۹ روش پاکسازی بدن (۳)

۹ روش پاکسازی بدن (۳)
مجموع 5 از 1 رای

بدن تان را پاکسازی کنید

۹ روش پاکسازی بدن (۳)

  • چرا مصرف نوشابه های بدون قند در درمان چاقی موثر نیست؟

دکتر بتمن قلیج در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده است که کسانی که نوشابه های رژیمی مصرف می کنند وزن شان افزایش می یاید. علت این امر این است که بیشتر از ۸۰% از نوشیدنی های ما حاوی کافئین هستند. کافئین ماده ای است که مستقیما بر روی مغز تاثیر می گذارد و می تواند کاملا اعتیاد آور باشد.

این ماده باعث تحریک کلیه ها هم می شود و با زیاد شدن فعالیت کلیه ها، بدن دچار کم آبی می شود. به همین دلیل است که مردم اینقدر نوشابه می خورند. آب موجود در نوشابه مدت زیادی در بدن باقی نمی ماند و معمولا فرد بلافاصله بعد از نوشیدن نوشابه یا چای و قهوه مجبور می شود به دستشویی برود. در چنین وضعیتی چون بدن آب از دست داده است، فرد احساس تشنگی می کند، اما از آنجا که تازه مایعات مصرف کرده و فکر نمی کند به این سرعت دوباره تشنه شود، متوجه این احساس تشنگی نمی شود و آن را با گرسنگی اشتباه می گیرد. در نتیجه شروع به غذا خوردن می کند و مقدار غذایی که وارد بدن می شود بیشتر از نیاز واقعی است.

دلیل دیگری هم برای این امر وجود دارد. آدنوزین تری فسفات ترکیبی شیمیایی در مغز است که کنترل آزاد سازی انرژی ذخیره شده در مغز را بر عهده دارد. ظاهرا کافئین فعالیت آدنوزین تری فسفات را کند می کند و در نتیجه انرژی ذخیره شده در مغز آزاد شده و باعث سر حال شدن بدن شما می شود.

نوشابه هایی که قند دارند حداقل کمی انرژی به مغز می رسانند و ذخایر انرژی از دست رفته ی مغز را تا حدی جبران می کنند. اما نوشابه های بدون قند این کار را انجام نمی دهند و در نتیجه فرد احساس گرسنگی و تشنگی بیشتری می کند.

هر وقت چیز شیرینی می خوریم، بدن مان از روی تجربه می داند که قرار است انرژی به آن برسد. کبدمان خود را آماده ی دریافت قند می کند و اگر این اتفاق نیفتد و قند واقعی به آن نرسد، پیغامی برای مغز ارسال کرده و اعلام گرسنگی می کند. آزمایشات بسیاری ثابت کرده اند که حتی اگر غذای کافی هم به بدن رسیده باشد، گرسنگی ناشی از مواد شیرین کننده ی مصنوعی می تواند تا ۹۰ دقیقه ادامه داشته باشد. از این رو افرادی که به خاطر رژیم غذایی شان نوشابه های بدون قند مصرف می کنند، بیش از نیاز بدن شان غذا می خورند.

  • چرا غذای شما حتما باید نمک داشته باشد؟

بسیاری از رژیم های غذایی نمک را به کلی ازغذا حذف می کنند و از این طریق باعث کاهش سریع وزن می شوند. اما این کار خیلی خطرناک است. اگر مدتی نمک به بدن تان نرسد، در بعضی از سلول های تان اسید به وجود می آید و به ساختار DNA آسیب می رساند و حتی ممکن است باعث ابتلا به سرطان شود. کمبود نمک می تواند یکی از دلایل اصلی بروز پوکی استخوان هم باشد.

مصرف نمک و آب برای جلوگیری از آسم و حساسیت های مختلف اهمیت زیادی دارد. هیستامین یک ماده ی شیمیایی است که اکثر حساسیت به آن نسبت داده می شوند. نمک و آب میزان تولید این ماده را در بدن کاهش می دهند. امروزه اغلب مردم استفاده از نمک را در غذا مضر می دانند، اما در واقع نمک یک داروی طبیعی ضد حساسیت است که برای مرطوب نگه داشتن مجاری ریه و از بین بردن مواد مخاطی آن مفید است.

  • شیوه ی صحیح نوشیدن آب

یک قاعده ی کلی: نیم ساعت قبل و دو ساعت و نیم بعد از وعده های اصلی غذایی یک لیوان  آب بنوشید. این مقدار، حداقل میزان آبی است که باید مصرف کنید. برای اینکه اطمینان حاصل کنید که به اندازه ی کافی آب به بدن تان می رسد، باید همراه غذا دو لیوان و قبل از خواب هم یک لیوان آب بنوشید.

فقط آب بنوشید

بهترین نوشیدنی، آب شیر است، که اگر حاوی کلر باشد باید اول آن را در لیوان یا ظرفی بریزید تا کلر آن تبخیر شود و بوی آن از بین برود. چای و قهوه و نوشیدنی های دیگری که کافئین دارند نمی توانند جای آب را بگیرند ، چون باعث از دست رفتن آب بدن می شوند.

می توانید حداقل میزان آب مورد نیاز روزانه ی بدن تان را محاسبه کنید. به ازای هر کیلوگرم از وزن تان باید روزانه ۳۰ میلی لیتر آب مصرف کنید. بعنی بعنوام مثال اگر ۶۰ کیلوگرم وزن دارید تقریبا ۱۸۰۰ میلی لیتر (۱.۸ لیتر)، نیاز روزانه ی بدن تان است. اگر هر روز به این اندازه آب خالص بنوشید، دیگر در طول روز احساس خستگی نمی کنید و به سراغ سایر نوشیدنی های نمی روید.

لیوان وسوسه کننده!

همیشه در محل کارتان یک لیوان بزرگ در کنار خود بگذارید. ترجیحا از یک لیوان نیم لیتری استفاده کنید، یک لیوانی که حدود دو برابر لیوان های عادی گنجایش داشته باشد. خیلی زود عادت می کنید که هر چند دقیقه مقداری آب بنوشید و به این ترتیب دیگر میل چندانی به خوردن شکلات یا سایر خوراکی های مضر نخواهید داشت.

  • در زمستان آب گرم بنوشید

وقتی هوا سرد است، به جای آن لیوان بزرگ آب سرد، از یک فلاسک آب گرم استفاده کنید. بعد از یک هفته مصرف آب گرم، به این کار عادت می کنید و می بینید که همان سرزندگی و نشاطی را که قبلا با نوشیدن یک فنجان چای یا قهوه به آن می رسیدید، حالا با نوشیدن یک لیوان آب گرم به دست می آورید و آب گرم توانسته کاملا جای چای و قهوه را برای شما پر کند. اگر صدایتان گرفته باشد یا سرما خورده باشید هم آب گرم برایتان خیلی مفید است. این نکته کاملا مورد تایید طب آیورودای هند است و متخصصین این طب سنتی در چنین مواردی از آب گرم بعنوان یک دارو استفاده می کنند.

  • به غذای تان نمک بزنید

همراه با افزایش مصرف آب، باید میزان مصرف نمک تان را هم بالا ببرید. وقتی حدود یک لیتر آب می نوشید، بدن تان تقریبا به یک چهارم یا یک سوم قاشق غذاخوری نمک نیاز دارد. البته از طرف دیگر نباید بیشتر از نیاز بدن تان هم نمک مصرف کنید، چون این کار باعث چاقی می شود. بعضی از علائم کمبود نمک عبارتند از: گرفتگی عضله در هنگام شب، گرفتگی عضلاتی که به آنها فشاری نیاورده اید و احساس سرگیجه.

دکتر بتمن قلیج معتقد است که آب ارزان ترین دارو برای برطرف کردن کم آبی بدن است. مصرف منظم و به اندازه ی آب ارزان ترین دارو برای برطرف کردن کم آبی بدن است. مصرف منظم و به اندازه ی آب از بروز بسیاری از اختلالات و بیماری هایی که مردم نگران آنها هستند جلوگیری می کند؛ بیماری هایی مانند دیابت، بیماری های قلبی، زخم معده، زخم روده، سینوزیت مزمن و بسیاری موارد دیگر که اغلب مربوط به مسائل احساسی و عاطفی می باشند.

  • خواب راحت و سالم با استفاده از نمک و آب

دکتر بتمن قلیج توانسته با استفاده از راهکار ساده ای که در زیر توضیح داده شده است، به بیمارانی که مشکل بیخوابی دارند کمک کند. این روش به این صورت است که باید قبل از رفتن به تختخواب یک لیوان آب بخورید و سپس مقداری نمک بر روی زبان تان بگذارید. زبان تان را در حالت عادی نگه دارید و آن را به سقف دهان تان فشار ندهید. این ترکیب تغییراتی را در جریانات الکتریکی مغز به وجود می آورد و به خوابیدن شما کمک می کند.

  • سخنرانی همراه با یک لیوان آب

موقع سخنرانی کردن، حتی اگر تشنه هم نیستید همیشه یک لیوان آب در کنار خود داشته باشید. هر وقت مسیر افکارتان را گم کردید و احساس کردید بر روند سخنرانی مسلط نیستید، چند لحظه سکوت کنید، لیوان آب را از روی تریبون بردارید و کمی آب بنوشید. علتش را نمی دانیم، اما چند قطره آب صاف و زلال باعث انسجام افکارتان و بالا رفتن تمرکزتان می شود.

در بیش از ۹۰% مواقع، بعد از نوشیدن مقداری آب، موفق می شوید به موضوع سخنرانی برگردید و به صحبت خود ادامه دهید. (اگر نتوانستید این کار را انجام دهید از حضار بپرسید: “کجا بودیم؟” هیچ کس این کار را دلیلی بر عدم تسلط شما به موضوع صحبت قلمداد نخواهد کرد.)

منبع: (زندگی به همین سادگی، تیکی کوستن ماخر)

ادامه ی مقالات زندگی به همین سادگی را دنبال کنید…


دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
با خبرم کن