پیام شبکه های اجتماعی به بازاریابی
یکی از مهم ترین تاثیرات شبکه های اجتماعی، افزایش قدرت ارتباطات شفاهی (word of mouth communication) و بازاریابی شفاهی (word of mouth marketing) می باشد. اگر کسی درباره ی محصول، خدمات، برند یا مرکز خرید شما بد بگوید، بلافاصله هزاران نفر از آن با خبر می شوند. به همین ترتیب، شبکه های اجتماعی فرآیند تصمیم گیری خرید مصرف کنندگان را تغییر داده است.
آنها از شبکه های اجتماعی برای یادگیری تجربه خرید دیگران، کسب اطلاعات بیشتر درباره برندها و محصولات و یافتن تخفیفات استفاده می کنند.
سوال اصلی این است که چگونه می توان این پدیده را به سمت درآمدزایی هدایت کرد؟
در سال ۲۰۱۵، بیش از ۳۰ میلیارد دلار تجارت اجتماعی انجام شد. شبکه های اجتماعی از مسیرهایی می توانند کسب درآمد کنند که شاید اصلا مورد توجه یک بازاریاب مراکز خرید نباشد. در حال حاضر یکی از پویا ترین ابزارهای کسب درآمد، همین شبکه های اجتماعی هستند.
در صورت برقراری رابطه ای عمیق بین شرکت و مشتری، فروش بهتر و راحت تری اتفاق می افتد. مردم هر روز با منابع مختلفی روبرو می شوند. با این حال ما نمی توانیم از این کار دست بکشیم زیرا شبکه های اجتماعی قطعا مزایای زیادی برای کسب و کار ما و فروش مستقیم خواهند داشت. همچنین می توان شبکه های اجتماعی را بعنوان یک ابزار مدیریت ارتباط با مشتریان در نظر گرفت. این ابزار فضایی را ایجاد می کند که شرکت بتواند به راحتی پاسخ پرسش ها و شکایات مشتریان را داده و مسائل پیش آمده را حل کند.
سایت مای استار باکس آیدیا مثال خوبی است. این سایت بستری برای دریافت ایده های عالی مشتریان است که می تواند این برند را قدرتمندتر کرده و پاسخ پرسش های مصرف کنندگان را بدهد.
درباره ی استفاده از شبکه های اجتماعی در مراکز خرید ۳ نکته اصلی وجود دارد:
مدیریت ارتباط با مشتریان، جمع سپاری (crowdsourcing) و استفاده از شبکه های اجتماعی بعنوان ابزاری برای دستیابی به منابع اطلاعاتی، رصد رقبا، حرکت های سریع، جهش رو به بالا و مسئولیت پذیری بیشتر در قبال مشتریان.
(منبع: بازاریابی دیجیتال در مراکز خرید و مال ها، شورای بین المللی مراکز خرید)
ادامه ی مقالات بازاریابی دیجیتال را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید