تاسیس رسته ی کاری جدید
قرار نیست که یک رسته ی کاری جدید حتما خارق العاده باشد. اولین شکلات انرژی زا که به بازار آمد، پاور بار Power Bar، و اولین ماء الشعیر وارداتی گران قیمت هم، هانیکن Heineken بود.
وقتی نام تجاری شما، یک رسته ی جدید باشد که مورد توجه رسانه ها قرار گیرد، اطلاع رسانی پیرامون آن فوق العاده خواهد بود. وقتی پولاروید Polaroid، عکاسی بی نیاز از ظهور و چاپ عکس را به دنیا معرفی کرد، عکس دکتر لند، سازنده ی آن روی مجله ی تایم چاپ شد و اخبار مربوط به آن از شبکه های تلویزیون و هر رسانه ی مهم دیگری پخش شد.
نقش و کارکرد تبلیغات، پس از این مرحله اهمیت می یابد. پس از اینکه نام تجاری ساخته شد و در ذهن مخاطب اعتبار یافت، آنگاه می توان از تبلیغات برای یادآوری و تشویق مخاطبین استفاده کرد. تبلیغات مثل یک پیاده نظامی است که به دنبال تانک یا حمله ی هوایی از راه می رسد.
داستان میراکل سوت Miraclesuit
گاهی وقت ها یک نام تجاری، ذاتا قابلیت مناسبی برای اعمال ایده های روابط عمومی ندارد. بلکه یک کالا یا سرویس مشابه دیگر کالاها یا خدمات موجود در بازار است. برای تبلیغات چی ها، این مشکل بزرگی نیست. اگر خود کالا جالب نیست، تبلیغات جالب و نوآورانه می سازند.
در مقابل، وظیفه ی مسئولین روابط عمومی، افزودن نکته ای به نام تجاری است که فعالیت های اطلاع رسانی را برانگیزد. در واقع این روابط عمومی است که نیازمند خلاقیت و نوآوری است.
در برخی موارد می توانید این کار را تنها با استفاده از کلمات انجام دهید. در سال ۱۹۹۲، یک نوع تولید کننده ی پوشاک ورزشی به نام A & H، نوعی مایوی زنانه ارائه کرد که نحوه ی بافت الیاف آن، کشیده شدن Stretch از هر دو جهت را ممکن می ساخت (تمام مایوهای دیگر فقط از یک جهت کشیده می شدند).
آنها برای این کالای جدید اسم جالب هم انتخاب کردند: میراکل سوت (مایوی معجزه آسا) و از طرف دیگر آژانس روابط عمومی برسون بود که مشخصات ویژه ی این نام تجاری را به کلمات درآورد. “در عرض ده ثانیه، ده کیلو لاغرتر به نظر بیایید.”
مراکل سوت فقط با اطلاع رسانی و بدون تبلیغات، به یک نام تجاری موفق تبدیل شد. و با اینکه ۲۰ تا ۲۵ درصد از مایوهای عادی گران تر بود، توانست مقام دوم را در بازار کسب کند.
اما امروز که این نام تجاری ساخته و تثبیت شده و اطلاع رسانی کافی پیرامون آن انجام شده است، شاید وقت آن رسیده است که از مرکب روابط عومی به مرکب تبلیغات منتقل شود. مناسب ترین استراتژی تبلیغاتی برای میراکل سوت چیست؟ “در عرض ده ثانیه، ده کیلو لاغرتر به نظر بیایید.”
اما فکر می کنید چقدر احتمال دارد که یک آژانس تبلیغاتی از این استراتژی استفاده کند؟ تقریبا هیچ. تمرکز آنها روی نوآوری و یافتن ایده های جدید و متفاوت است.
اما در آینده آژانس های تبلیغاتی ناچار خواهند شد که در برنامه های خود از ایده ها و تصویرهایی که کمپین روابط عمومی در ذهن مخاطبین جا انداخته است، پیروی کنند.
(منبع: سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی، آل ریس_لورا ریس)
ادامه ی مقالات روابط عمومی (PR) را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید