۵ حرکت فراگیر برای بازاریابی چریکی

۵ حرکت فراگیر برای بازاریابی چریکی
مجموع 5 از 6 رای

بازاریابی چریکی

۵ حرکت فراگیر برای بازاریابی چریکی

بسیاری از نظریه های بازاریابی افراد را گیج و سردرگم می کنند چون آنها بیشتر از آنچه که باید پیچیده باشند، هستند. یکی از دلایلی که بازاریابی چریکی به گرمی از سوی شرکت ها و کسب و کارها پذیرفته شده است این است که پیچیده نیست بلکه خیلی ساده و قابل فهم است. درحالی که تکنولوژیی های شگرف جدید می توانند در کار شما مفید باشند یا سود و منفعت شما را افزایش دهند بازاریابی چریکی به آن تکنولوژی ها اجازه نمی دهد که کار شما را مغشوش و سخت کنند. سهولت کار یکی از اهداف بازاریابی چریکی و یک مزیت رقابتی قدرتمند است که باعث سرعت و سوددهی کار می شود.

روند کلی بازاریابی چریکی از پنج حرکت فراگیر تشکیل شده است. مطمئن شوید که همه این اقدامات فراگیر را انجام می دهید و هرگز فکر نکنید که بازاریابی چریکی یک چیز عجیب و سخت است.

اولین حرکت فراگیر نیاز به دستان شما ندارد بلکه به گوش های شما نیاز دارد و مهارت گوش دادن است. گوش به زنگ مشکلات باشید. در موقعیت های اجتماعی و شبکه های اجتماعی هوشیار باشید و به رسانه های گروهی توجه داشته باشید. آیا آنها درباره مشکلاتی که دارند، صحبت می کنند، مشکلاتی که نیاز به حل شدن دارند؟ توجه خود را به مشکلاتی که هنوز راه حلی ندارند معطوف کنید و مشکلی که شما می توانید آن را حل کنید انتخاب کنید. این گونه باید به فرصت ها پاسخ دهید.

دومین حرکت فراگیر این است که مشخص کنید حل مشکل دیگران برای شما چقدر هزینه خواهد داشت . ممکن است شما بتوانید آن را با اطلاعات و خدمات حل کنید و اگر نه انجام یا خرید آن برای شما چقدر هزینه خواهد داشت؟ در این مرحله از حرکت های فراگیر خیلی مراقب باشید که چیزی را نادیده نگیرید. حرکت های فراگیر اشتباه ها را بزرگ جلوه می دهند بنابراین شما نباید حتی کوچکترین خطایی کنید. بازاریاب های چریک قادرند که خطاهای خود را شمارش کنند و عدد مورد علاقه آنها صفر است. اجتناب از خطا به ندرت یک کار شاق پیچیده محسوب می شود.

سومین حرکت فراگیر موضوع کلی بازاریابی چریکی است. زمانی که هزینه های انجام پیشنهاد خود را محاسبه می کنید هزینه های بازاریابی آن را نادیده نگیرید و همچنین ضرورت بازاریابی آن را نیز از قلم نیندازید . اگر شما یک محصول عالی بسازید، دنیا شما را نخواهد دید مگر اینکه از طریق بازاریابی شما، به سوی محصولتان جذب شوند و در نهایت از محصول شما استفاده کند. بازاریابی، کلیدی برای فروش یک ایده محسوب می شود و از معرکه در رفتن نیست بلکه یک برنامه نجات است. اگر شما یک راه حل خیلی عالی مطرح کنید، بازاریابی آن باعث خواهد شد که راه حل شما به دیگران انتقال یابد.

در دوران پیش از تاریخ کسی بازاریابی را بخشی از هزینه کالاها تلقی نمی کرد و در کل چنین موضوعی اصلا مطرح نبود اما امروزه بازاریابی قطعا بخشی از هزینه کالا محسوب می شود و فضای مجازی مهمترین بستر برای آن است. این نوع بازاریابی هزینه دارد بنابراین بهتر است شما برای آن قبل از پیشنهاد و عرضه کالاهای خود به دنیا آماده شوید. بله بازاریابی بخشی از معامله سرمایه ای است ولی پیچیده نیست.

اکنون بهتر درک می شود که چرا افراد زیادی مشتری پر و پا قرص بعضی کسب و کارها هستند. چون آنها کالا و خدماتی را می پسندند که به آنها اعتماد دارند، یک ویژگی انسانی که باعث بروز یک پدیده به نام برندسازی شده است . برندسازی کمک می کند تا افراد به شما اعتماد کنند. یکی از وظایف یک بازاریاب چریک این است که مشتریان را متقاعد کند که به پیشنهاد های او اعتماد کنند. البته کیفیت یکی از فاکتورهایی است که اعتماد را به دنبال دارد و به همین دلیل است که بخشی از سومین حرکت فراگیر است.

فاکتور دیگری که بخشی از اعتماد را حاصل می کند و به افراد تازه کار فرصت عرض اندام در مقابل افراد کهنه کار را می دهد توانایی پشتیبانی و خدمات محصولاتی است که آنها می فروشند. فراموش نکنید که یکی از اهداف مقدس شما این است که مشتریان خود را خوشحال و راضی کنید. فراهم کردن خدمات عالی لزوما برای شما رایگان نیست و البته آن به کار و تلاش زیادی هم نیاز دارد. به خصوص این خدمات به فردی نیاز دارند تا آنها را انجام دهد و آن فرد به رایگان این کارها را انجام نمی دهد. فردی را استخدام کنید که خدمات پس از فروش را انجام دهد و در این صورت شما در مسیر تبدیل شدن به یک چریک مقام اول خواهید بود.

به دلیل اهمیتی که خدمات به محصولات در این دوره از زمان دارد شما باید این خدمات را انجام دهید. این چیزی نیست که معلم یا پدرتان به شما گفته باشد یا رقیبان درباره شما فکر می کنند. تعریف صحیح از خدمات این است که: “خدمات آن چیزی است که مشتری می خواهد یا دوست دارد انجام شود.” این حرکت چهارم فراگیر است.

حرکت پنجم فراگیر موضوعی است که کل بازاریابی چریکی درباره آن بحث می کند و آن درباره فروش، شلوغی فروشگاه یا گردش کالا یا پذیرفتن یک پیشنهاد نیست یا موفقیت یک وبسایت یا تغییر نسبت بازدیدکنندگان سایت نیست. جایزه یا رکورد فروش نیست و هیچ معیاری که شما بتوانید نام ببرید نیست. آن حرکت پنجم سود است .

آنچه پس از اینکه هزینه های دیگر کسب و کار را کسر کنید برای شما باقی می ماند. فرقی نمی کند که ارقام دیگر در کسب و کار شما چقدر درخشان باشد این رقم سود است که باید درخشان باشد و آن چیزی است که شما را درکسب و کارتان حفظ می کند و به شما این امکان را می دهد که کسب و کار خود را گسترش دهید . سود شما است که سرمایه گذاران را جذب و مشتریان را ترغیب می کند و سود باید دلیل ابتدایی شما برای ورود به کسب و کار باشد.

این وظیفه شما است که سود سالم را هر ساله رشد دهید و شما آن را به خود و کارکنان و خانواده خود و همچنین آینده خود بدهکارید و به این دلیل است که سود شما میزان موفقیت شما را منعکس می کند. سود فرار و صادق است و به سختی به دست می آید ولی پیچیده نیست.

(منبع: بازاریابی چریکی، اثر جی کنارد لوینسون)

ادامه ی مقالات “بازاریابی چریکی” را دنبال کنید…


دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
با خبرم کن