خیلی سخت است که زمان زیاد و هزینه بالایی برای نوشتن محتوای بهینه شده سایت اختصاص دهید و در نهایت متوجه شوید که در صفحه ۳ یا ۴ گوگل قرار دارید! این بخصوص برای کسانی که در حوزه محتوا نویسی و فروش محصول فعالیت دارند بسیار مهم است. بهینه سازی یک سایت و بهبود رتبه آن جزئیات زیادی دارد و مهمترین بخش آن محتوا است. اگر یک سایت از لحاظ آماده سازی محتوای آن در سطح مطلوبی قرار داشته باشد، بدست آوردن رتبه خوب در نتایج SERPs چندان سخت نخواهد بود.
اما در گروه ایده پردازان در این مطلب به شما خواهیم بود که چرا محتوای بهینه شده سایتتان رتبه خوبی در گوگل ندارد و چه کاری برای رفع این مشکل انجام دهید.
تعریف ما یا گوگل از محتوای بهینه شده سایت
وقتی که ما در مورد یک محتوای بهینه شده صحبت میکنیم، در حقیقت منظور ما ویژگیهای زیر است:
- ساختار آن بر مبنای استفاده از یک کلمه کلیدی طراحی شده باشد
- از کلمات کلیدی مرتبط و کلمات کلیدی LSI در آن استفاده شده باشد
- از لحاظ فنی مورد تأیید گوگل باشد
- از لحاظ ظاهری تأثیر مثبتی روی تجربه کاربری یا همان ux داشته باشد
- لینک سازی آن به شکل مناسبی صورت گرفته باشد
- لینک خارجی مناسب داشته باشد و به نوعی مورد تأیید کاربران باشد
- به اندازه کافی در شبکههای اجتماعی بازنشر شده باشد
دوستی میگفت که موفقیت در سئو به اندازه زبان خر بامزی تأثیر گذار است (کارتون بامزی را به خاطر داشته باشید، خر او در یک مسابقه فقط به خاطر دراز کردن زبان خود موفق شد!). پس حقیقتاً موفقیت در سئو یا همان بهبود رتبه سایت به فاکتورهای بسیار جزئی بستگی دارد. در نظر گرفتن این موارد در محتوای بهینه شده سایت میتواند ما را به یک رتبه بهتر و معقولانهتر برساند. حالا در ادامه به ۵ دلیل برای عدم موفقیت در این حوزه و فرستادن مقاله به صفحات ۳ یا ۴ گوگل میپردازیم:
رقابت بیش از حد در کلمه کلیدی هدف شما
در اکثر موارد، اگر شما محتوای سایت خود را به شکل ایده آل بهینه کرده باشید، رتبه نامناسب سایت به دلیل مشکل در محتوا نیست و بیشتر به رقابت بالا در آن کلمه بر میگردد. به عنوان مثال، کلمه سئو رقابت بسیار بالایی دارد، این در حالی است که رقابت در سئو و بهینه سازی سایت بسیار کمتر است. بنابراین طبیعی است که هر چه کلمه کلیدی رقابتیتری را انتخاب کنید، شانس شما برای گرفتن یک رتبه بهتر پایینتر میآید.
برای فهمیدن این مشکل، کلمه کلیدی اصلی که محتوای بهینه شده خود را بر مبنای آن نوشتهاید در گوگل جستجو کنید. ببینید که در این کلمه سایتهای قدرتمندی مانند ویکی پدیا یا فروشگاههای قدرتمند مانند دیجی کالا در صفحه اول هستند؟ آیا وب سایتهایی را میبینید که قبلاً جای خود را در این صفحه محکم کردهاند؟
اگر چنین شرایطی وجود داشت، متاسفانه سایت شما صلاحیت بیشتری نسبت به این سایتها نداشته و شما نمیتوانید به رتبه مورد نظر خود برسید. این یک روال طبیعی در نتایج گوگل است که معمولاً اهمیت زیادی به دامنههای قدیمی داده میشود و گرفتن جایگاه آنها بسیار سخت است.
چکار کنیم؟
اگر تصمیم خود را برای بهینه کردن یک کلمه بسیار رقابتی گرفتهاید، باید استراتژی خود را بر مبنای استفاده از کلید واژههای بلند و ترکیبی امتحان کنید. قبل از پرداختن به یک کلمه کلیدی، پستهای وبلاگ را به کلمات ترکیبی و مرتبط آن اختصاص دهید. اگر بتوانید در این کلمات طولانی به رتبه خوبی برسید، در نهایت محتوای بهینه شده سایت شما برای کلمات کلیدی رقابتیتر آماده بوده و میتوانید هزینه و تلاش خود را روی آن متمرکز کنید.
سایت شما مشکل فنی دارد
گاهی شما یک محتوای خوب نوشتهاید، اما به هیچ وجه در موتورهای جستجو نشان داده نمیشود. در این صورت مسائل فنی اصلیترین مانع نمایش نتایج محتوا هستند. گاهی ایراد در بخش فنی و گاهی هم استفاده از افزونههای نامناسب منجر به ایجاد مشکلاتی میشود که ایندکس شدن سایت در گوگل را سخت میکند. استفاده از سیستمهای مدیریت محتوا یا همان CMS کار وبمسترها را راحت کرده، اما باید تنظیمات آن به درستی انجام شود.
اگر قبلاً رتبه خوبی داشتید، ولی به صورت ناگهانی از نتایج جستجو حذف شدید، باید به سراغ امنیت سایت خود بروید که احتمالاً هک شدهاید. اگر یک سایت هک شود، محتوای بهینه شده آن هم رتبه خوبی نخواهند داشت و پستهای جدید به آسانی رتبه نمیگیرد. احتمال وجود مشکلات دیگری هم در ساختار سایت شما وجود دارد و حتی استفاده از محتوای تکراری و روشهای سئو کلاهبرداری احتمال پنالتی شدن شما توسط گوگل را افزایش میدهد.
چکار کنیم؟
اگر از یک افزونه خاص برای سئو مطالب خود استفاده میکنید، مطمئن شوید که تنظیمات آن درست است. در این افزونهها محلی برای مشخص کردن فعالیت خزندههای گوگل در ساختار سایت شما تعریف شده که باید آن را تنظیم کنید. اگر قبلاً به گوگل و خزندههای آن اجازه ندادهاید که مطالب شما را ایندکس کنند، الان باید به آن قسمت بروید و اجازه دهید که محتوای شما در نتایج جستجو ظاهر شوند.
اگر از این لحاظ مشکل ندارید، میتوانید محتوای بهینه شده سایتتان را به یک سئوکار حرفهای نشان دهید و از او بخواهید که شرایط فنی سایت را هم بررسی کند. کارهای داده شده توسط گوگل را بررسی کنید که احتمالاً خطر پنالتی شدن وب سایت شما وجود دارد و این کار سایت را برای بازگشت به شرایط قبلی سخت میکند.
ساختار لینک داخلی شما مناسب نیست
یکی دیگر از دلایل عدم نمایش محتوای بهینه شده سایت شما در نتایج جستجو، نداشتن استراتژی مناسب برای لینک داخلی است. لینک داخلی از این جهت اهمیت دارد که کاربر را در صفحات مختلف سایت جابهجا میکند و به گوگل نشان میدهد که کاربر از سایت شما استفاده میکنند. داشتن ساختار شفاف برای سایت منجر به درک بهتره خزندههای گوگل میشود. اگر لینک داخلی شما ضعیف باشد، احتمالاً رتبه پایینتری به دست خواهید آورد، حتی اگر محتوای شما بهینه شده و عالی باشد.
چکار کنیم؟
بین صفحات مختلف سایت خود لینک داخلی ایجاد کنید! مطمئن شوید که بین قسمتهای مختلف در وبلاگ و محصولات لینک کافی وجود دارد. البته اضافه کردن لینک داخلی به صورت تصادفی به هیچ وجه خوب نیست و مطمئن شوید که این لینکها کاملاً مرتبط هستند و برای هدایت کاربران مناسبند. برخی از افزونهها وجود دارند که به شما اجازه لینک دهی دائمی برخی از کلمات را میدهند. مراقب استفاده از این افزونهها باشید که احتمالاً تأثیر بسیار بدی روی ساختار محتوای بهینه شده شما دارند.
لینک خارجی کمی به سایت شما داده شده است
اگر تازه یک وب سایت را راه اندازی کردهاید، انتظار نداشته باشید که محتوای شما سریعاً به رتبه مناسب برسد. حتی اگر هر کدام از صفحات خود را به شکل مناسب بهینه کرده باشید و اگر چراغهای سبز یواست (Yoast) شما را امیدوار کرده باشد، بازهم به گرفتن لینک از وب سایتهای دیگر یا همان بکلینک نیاز دارید. از این گذشته، گوگل باید بداند که وب سایت شما وجود دارد.
چکار کنیم؟
برای به دست آوردن بک لینک بیشتر، باید به وب سایتهای دیگر دسترسی پیدا کنید و محتوای مناسبی داشته باشید که برای سایت خود لینک ایجاد کنید. میتوانید از برخی وب سایتها بخواهید که که سایت شما را در مطالب خود بیاورند یا در مورد محصولات شما صحبت کنند و به آنها لینک بدهند. همچنین شبکههای اجتماعی بهانه خوبی برای رقابت در یک کلمه کلیدی خاص هستند و ذکر کردن وبسایت و محتوای شما میتواند منجر به شناخته شدن وبسایت شود.
هدف گذاری اشتباه در نوشتن محتوای بهینه شده
نکته نهایی که میتواند پایین بودن رتبه محتوای شما را توجیه کند، هدف گذاری اشتباه با توجه به جستجوی کاربران است. امروز گوگل از یک موتور جستجو به یک موتور پاسخگو تبدیل شده است و بیشتر سعی میکند که مناسبترین و ایده آل ترین پاسخها را در اختیار کاربران قرار دهد. در حقیقت گوگل میخواهد بفهمد که:
- کاربران به دنبال پاسخ یک سؤال هستند یا به فکر خرید یک محصول؟
- چه اطلاعاتی به انتخاب کاربران کمک میکند؟
- شرایط جغرافیایی و مکانی کاربر به چه صورت است؟
- کاربر در جستجوهای قبلی خود از چه وبسایتهایی استفاده کرده است؟
- یک وب سایت تا چه اندازه نیاز کاربر را برآورده کرده است؟
اگر محتوای بهینه شده شما با هدف اصلی جستجوگرها مطابقت نداشته باشد، شانس اینکه در موتورهای جستجو آورده شود بسیار کم است. در حقیقت شما چیزی ننوشتهاید که کاربران به دنبال آن باشند!
چکار کنیم؟
متاسفانه شما قدرت تغییر کلمه هدف کاربران در موتورهای جستجو را ندارید، اما حداقل میتوانید استراتژی محتوای خود را با توجه به آن تطبیق دهید. اگر محتوای بهینه شده سایت شما رتبه خوبی ندارد، نتایج جستجو در مورد کلمه کلیدی خاص ببینید و آن را تجزیه و تحلیل کنید. در این نتایج میبینید که برخی از کلمات غالب و اصلی هستند. چند تا ببینید که آیا برای آن تصویر یا فیلم وجود دارد؟ بررسی کنید که کاربران قبلاً چه مواردی را جستجو کردهاند. حالا این نتایج را در محتوای خود در نظر بگیرید و آنها را به عنوان کلمات کلیدی هدف محتوای خود انتخاب کنید.
بخاطر داشته باشید که بهینه سازی محتوای سایت هم شامل مقالات وبلاگ و هم شامل متن محسوب میشود، پس تلاش کنید که در هر دو زمینه بهینه سازی محتوا را به شکل مناسب انجام دهید تا در نتایج گوگل دیده شوید.
دیدگاهتان را بنویسید