گاو بنفش : هفتاد و دو آلبوم «پیرل جم»
تجارت موسیقی در ارتباط با بیگانگان مزاحم و حسود و شنیدن مداوم اخبار درباره ی فعالیت های مشابه، از جانب افرادی است که همه تلاش دارند به جمع چهل شماره اول برسند، اما نود و هفت درصد موارد ضبط شده به سود نخواهند رسید، زیرا این کار اساسا شکست خورده است.
البته در سال ۱۹۶۲ این استراتژی شاخص بود. مردم حریصانه منتظر موسیقی های جدید و بزرگ بودند و خرده فروشان متقاضی نمونه های جدید بودند. ایستگاه های رادیویی فعالیت های بیشتری را خواستار بودند و مشتریان کلکسیون های بیشتر و آلبوم های بزرگ می خواستند. تبلیغات (به شکل امتیازاتی که به تبلیغات رادیویی داده می شد) کاملا تاثیرگذار بود، نه بیشتر.
بعضا پیش می آید که یک ارکستر یا یک برند، توجه گروه کوچکی از عطسه کنندگان را جلب می کند و این افراد دوستان خود را باخبر می کنند و ناگهان به موفقیت دست پیدا می کند. بعضی از اعضای صنعت موسیقی هم بر تولید انواع موسیقی های موفق قدیمی تلاش دارند، مانند گروه موسیقی راک «پیرل جم» که به نظر می رسد به هدف رسیدند، موانع را برداشتند، سخت کار کردند و موفقیت را به دست آوردند.
آنها نمونه هایی را با موفقیت ضبط کردند و توانستند در رأس قرار بگیرند، سپس به جای تکرار دوباره و دوباره ی آنها، سیستمی کاملا متفاوت ارائه دادند. اگر شما یکی از طرفداران «پیرل جم» هستید میدانید که این گروه از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۲ هفتاد و دو آلبوم زنده اجرا کردند و همه ی این هفتاد و دو آلبوم در وب سایت آنها قابل دسترسی است.
«پیرل جم» می داند که فقط یک بار فرصت گفت و گو با دیگران را دارد. فروش برای آنها بهتر است. پیرل جم می داند که ارزش فروش هر آلبوم، نسبتا کم است، اما آنها سودی برابر با هفتاد و دو آلبوم را به دست آوردند.
پیروزی بزرگ در رأس جریان کسب درآمد زمانی ایجاد می شود که طرفداران اصلی، آن قدر از این توده ی عظیم محصولات خوشحال باشند که زمانی را صرف کنند تا این محصولات را به دوستان خود القاء کنند… و به این صورت گروه موسیقی «پیرل جم» جهانی می شود.
طرفداران اصلی، طرفداران جدیدی را سبب می شوند و طرفداران قدیمی هم همچنان پابرجا هستند و از آنجا که گروه طرفداران اصلی را با کارهای خاص خود همچنان راضی نگه می دارد مشکل چندانی به وجود نمی آید.
“نتیجه ای که می توان از این داستان گرفت این است که گروه موسیقی فوق، کاری بسیار متفاوت با آنچه عرف است انجام داد و باعث شد تا طرفدارانی را بدست آورد. آن طرفداران آنقدر شیفته تفاوت کار این گروه شدند که هر که را دیدند از آن تعریف کردند و باعث شدند تا کارهای این گروه مثل ویروس منتشر و به شهرت جهانی برسد.”
منبع: (گاو بنفش، اثر ست گادین)
ادامه ی مقالات گاو بنفش را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید