحبت کنید و در کنار آن بگویید که شما هم فروشنده این محصول هستید و این قابلیت را دارید.
از برنامههای وفاداری مشتریان استفاده کنید
برنامههای وفاداری مشتریان بسیار متنوع هستند و هر کسی بر مبنای استراتژی خود میتواند یک یا چند مورد از آنها را امتحان کند. در مطالب قبلی در مورد راهکار اثبات شده برای داشتن مشتری وفادار صحبت کردیم که شما میتوانید از آن به عنوان یک الگو استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشید که این برنامه در راضی نگه داشتن مشتریان و ترغیب مشتریان بالقوه تأثیر بسزایی دارد.
از محتوای تولید خود کاربران استفاده کنید
احتمالاً در برخی از صفحات دیدهاید که از تصاویر خود کاربران یا محتوای آنها استفاده میکنند. این حربه به این دلیل اهمیت دارد که کاربران همیشه سعی میکنند وضعیت محتوای خود را کنترل کنند و این آمار ترافیک صفحه شما را بالاتر برده و دسترسی به آن را آسانتر میکند. بنابراین طبیعی است که به افزایش فروش محصول منجر میشود.
بهعنوان جمعبندی، شبکههای اجتماعی ابزارهایی موفق و کارآمد در افزایش فروش محصول هستند، اما این که چگونه از آنها استفاده شود و استراتژی تبلیغاتی به چه صورت باشد به خود شما بستگی دارد و باید بر مبنای توانایی خود برنامه ریزی کنید.
دیدگاهتان را بنویسید