دیجیتال مارکتینگ چیست؟
دیجیتال مارکتینگ، استفاده از تاکتیکهای آنلاین برای تبلیغ و فروش محصولات و خدمات است. منظور از تاکتیکهای آنلاین در دیجیتال مارکتینگ، روشهای بازاریابی اینترنتی مانند: بازاریابی نفوذی است. ممکن است بازاریابی از طریق اینترنت برای صاحبان کسب و کارهای سنتی دشوار به نظر برسد، اما بهکارگیری دیجیتال مارکتینگ خیلی هم سخت نیست. با استفاده از دیجیتال مارکتینگ، کسب و کارهای امروزی میتوانند پیامهای خود را با روشهای سادهتری به مشتریانشان برسانند.
نحوهی به کارگیری دیجیتال مارکتینگ
در بسیاری از موارد، دیجیتال مارکتینگ تفاوت چندانی با بازاریابی سنتی ندارد. در هر دو روش، سازمانهای هوشمند به دنبال توسعهی ارتباطات سودمند دوجانبه با مشتریان و گسترش کسب و کار خود در اذهان عمومی هستند. وجه تمایز دیجیتال مارکتینگ با بازاریابی سنتی در این است که دیجیتال مارکتینگ تاکتیکهای آنلاین را جایگزین روشهای بازاریابی سنتی کرده است. از آنجایی که دیجیتال مارکتینگ برای جذب مشتریان امروزی طراحی شده است، قطعا نیاز به روشهای به روزتری برای کسب این هدف دارد.
مثلا، دربارهی آخرین خرید مهم خود فکر کنید. ممکن است یک خانه خریده باشید، شخصی را برای تعمیر سقف استخدام کرده باشید، یا حتی نوع کاغذهای دفتر کار خود را تغییر داده باشید. صرف نظر از نوع خرید، احتمالا عملیات مربوط به خرید را با جستجو در اینترنت و کسب اطلاعات دربارهی راهحلهای موجود برای مشکل خود، مراکز ارائهی خدمات و بهترین گزینههای خرید شروع کردهاید. تصمیم نهایی، براساس نتایج حاصل از بررسی مطالبی که خواندهاید، مشاورهی دوستان و خانواده، راهحلهای موجود، ویژگیهای محصول یا خدمت مورد نظر و جستجوها صورت میگیرد.
اکثر تصمیمهای خرید ابتدا با جستجوی آنلاین شروع میشوند. در نتیجه، حضور کسب و کارها در اینترنت و انجام فعالیتهای آنلاین، بدون در نظر گرفتن محصول یا خدمتی که ارائه میدهند ضروری است. راز موفقیت در دنیای آنلاین، استفاده و گسترش یکی از استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ است. این استراتژیها کسب و کار را درست به مناطقی که مشتریان مناسب آنها حضور دارند هدایت میکنند. در مرحلهی بعد باید از کانالهایی که دیجیتال مارکتینگ برای ایجاد ارتباط با مشتریان در اختیارتان قرار میدهد استفاده کنید.
نکات کلیدی استفاده از دیجیتال مارکتینگ
- سعی کنید همیشه محتوای مربوط به فعالیتهای آنلاین خود را بروز نگه دارید. اطلاعات مربوط به اخبار صنعت، مشکلاتی که مشتریان با آنها روبرو میشوند و راهحل این مشکلات و… را به صورت مداوم آپدیت کنید.
- از رسانههای اجتماعی و فضای مجازی برای به اشتراک گذاشتن مطالب مربوط به کسب و کار خود و ایجاد ارتباط نزدیک با مشتریان استفاده کنید. در رسانههای اجتماعی ارتباطات صمیمیتر هستند و بیشتر قالب دوستانه دارند.
- اصل بهینه سازی جستجوگرها یا اصول سئو را فراموش نکنید. با استفاده از این اصول، محتوا بهینه سازی میشود و زمانی که افراد دربارهی اطلاعاتی که به اشتراک گذاشتهاید جستجو میکنند، محتوای شما در صدر جستجوها قرار میگیرد.
- از تبلیغات کلیکی استفاده کنید. برای هدایت افراد به وبسایت خود مبلغی را پرداخت کنید، در نتیجه بازدید و ترافیک وبسایت بالاتر میرود.
- بازاریابی ایمیلی برای پیگیری مخاطبان موردنظر بسیار کارآمد است. بازاریابی ایمیلی یکی از روشهایی است که صاحبان کسب و کار میتوانند با استفاده از آن راهحل مشکلات مشتریان را برای آنها ارسال کنند.
وقتی تمام این تاکتیکها را مانند قطعههای پازل کنار هم بگذارید، راهی آسان و سودمند برای استفاده از دیجیتال مارکتینگ در اختیارتان قرار میگیرد.
مزایای دیجیتال مارکتینگ
حضور قدرتمند در عرصهی دیجیتال مارکتینگ برای صاحبان کسب و کار منافع زیر را به همراه دارد:
سطح آگاهی و افزایش مشارکت بین شرکت و مشتریان را قبل و بعد از فروش امکانپذیر میسازد.
استفاده از دیجیتال مارکتینگ باعث میشود مشتریان جدید، به مشتریان وفاداری که به صورت مداوم از محصولات و خدمات شرکت استفاده میکنند تبدیل شوند.
دیجیتال مارکتینگ، از طریق تبلیغات دهان به دهان و رسانههای اجتماعی، باعث بیشتر دیده شدن کسب و کار در میان مردم میشود.
دیجیتال مارکتینگ فرآیند جستجوی خریداران برای محصول موردنظرشان را با ارائهی پیشنهادات مناسب، در زمان مناسب کوتاه میکند.
نتایج حاصل از استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ
بازاریابها باید توجه داشته باشند که صحنهی دیجیتال مارکتینگ همیشه درحال تغییر است. ممکن است پادکستها و وبلاگنویسان از ابزار یا تاکتیکی برای مثلا یک هفته استفاده کنند ولی بعد از این مدت آن استراتژی جذابیتش را از دست بدهد، درنتیجه نیاز است که با استراتژی بهتری جایگزین شود. در حقیقت دیجیتال مارکتینگ بیشتر به بخش بازار متکی است، یعنی بازاریاب باید بیشتر به تقاضای بازار توجه داشته باشد. برای مثال استراتژی یا روش جدیدی را در نظر بگیرید که هنوز در بازار آزمایش نشده و واکنش مشتریان نسبت به این روش بازاریابی مشخص نیست.
برای موفقیت در دیجیتال مارکتینگ بازاریاب نباید یک استراتژی را فقط به خاطر اینکه جدید است و رقبا هنوز نسبت به آن بیاطلاع هستند به کار بگیرد، بلکه باید جوانب استفاده از این استراتژی، میزان تناسب آن با بودجه، نوع محصولات و خدمات شرکت خود و میزان پذیرش مشتریان هدف را بسنجد و سپس در صورت مطلوبیت نتایج، استراتژی مناسب را به کار بگیرد.
اهمیت استفاده از استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ
اهمیت به کارگیری استراتژی در دیجیتال مارکتینگ، برای حمایت از تحولات دیجیتالی و کمک به رشد شرکت است. اگر بخواهید یک استراتژی را در دیجیتال مارکتینگ گسترش دهید، از کجا شروع میکنید؟ انتخاب نقطهی شروع، امروزه برای صاحبان کسب و کار نوعی چالش محسوب میشود، زیرا بسیاری از شرکتها میدانند فضای مجازی و کانالهای ارتباطی موجود در تلفنهای همراه تا چه اندازه برای جذب مشتری اهمیت دارند. با این حال اکثر شرکتها طرحی یکپارچه برای رشد و جذب مشتریان خود ندارند.
ممکن است بعضی از شرکتها استراتژی مناسبی برای رشد کسب و کار خود در عرصهی دیجیتال مارکتینگ انتخاب نکرده باشند. این شرکتها باید دو نکتهی ساده را برای ایجاد یک استراتژی در نظر داشته باشند:
۱. این شرکتها بهتر است ابتدا در عملیات دیجیتال مارکتینگ خود از یک برنامهی جداگانه استفاده و تغییرات مورد نیاز را اعمال کنند. در این صورت میتوانند به راحتی روشهای بازاریابی و دیجیتالی خود را مطابق با نیازهایشان جایگزین کنند.
۲. در مرحلهی بعد شرکتها باید استراتژی مناسب را انتخاب و یک برنامهی دیجیتال یکپارچه ایجاد کنند که بخشی از برنامهی کلی بازاریابی است.
دلایل نیاز به استراتژی در دیجیتال مارکتینگ
• بیهدف بودن اقدامات
تحقیقات نشان داده است، شرکتهای بدون استراتژی معمولا اهداف استراتژیک و بلندمدت معینی در مورد اقداماتی که در زمینهی دیجیتال مارکتینگ انجام میدهند ندارند. برای مثال آنها نمیدانند از طریق تبلیغات آنلاین میخواهند مشتریان جدیدی جذب کنند یا قصد دارند ارتباطشان را با مشتریان کنونی عمیقتر سازند. اگر شرکتها در دنیای هوشمند دیجیتال مارکتینگ اهداف واقعی خود را نشناسند، نمیتوانند برای کسب موفقیت منابع مناسبی به عملیات بازاریابی خود اختصاص دهند و در نتیجه بعد از اتمام کار هیچ معیاری برای ارزیابی نتایج عملیات انجام شده وجود نخواهد داشت.
• شرکتها مخاطبان آنلاین خود را نمیشناسند و از سهم بازار خود خبر ندارند.
تقاضای مشتریها برای خدمات آنلاین در صورت عدم وجود تحقیقات کافی، ممکن است دستکم گرفته شود. درواقع موضوع مهم در رابطه با این مشکل، عدم شناخت بازار آنلاین شرکت است. محیط بازاریابی سنتی تفاوتهای زیادی با دیجیتال مارکتینگ دارد، برای مثال شیوهی برقراری ارتباط با مشتریها، سطح تقاضا و همچنین رقابت در فضای آنلاین کاملا با محیط سنتی فرق دارد. بنابراین کسب موفقیت در دیجیتال مارکتینگ نیاز به شناخت کافی و استفاده از استراتژیهای مناسب دارد.
• رقبای موجود و استارتآپها سهم بیشتری در بازار به دست میآورند
اگر شرکتها منابع کافی به دیجیتال مارکتینگ اختصاص ندهند و یا از یک رویکرد بدون استراتژی استفاده کنند، رقبایشان به معنای واقعی سهم بازار آنها را میبلعند.
• شرکت جایگاه آنلاین قدرتمند و ارزشمندی نخواهد داشت
در صورتی که شرکت جایگاه تعریف شدهای برای فعالیتهای دیجیتال مارکتینگ خود داشته باشد، میتواند به نیازهای دستههای مختلف مشتریان پاسخ دهد، مشتریان جدیدی جذب کند و مشتریان کنونی را به مشتریانی وفادار تبدیل کند. داشتن یک استراتژی معین کلید دستیابی به چنین موفقیت و جایگاهی در دیجیتال مارکتینگ است.
• شرکت مشتریان آنلاین خود را به اندازهی کافی نمیشناسد
معمولا دیجیتال مارکتینگ و فضای آنلاین به عنوان محیطی پویا شناخته میشود. اما آنالیزهای گوگل و ابزارهای مشابه فقط تعداد بازدیدها را مشخص میکند نه احساسات بازدیدکنندگان!
برای اطلاع از نقطه نظرها و احساسات بازدیدکنندگان نسبت به محصولات و خدمات خود باید از وبسایتها و انواع دیگر ابزارهای اینترنتی که درآنها امکان دریافت بازخورد وجود دارد استفاده کنید تا نقاط ضعف خود را بهتر بشناسید.
• شرکت پول و زمان خود را از طریق تکرار هدر میدهد
حتی اگر شرکتها منابع کافی به دیجیتال مارکتینگ اختصاص دهند، ممکن است این منابع هدر داده شود. این موضوع به خصوص در شرکتهای بزرگ بیشتر دیده میشود. زمانیکه بخشهای مختلف سازمان، ابزارهای مختلفی خریداری میکنند یا روشهای مختلفی را به کار میگیرند تا یک کار آنلاین یکسان را انجام بدهند. اگر استراتژی مناسبی در این نوع شرکتها وجود داشته باشد، قطعا تمام بخشها به صورت هماهنگ و در جهت برنامهی اصلی، به درستی منابع را به کار میگیرند.
جمعبندی
دیجیتال مارکتینگ ابزار پرکاربردی در دنیای پیشرفتهی امروز است و اینطور به نظر میرسد که برای کسب موفقیت و رسیدن به سطح سایر رقبا، شرکتها مجبور هستند از روشهای به روز دیجیتال مارکتینگ استفاده کنند و همانطور که گفته شد، کلید موفقیت در عرصهی دیجیتال مارکتینگ استفاده از استراتژیهای مناسب هر کسب و کار است.
دیدگاهتان را بنویسید