چگونه کسری خواب را برطرف کنیم؟

چگونه کسری خواب را برطرف کنیم؟
مجموع 5 از 1 رای

چگونه کسری خواب را برطرف کنیم؟

چگونه کسری خواب را برطرف کنیم؟

جامعه ی امروز ما جامعه ای خسته است. امروز میزان خواب بزرگسالان، روزانه بیش از ۷۰ دقیقه کمتر از دو نسل قبل می باشد و با مقایسه ی کودکان و جوانان امروزی با هم سن و سالانشان در سال ۱۹۱۰ متوجه می شویم که این تفاوت ۹۰ دقیقه است. یکی از دلایل بروز بسیاری از بیماری های امروزی از جمله مسائل مربوط به سیستم ایمنی بدن، عفونت ها، بیماری های دستگاه عصبی، میگرن و حساسیت های مختلف، کم خوابی مفرط است.

کارشناسان بر این باورند که بزرگ ترین عملکرد خواب، شارژ دوباره ی باتری های مغز است که در زمان بیداری خالی شده اند. وقتی می خوابیم، ذخایر انرژی مغز جان می گیرند و دوباره سرحال می شویم. خواب قدرت واکنش و خلاقیت ما را هم بالا می برد.

جان تاب که یک محقق آمریکایی از دانشگاه ویرجینیا است و در زمینه ی مسائل مربوط به خواب فعالیت می کند، در تحقیق در سال ۱۹۷۶ این نکته را اثبات کرد. افرادی که در این تحقیق مورد مطالعه قرار گرفتند بعد از هر بار خواب ۱۵% تیزتر و باهوش تر بودند، تعداد اشتباهات شان یک سوم کمتر از قبل بود، سرحال تر بودند، اضطراب و خستگی کمتری داشتند و سطح انرژی شان به میزان قابل ملاحظه ای افزایش یافته بود.

علم پزشکی ثابت کرده است که خواب خیلی کم یا خیلی زیاد برای سلامتی مضر است. بر اساس آزمایشات کارل هکت، محقق اهل برلین، خواب کمتر از ۴ ساعت یا بیشتر از ۱۰ ساعت برای سلامتی خطرناک است و می تواند باعث کاهش طول عمر انسان شود. از این گذشته، شما می توانید الگو و برنامه ی مشخص و مناسبی برای خواب تان تنظیم کنید. این برنامه می تواند متشکل از خواب شب و خواب های کوتاه روزانه باشد و ممکن است مستلزم کنار گذاشتن بعضی عادات قدیمی باشد.

خواب های کوتاه در طول روز

  • روش ناپلئون

ناپلئون دیدگاهی سخت گیرانه در مورد خواب داشت و معتقد بود: مردان به ۴ ساعت خواب نیاز دارند، زنان به ۵ ساعت، و احمقان به ۶ ساعت! او شب ها خیلی کم می خوابید، اما کسری خوابش را با چندین خواب کوتاه در طول روز جبران می کرد. نکته ی مهمی که در زمینه ی جبران کسری خواب وجود دارد این است که این مسئله ارتباط چندانی با تعداد ساعات خواب ندارد، بلکه به تعداد دفعاتی که می خوابیم وابسته است.

کارشناسان معتقدند که در لحظه ای که به خواب می رویم بدن مان هورمون هایی را ترشح می کند که روند جبران کسری خواب را تسهیل کند.

  • روش داوینچی

گفته می شود که نابغه ی ایتالیایی دوره ی رونسانس، لئوناردو داوینچی، در دوره های پر دغدغه ی زندگی اش و در زمان هایی که زیر فشار کاری زیادی بود در طول شب اصلا نمی خوابید. در عوض، هر ۴ ساعت ۱۵ دقیقه می خوابید.

کلودیو استامپی، محقق از دانشگاه هاروارد که در زمینه ی مسائل مربوط به خواب فعالیت می کند، متوجه شد که با استفاده از این روش می توانیم برای مدتی محدود واقعا سر حال بمانیم و مثل همیشه کارها و وظایف مان را انجام دهیم. شرکت کنندگان در مسابقات قایق رانی از این روش استفاده می کنند. بهترین راه این است که در طول روز سه بار و هر بار به مدت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه بخوابیم، و هنگام شب یک نوبت اصلی خواب به مدت ۹۰ دقیقه داشته باشیم.

زمان های مناسب و نامناسب برای خواب در طول روز

در طول شبانه روز دو دوره ی نامناسب برای خواب وجود دارد که در آن ساعات خوابیدن دشوار است. این دوره های بین ۱۰ تا ۱۱ صبح و ۸ تا ۹ شب می باشند. این دوره های زمان های فعال شبانه روز هستند و نباید در این ساعات بخوابید.

در طول روز هر ۹۰ دقیقه یک بار شرایط مناسب پیش می آید و بدن تان آماده ی یک خواب کوتاه می شود. تشخیص این زمان خیلی راحت است. وقتی این شرایط مناسب برای خواب پیش می آید بیشتر از سایر اوقات روز احساس خستگی می کنید.

وقتی زمان مناسب خواب فرا می رسد بدن تان واکنش نشان می دهد. احساس خستگی می کنید، خمیازه می کشید، چشمان تان ناخودآگاه بسته می شوند، سرتان سنگینی می کند، از سرعت عمل تان کاسته می شود، چشمان تان را می مالید، سرتان را روی دستان تان می گذارید و استراحت می کنید، بی حال می شوید و تمرکزتان را از دست می دهید و ناخودآگاه فکرتان از کاری که در حال انجام آن هستید منحرف می شود.

از این طریق بدن تان به شما نشان می دهد که خسته است و نیاز به خواب دارد و اگر می خواهید با آن همگام شوید و لطمه ای به آن نزنید، بهترین کار این است که چند دقیقه بخوابید. بعد از یک خواب کوتاه بسیار سرحال تر و پرانرژی تر می شوید.

منبع: (زندگی به همین سادگی، تیکی کوستن ماخر)

ادامه ی مقالات زندگی به همین سادگی را دنبال کنید…


دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
با خبرم کن