تقویت جایگاه پیشگامی نام تجاری تان
تبلیغات به خصوص مناسب زمانی است که می خواهید جایگاه خود را بعنوان پیشگام در یک رشته، تقویت کنید. و وقتی شما دارای جایگاه پیشگامی هستید، عموما می خواهید که آن را تقویت کنید.
پیشگام بودن به تنهایی یکی از اهداف اصلی برنامه ی بازاریابی است. به همین علت است که می خواهید اولین نام تجاری در رشته ی کاری جدید باشید. (که بتوانید در مقایسه با رقبایتان، از چند قدم جلوتر شروع کرده باشید)، و به همین دلیل است که می خواهید پیشگامی خود را نشان دهید (تا مخاطبان تصور کنند که حتما نام تجاری شما بهترین است. زیرا همه می دانند که پیشگامی در بازار فروش، از آنِ کالای برتر است.)
نقطه ی قوت تبلیغ کردن بعنوان پیشگام در یک امر اینست که این نوع تبلیغ دارای اعتبار است. فرض کنید نام تجاری شما دارای خصوصیات متعددی است که می توانید درباره شان تبلیغ کنید. عملکرد، دوام، استفاده ی آسان و پیشگامی در رشته ی مربوطه و در بازار مواردی هستند که طبق عقیده و نظر مصرف کنندگان معنی می یابند و نکات ثابت شده ای نیستند و رقبای شما ممکن است بخواهند در تبلیغات خود دقیقا بر سر همین موارد با شما رقابت کنند.
ولی پیشگامی چیزی نیست که بتوان بر سر آن جدال کرد. در هر رشته ی کاری از ماءالشعیر و لاستیک ماشین گرفته تا خدمات اینترنت و سس گوجه فرنگی، فقط یک پیشگام وجود دارد که مثلا در موارد بالا به ترتیب نام های: بادوایزر Budweiser، گودیر Goodyear، ای او ال AOL، و هاینز Heinz هستند. و هر کدام از این نام های تجاری تاکنون به روش های مختلفی در تبلیغاتشان پیشگامی خود را به رخ کشیده اند.
پیشگام بودن اعتبار دارد. پیشگامی همچنین بهتر بودن نام تجاری شما را ثابت می کند. حتما خدمات اینترنت AOI بهتر از دیگران است، چون آنها پیشگام این حرفه هستند.
بهترین کار این است که پیشگامی خود را با خصوصیت و جایگاهی که نام تجاری شما در ذهن مخاطبش دارد همراه کنید. ای او ال American Online بعنوان ارائه کننده ی خدمات اینترنتی ای شهرت دارد که برای تازه کاران کامپیوتر هم سرویس مناسبی ارائه می دهد.
خوره های کامپیوتر به کنایه آن را “خدمات اینترنت برای مبتدیان” لقب داده اند. پس AOL در تبلیغات خود از هر دو خصوصیت حرفه ای اش یعنی پیشگامی و همینطور خصوصیت به ظاهر منفی اش، یعنی (مورد استفاده ی مبتدیان بودن)، سود برده است.
“تعجبی ندارد که ما شماره ی یک بازار هستیم، چون کار با سیستم ما بسیار آسان است. یا مثلا شعار تبلیغاتی منطقی کوکاکولا یعنی “نوشابه ی اصل و واقعی” The real thing هم از دو خصوصیت در کنار هم استفاده کرده است، پیشگامی و اصل بودن هر نوشابه دیگری فقط از کوکاکولا تقلید کرده است.
(منبع: سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی، آل ریس_لورا ریس)
ادامه ی مقالات روابط عمومی (PR) را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید