گسترش بازاریابی چریکی
درست از همان آغاز، بازاریابی چریکی فرصت های زیادی برای کارآفرینی به وجود آورد. بازاریابی چریکی به ۱۰ دلیل زیر شکوفا شد و طرفداران زیادی پیدا کرد که مهم ترین آنها این است که بازاریابی چریکی واقعا و به درستی باعث افزایش سود می شود.
۱.بازاریابی چریکی ساده است و خیلی پیچیده نیست.
۲.بازاریابی چریکی اگر به درستی به کار گرفته شود همیشه موثر واقع خواهد شد.
۳.بازاریابی چریکی نام جالب و وسوسه انگیزی دارد به طوری که توجه همه را جلب می کند و همه میخواهند که آن را امتحان کنند.
۴.بازاریابی چریکی مناسب کسب و کارهای کوچک است که با آهنگ بی سابقه ای رشد می کنند.
۵.بازاریابی چریکی صرف نظر از اینکه اوضاع اقتصادی شرکت چقدر بد است هزینه معقولی دارد.
۶.بازاریابی چریکی حالت های جدید بازاریابی را شامل می شود.
۷.بازاریابی چریکی استرس و نگرانی درباره بازاریابی را از بین می برد.
۸.بازاریابی چریکی برای اینترنت و دنیای ارتباطی جدید ایده آل است.
۹.بازاریابی چریکی به همان اندازه که برای کسب و کارهای کوچک مناسب است به کسب و کارهای بزرگ نیز کمک می کند.
۱۰.بازاریابی چریکی به تمام کسب و کارهای کره زمین کمک می کند تا بتوانند سود بیشتری کسب کنند.
جی کنارد لوینسون می گوید:
افرادی که من با آنها مواجه می شدم یا دارای کسب و کارهای قدیمی بودند که درباره بازاریابی به وسیله آموزش های عهد دقیانوس که دیده اند شستشوی مغزی داده شده اند یا دارای کسب و کارهای تکنولوژیکی عصر جدید بودند که با دستورالعمل های تحلیلی و آنالیزی خود گیج شده بودند.
آنها شرکت هایی را در صنایعی تشکیل می دادند که در زمان تولد من یا خودشان وجود نداشته است. از نظر من اکنون عصر طلایی برای بازاریاب های چریکی است. این عصر نیاز به اطلاعات عملی، قابل استفاده و قابل فهم درباره بازاریابی دارد.
اگر دیدگاه من را بخواهید، بازاریابی چریکی به این دلیل طرفداران زیادی دارد که:
همه می توانند آن را درک کنند و همه استطاعت اجرای آن را دارند.
همه می توانند با آن سود کنند و همه می توانند یاد بگیرند که چطور آن را درست به کار گیرند.
همه می توانند آن را تجربه کنند و همه آن را به خاطر اینکه استرس بازاریابی غیر چریکی را برطرف می کند دوست دارند.
یکی از جالب ترین جنبه های بازاریابی چریکی این است که این روش جدید بازاریابی که برای کمک به کسب و کارهای کوچک به وجود آمد و نوید قدرت در مقابل کسب و کارهای بزرگ را می داد، اما اکنون این نوع بازاریابی به جایی رسیده است که تمام کسب و کارهای بزرگ به دنبال استفاده از آن هستند.
رشد بازاریابی چریکی با مرور زمان
زمانی که جرقه بازرایابی چریکی زده و این نوع بازاریابی بنا شد، اینترنت وجود نداشت. اما اگر بازاریابی چریکی با زمان پیشرفت نمی کرد و شامل اینترنت نمی شد به سرعت از رده خارج شده بود. به همین خاطر است که بازاریابی چریکی امروزه شامل تکنولوژی، شبکه های اجتماعی، روانشناسی، بوم شناسی و ارتباط از طریق شبکه می شود.
خاصیت بازاریابی چریکی این است که به تغییر در زمان ادامه می دهد و به جایی رسده است که امروزه دست در دست تکنولوژی کار می کند.
تعریف درست بازاریابی چریکی
بازاریابی چریکی به خوبی با افزایش روزافزون تعداد کسب و کارهای کوچک همراه شده است و در دوران رکود اقتصادی هم قابل استفاده بود پس هیچ تعجبی ندارد که اینطور گسترش یافته است. بسیاری از بازاریاب های غیر چریک به اشتباه تصور می کنند که بازاریابی چریکی به معنای بازاریابی غافلگیرانه است ولی این طور نیست. یا فکر می کنند بازاریابی ای فریبکارانه است یا یک بازاریابی شعاری است، که هرگز اینطور نیست.
یا به طور مثال آن را مغایر با اصول اخلاقی می دانند که به هیچ وجه این گونه نیست. بازاریابی چریکی بالاترین استانداردهای اخلاقی را رعایت می کند و هیچ فرد، گروه یا جامعه ای از آن آزار نمی بیند. تنها کسانی که از بازاریابی چریکی آزار می بینند رقیبان شما هستند و این ماهیت بازاریابی چریکی است.
در ادامه مثالی از بازاریابی چریکی آورده ایم:
مردی به یک ایستگاه تلویزیونی مراجعه کرد و تبلیغات به ارزش یک دقیقه خریداری کرد. او یک دی وی دی به مدیر تلویزیون داد و زمان دقیق پخش آگهی خود را نیز مشخص کرد. درست قبل از زمان معین شده، مرد تلویزیون خود را روشن کرد و به کانال مورد نظر رفت و منتظر پخش آگهی خود ماند. درست زمان پخش آگهی او، یک تست صدا و تصویر آغاز شد. یک صدای شدید و با تن یکنواخت که
به مدت یک دقیقه ادامه داشت و تصویر نیز ثابت باقی ماند. مرد خیلی خوشحال شد لبخندی زد و تلویزیون را خاموش کرد.
اما چه اتفاقی افتاد که این آگهی این مرد را آنقدر خوشحال کرد؟
این مرد یک کاندیدای سیاسی برای به دست آوردن یک مقام محلی در اداره ای با بودجه محدود بود. او خبردار شد که رقیب پولدار او یک تبلیغات ۳۰ دقیقه ای گران قیمت در تلویزیون ترتیب داده است . بنابراین او با استفاده از خلاقیت چریکی خود درست قبل از تبلیغات رقیب خود تست صدا و تصویر را به عنوان آگهی خود پخش کرد به این امید که آن باعث شود تا بینندگان، تلویزیون های خود را خاموش کنند یا کانال را تغییر دهند و تبلیغات رقیب او را نبینند.
(منبع: بازاریابی چریکی، اثر جی کنارد لوینسون)
ادامه ی مقالات “بازاریابی چریکی” را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید