کِی_مارت تبلیغ می کند، وال_مارت سود می برد!
بودجه های عظیم تبلیغاتی، خیلی بیشتر از آن چیزی که تصور می کنید توسط شرکت هایی صرف می شود که مشکلات بزرگ دارند. مثلا فروشگاه زنجیره ای وال مارت Wall-Mart را با کی مارت Kmart مقایسه کنید. فکر می کنید کدام شان بودجه ی بیشتری صرف تبلیغات در سال می کنند؟
فکر می کنم که باورتان نشود اگر بگویم که کی مارت بیشتر هزینه می کند؟ سال گذشته هزینه ی تبلیغاتی کی مارت ۵۴۲ میلیون دلار و وال مارت ۴۹۸ میلیون دلار بود؛ اما سال گذشته درآمد کی مارت ۳۷ میلیارد دلار بود و درآمد وال مارت ۱۵۹ میلیارد دلار که تقریبا ۴ برابر کی مارت است. جالب نیست؟
اگر شما بودید برای احیای این خرده فروشی که حالا ورشکسته شده است، چه می کردید؟ آیا مخارج تبلیغاتی را بالا می بردید؟
موج ضد تبلیغاتی درون وال مارت هر روز جالب تر می شود. یکی از کارکردهای جانبی وال مارت، کلوپِ سامز Sam’s Club است. زیر مجموعه ای که در عمل هیچ تبلیغاتی ندارد. در حالیکه یک شعبه ی معمولی وال مارت فروش سالیانه ای حدود ۴۶ میلیون دلار دارد؛ یک فروشگاه معمولی سامز کلاب در سال، ۵۶ میلیون دلار می فروشد.
حساب باز کردن روی تبلیغات ظاهرا خیلی دشوار شده است، در حالیکه می بینیم بیشتر شرکت هایی که هزینه های بالایی صرف می کنند، دچار مشکل هستند و در مقابل شرکت هایی که زیاد خرج تبلیغات نمی کنند، مشکل چندانی ندارند.
هزینه های تبلیغاتی اغلب مثل هزینه های حقوقی هستند. هر دوی اینها می تواند نشانه ی منفی باشد. شرکتی که صورت حساب های حقوقی و قانونی بالایی دارد، لزوما شرکتی رو به پیشرفت نیست.
هنوز هم معتقدید که تبلیغات حرف اول را می زند؟
(منبع: سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی، آل ریس_لورا ریس)
ادامه ی مقالات روابط عمومی (PR) را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید