شیوه ای برای اثبات اعتبار؛ داستان استارباکس Starbucks
یکی از بهترین شیوه ها برای اثبات اعتبار پیشگام بودن شما این است که اولین نام در یک رسته ی کاری جدید باشید. استارباکس، اولین کافی شاپ زنجیره ای به مدل اروپایی بود. بنابراین به سرعت، به محل مورد علاقه ی جوانان شهری و پیرو مد روز تبدیل شد. طبیعتا، رسانه ها هم شروع به تعریف و تمجید از محل و مشتریانش کردند.
موسس و مدیر عامل استارباکس، هوارد شولتز Howard Schultz عقیده دارد که: “امروزه بسیار دشوار می توان یک محصول را از طریق تبلیغات مصرفی ارائه داد زیرا مشتریان دیگر مثل گذشته به تبلیغات توجه نمی کنند و پیام آن را هم باور ندارند. وقتی من با ارقام مربوط به هزینه ی تبلیغات را می شنوم، تعجب می کنم که مردم انتظار برگشت سود از چنین سرمایه گذاری ای دارند.“
بعضی از مشتریان به ما می گویند، ما استارباکس نیستیم، و کاپوچینو یا اسپرسو یا محصولات جالب دیگری ندرایم که بشود درباره شان حرف زد. این یک مشکل مشترک این روزهاست.
(زمانی که اتومبیل ها به تازگی به رادیوهای کوچک گران قیمت مجهز شده بودند، برخی از دارندگان خودرو برای اینکه جلوی سرقت را بگیرند، بر روی شیشه ی جلوی ماشین، کاغذی می چسباندند و روی آن می نوشتند: “رادیو نداریم.” یک بار یک صاحب خودرو وقتی سراغ ماشینش آمد، دید که شیشه ی آن را شکسته اند و روی تکه ی کاغذ نوشته اند: “خوب یکی تهیه کن!”)
هیچ چیز جالبی که بتوان درباره اش حرف زد، ندارید؟ خوب یکی تهیه کنید! امروزه، مسئولیت برنامه ریز استراتژیک روابط عمومی، یافتن ایده ای است که نه هر جور اطلاع اساسی ای، بلکه اطلاع رسانی همگانی را، که باعث شناخته شدن یک نام تجاری می شود، در پی داشته باشد.
(منبع: سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی، آل ریس_لورا ریس)
ادامه ی مقالات روابط عمومی (PR) را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید