کسب و کار موفق : امروزه روند صعودی ظهور و رشد استارتاپها در نقطهی اوج خود قرار گرفته و اعتبار آنها گسترش یافته است. در عصر دیجیتال هر کسی در هر نقطهی جهان که باشد، میتواند به راحتی پاسخ سوالات خود را به صورت آنلاین دریافت کند. در نتیجه در سالهای اخیر صنایع مختلف، شاهد گسترش حجم عظیمی از شرکتها بودهاند، که در نهایت اشباع بازار و رقابت سخت میان آنها را در پی داشته است. طبیعی است که بقای یک استارتاپ در چنین بازار رقابتی دشوار میشود.
همچنانکه گفته شد به دلیل تسهیل دسترسی به اطلاعات آنلاین در سالهای اخیر، شروع یک کسبوکار آسانتر از گذشته شده است؛ با اینحال این موضوع به این معنا است که بدون داشتن یک مدل منحصربهفرد برای کسبوکارتان، شما یکی از میلیونها شرکت مشغول فعالیت در یک زمینه خاص هستید. یعنی اگرچه برداشتن گامهای اولیه برای شروع یک کسبوکار دشوار نیست، اما چالشهای جدیتر در هنگام شروع فعالیتها از راه میرسد. بنابراین لازم است که بر مبنای راهبردی تعریفشده و موثر کار کنید تا بتوانید، بر فعالیتهای شرکت نظارت داشته باشید، سرمایهگذاران بالقوه را جذب کنید، بازار مناسب برای محصولاتتان پیدا کنید، مشکلات را برطرف کنید و به صورت موفقیتآمیز شرکتتان را مدیریت کنید. به همین منظور، در این مقاله دوازده نکته کلیدی برای شروع یک کسب و کار موفق ، مطرح میشود. با به کارگیری این نکات استارتاپ شما به یک داستان موفقیتآمیز تبدیل خواهد شد.
نکته ۱. درباره خودتان فکر کنید
برای شروع یک کسب و کار موفق ، در ابتدا درباره خودتان فکر کنید و ببینید چه علایق، انگیزهها و تمایلاتی دارید؛ فکر کنید که تا چه حد میتوانید برای داشتن کسبوکار موفق ریسک کنید و تلاشهای بیشتری برای رشد آن انجام دهید. در واقع لازم است قبل از شروع هر نوع فعالیتی، به صورت شخصی خودتان و اهدافتان را ارزیابی کنید، تا ببینید میتوانید در بلندمدت در راستای آن اهداف حرکت کنید. بسیار ناامیدکننده خواهد بود، اگر شما در مرحلهای که سالها برای کسبوکارتان تلاش کردهاید، انگیزهتان را از دست دهید.
همچنین این ارزیابیها، اطلاعاتی را دربارهی ماهیت فعالیتهایی که برای شما راحتتر است، در اختیار شما قرار میدهد. به عنوان مثال برخی از فعالیتها نسبت به سایر آنها، ریسکیتر هستند، بنابراین شما میتوانید ارزیابیهایی در مورد رفتارهای مرتبط با ریسک خود انجام دهید تا تعیین کنید آیا فردی علاقهمند به ریسک کردن یا مخالف آن هستید.
نکته ۲. یک برنامه ساده و مشخص تهیه کنید
برای شروع نیاز به یک برنامه کسبوکار کامل ندارید، یک برنامهی ساده و به خوبی تعریف شده کافی است. باید یک برنامه برای کسبوکارتان داشته باشید، اهمیتی ندارد که ساده باشد؛ چنین برنامهای به شما کمک میکند که در مسیر دشوار رسیدن به اهدافتان با تمرکز حرکت کنید. مدیران کسب و کار موفق هرگز بدون داشتن برنامهای برای فعالیتها و ادامه مسیرشان، شروع به کار نمیکنند.
شما به یک برنامهی سازمانیافته برای دنبال کردن نیاز دارید، تا اهداف اولیهتان را فراموش نکنید. برنامه کسبوکار به شما کمک میکند تا فعالیتهایتان را پیگیری کنید و نسبت به تمام آنها پاسخگو باشید. بهتر است با منابعی که در اختیار دارید کار را شروع کنید، و به دنبال داشتن یک برنامه کامل نباشید؛ در واقع تلاش برای داشتن برنامه کامل، میتواند قبل از شروع کسبوکار و بررسی موفقیتآمیز بودن آن، هدر رفتن منابع مالی جمعآوری شده را در پی داشته باشد.
نکته ۳. بعد از شناسایی شکافها (خلأها) در بازار، محصولاتتان را معرفی کنید
رویکرد معمول برای شناسایی شکافها و نیازهای بازار، و پوشش دادن آنها با معرفی محصولات خلاقانه و ابتکاریتان، همچنان به عنوان روشی مفید برای معرفی محصولات در نظر گرفته میشود که مدیران شرکتها برای شروع یک کسب و کار موفق ، میتوانند از آن استفاده کنند. بهتر است با محصولاتی شروع کنید که تقاضا برای آنها زیاد است و در نتیجه در آینده سود بیشتری را برای شما به همراه خواهند داشت.
نکته ۴. اطمینان حاصل کنید که افراد، با علاقه محصولات شما را میخرند
نهایی کردن محصول، تنها به دلیل علاقهی شخصی خود، دوستان و یا اعضای خانوادهتان، هوشمندانه به نظر نمیرسد. در عوض، باید در ابتدا فرض کنید که هیچ بازاری برای محصول شما وجود ندارد، سپس با جستجوی ویژگیهای منحصربه فرد ایدهتان، ریسک را کمتر کنید و بررسی کنید آیا شخص دیگری در بازار وجود دارد که محصولات و خدمات شما را عرضه کند. تنها زمانی که در مورد سود بالقوه و موفقیت در بازار اطمینان حاصل کردید، محصولاتتان را عرضه کنید.
همچنین این نکته نیز اهمیت دارد که از طریق صحبت با خریداران بالقوه (فردی به غیر از افرادی که میشناسید)، تمایل افراد را به خریدن محصولاتتان بررسی، و محصول نهاییتان را مطابق با ارزیابیهای آنها قطعی و تأیید کنید.
نکته ۵. با سرمایهگذاری منابع کمتر در شروع کار، ریسک را کاهش دهید
نقلقولی از وارن بافت، کارآفرین آمریکایی، وجود دارد که میگوید: «هرگز عمق یک رودخانه را با هر دو پا امتحان نکنید». در شروع کار از طریق آزمون کردن ایدهتان در مقیاس کوچک، در مورد سود و زیان آینده اطمینان حاصل کنید. این کار را میتوانید با سرمایهگذاری میزان کمی از منابعی که در اختیار دارید، انجام دهید. این روش در شروع یک کسب و کار موفق به شما کمک میکند تا مشتریان بالقوه و نقاط قوت و ضعف محصولتان را شناسایی کنید.
نکته ۶. اجازه دهید اشتباهاتتان شما را اصلاح کنند، نه اینکه شما را تعریف کنند
شروع یک کسب و کار موفق ، همواره با اشتباهاتی همراه خواهد بود؛ اما هرگز به دلیل اشتباه کردن، انگیزهتان را از دست ندهید؛ هر اشتباه، فرصتی برای یادگیری چیزی جدید است. آنچه یک کارآفرین موفق را از دیگران متمایز میکند، توانایی او در هرگز تسلیم نشدن است. آنها همواره راهی خواهند یافت تا به اهداف و مقصدشان دست یابند، حتی اگر سفری طولانی و دشوار در پیش داشته باشند.
صاحبان کسب و کار موفق هرگز به خاطر شکستهایشان ناامید نمیشوند، و دیگران را سرزنش نمیکنند، به جای آن با پایداری و ثبات، از طریق تغییر نگاهشان به موانع و شکستها و دیدن آنها به عنوان فرصتها، بر آنها غلبه میکنند. در نهایت، اشتباهات باید از شما فرد بهتری بسازد.
نکته ۷. از حرفهایهای صنعت خود یاد بگیرید
اگر شما در مورد صنعتی که در حال کار کردن در آن هستید، دانش و تخصص کافی نداشته باشید، پیشرفت کسبوکارتان با گذر زمان کمتر و کمتر میشود. شما میتوانید با برقراری ارتباط با افراد حرفهای، شرکت در کنفرانسها، گذراندن دورههای تخصصی و مهمتر از همه یادگیری از اشتباهات دیگران، دانش و تخصصتان را در زمینهی آن صنعت خاص، ارتقا دهید.
با خواندن روزانهی روزنامهها و مقالات نوشتهشده توسط صاحبان کسب و کار موفق در صنعتی که در حال کار کردن در آن هستید، دیدگاههای کسبوکار خود را گسترش دهید و به درکی عمیق برای موفقیت در آن صنعت دست یابید.
نکته ۸. شما در حال ساختن یک استارتاپ هستید، پس یک رهبر موثر باشید
به عنوان رهبر یک کسب و کار موفق ، وظیفهی شما است که برنامهریزی کنید و راهبردهایی را تدارک ببینید تا کسبوکارتان پیشرفت کند. ممکن است به عنوان صاحب یک استارتاپ، با بر عهده گرفتن تمام وظایف و کامل کردن تمام کارها توسط خودتان، کار خود را به خوبی انجام دهید؛ اما در این حالت با برعهده گرفتن مسائل کوچک که کارمندان هم میتوانند آنها را به خوبی حل کنند، یک رهبر موثر نخواهید بود. در مورد اینکه چگونه کار تیمی به صورت موثر به ایجاد یک استارتاپ کمک میکند، مطالعه کنید.
هزینهی فرصت گذراندهشده برای کارهایی که میتوانستید آنها را به دیگران محول کنید، بسیار بالا است، زیرا میتوانستید آن زمان را برای فعالیتهای مهمتر مثل برنامهریزی و کار کردن روی راهبردهای رشد شرکت، سپری کنید.
اثربخشی شما به عنوان یک رهبر، باید کارایی و بازده کلی تیم را افزایش دهد. با تنظیم کردن نمونههای واقعی، مشخص کردن نقاط ضعف کارمندان، ارزیابی آنها و اجازه دادن به آنها برای آزادانه کار کردن، به عنوان یک رهبر موثر عمل کنید. به یاد داشته باشید که تنها شما میتوانید، تصویر بزرگتر را ببینید، سخنان شما میتواند به کارمندان انگیزه دهد و جهت شما است که کارمندان را هدایت میکند تا در نهایت یک کسب و کار موفق داشته باشید.
نکته ۹. از بازاریابی دیجیتال به عنوان روش اصلی بازاریابیتان استفاده کنید
برای افرایش شناخت مصرفکنندگان از برند، هیچ راهی سریعتر از بازاریابی دیجیتال وجود ندارد؛ حتی روشهای قدیمی و مرسورم بازاریابی، امروزه با ویژگیهای دیجیتال اصلاح شدهاند. اکیدا توصیه میشود که بازاریابی دیجیتال را به عنوان روش اصلی برای بازاریابی محصولاتتان به کار گیرید؛ زیرا نسبت به روشهای مرسوم بازاریابی، ارزانتر است، تأثیر بیشتری بر مخاطبان هدف میگذارد و تعامل با آنها را افزایش میدهد، و در نهایت با افزایش میزان تبدیل، شروع یک کسب و کار موفق را در پی خواهد داشت.
اینکه بسیاری از استارتاپها به شرکتهای عظیم تجاری تبدیل شدهاند، تنها به این دلیل بوده است که توانایی جذب حجم عظیمی از مخاطبان را از طریق بازاریابی دیجیتال داشتهاند.
نکته ۱۰. باید سرمایهگذاران را جذب کنید
ممکن است برای شروع فعالیتهایتان و بازاریابی محصولاتتان، به منابع مالی نیاز داشته باشید. برای شروع یک کسب و کار موفق ، بهتر است به دنبال سرمایهگذاران بگردید؛ میتوانید با صاحبان کسبوکارهای کوچک تماس بگیرید و از آنها درخواست کنید تا افرادی را به شما معرفی کنند؛ همچنین از طریق جستجوی آنلاین در وبسایتهای مخصوص این کار نیز میتوانید منابعی را برای حمایت مالی از شرکتتان پیدا کنید.
هنگامیکه موفق شدید افراد علاقهمند به سرمایهگذاری در کسبوکارتان را پیدا کنید، بسیار مهم است که بتوانید یک برنامهی کسبوکار ساختاریافته و بلندمدت به آنها ارائه دهید؛ برنامهای که به صورت مشخص اهداف و پیشنهادات شما را بیان کند، بازگشت سرمایه بیشتر را در یک زمان مشخص تضمین کند و جدیت شما نسبت به کار را نشان دهد.
نکته ۱۱. تلاش کنید تا شبکهی اجتماعی و تجاریتان را گسترش دهید
بسیاری از صاحبان کسب و کار موفق ، بخش اعظمی از موفقیتشان را مدیون شبکههای عظیم تجاری و ارتباطات فردی هستند. شبکههای اجتماعی و تجاری شما، از طریق ایجاد اعتبار برای شرکتتان، متصل کردن شما به صنایع متفاوت و افراد حرفهای، و وارد کردن شرکت شما به عرصهی رقابت، کمک میکند تا بنیادی مستحکم برای استارتاپتان ایجاد کنید. این شبکهها همیشه در خدمت شما خواهند بود و یکی عوامل اصلی شروع یک کسبوکار موفق محسوب میشوند.
میتوانید از طریق تقویت روابط تجاری موجود و دستیابی به افراد جدید، شبکه تجاریتان را گسترش دهید. افرادی از صنایع مختلف را ملاقات کنید، نظرات آنها را بپرسید، و برای آنها این امکان را فراهم کنید تا تجاربشان را با شما در میان بگذارند. حتی اگر ارتباطی با حوزهی تخصصی شما ندارد، مهم است که همچنان به آنها گوش دهید، زیرا بسیاری از افراد، اهداف و آرزوهای مشابهی دارند.
از نقاط عطف کسبوکار آنها، تصمیمات موفقیتآمیز و اشتباهاتشان که آنها را به عقب برگردانده است، بپرسید و یاد بگیرید؛ این کار انگیزهی شما را افزایش میدهد و به شما کمک میکند تا در حالیکه به انجام فعالیتهای تجاری معمول خود مشغول هستید، تعداد آزمون و خطاها را کاهش دهید. در نهایت، شبکههای اجتماعی و تجاری یکی از بهترین راهها برای بهبود اعتبار شرکت شما در بازار است؛ این اعتبار شرکت شما است که محصولات شما را تعریف میکند و سرمایهگذاران را جذب میکند.
نکته ۱۲. راههایی برای نوآوری در خدمات و محصولاتتان پیدا کنید و با تغییرات سازگار شوید
شما رهبر یک کسبوکار و مسئول بقای آن هستید؛ بنابراین باید ذهنتان را برای پذیرش ایدهها و نظرات جدید باز نگه دارید. پذیرا بودن در مقابل ایدههای جدید، به شما این امکان را میدهد تا روشهای جدیدی را برای نوآوری در محصولات و خدماتتان پیدا کنید و مشتریان خود را افزایش دهید. بهتر است تلاش کنید در هر زمان، مخاطبان متفاوتی را هدفگذاری کنید و طبق تقاضای آنها، محصولات و خدماتتان را معرفی کنید. به آنچه مشتریان میگویند توجه کنید و پیشنهادات آنها را با احترام به کار بندید.
به یاد داشته باشید که تقاضا در بازار، با گذر زمان تغییر میکند. این توقع که یک محصول بعد از گذشت سالها به سودی مشابه سود کنونی دست یابد، روشی عاقلانه و قابل توصیه نیست. به عنوان صاحب یک کسب و کار موفق ، از شما انتظار میرود کسبوکار خود را با تغییرات و نوآوریهای بازار هماهنگ کنید. لازم است توانایی تطبیق با تغییرات را داشته باشید، تا بتوانید کسبوکار خود را گسترش دهید.
دیدگاهتان را بنویسید