محبوبیت فروشگاه تارگت، به خاطر تبلیغات است یا PR؟
یکی از فروشگاه های زنجیره ای ارزان قیمت دیگر با هزینه ی بالای تبلیغاتی، تارگت Target است؛ و بر خلاف کی مارت، تارگت نزد مردم عادی و اشخاص مشهور محبوبیت زیادی دارد. اُپرا وینفری Oprah Winfrey (مجری برنامه ی معروف اُپرا) در جمله ای این فروشگاه ها را با تلفظ فرانسوی “تارژه Tarzhay ” خطاب کرده است.
فروش در این فروشگاه ها بالاست و تمام شعبه ها بسیار سودآور هستند. تارگت برای جذب بیشتر مشتری از مایکل گریوز Michael Graves، معمار معروف هم دعوت کرده است که یک کلکسیون از وسایل دکوری و کاربردی خانه و آشپزخانه، طراحی کند. آنها قراردادی هم با ماسیمو Mossimo طراح لباس، برای طراحی یک خط تولید پوشاک مخصوص تارگت بسته اند. همچنین برخی از مارک های مشهور مانند آشپزخانه ی کالفالون Calphalon هم در تارگت عرضه می شود.
مشتریان تارگت از این فروشگاه با عنوان “شیک و ارزان” یاد می کنند. نمی دانیم که کدام یک از عوامل تبلیغات، روابط عمومی PR و یا توصیه های دهان به دهان مردم است که تارگت را آنقدر موفق و محبوب کرده است؛ اما رای ما به روابط عمومی PR است.
مانند بسیاری دیگر از برنامه های بازاریابی امروزی، بین تبلیغات و ادراک مشتری فاصله ی زیادی وجود دارد. تبلیغات تارگت روی نمادهای دیداری متمرکز شده است و از لوگوی تارگت برای تداعی معنی هدف (یعنی چند دایره به دور نقطه ی مرکزی هدف قرار گرفته اند) استفاده می شود. در صورتیکه هدف اصلی تبلیغات تارگت می بایست ذکر موضوعاتی چون راحتی مشتری، راهروهای فراخ فروشگاه ها و ارائه ی محصولات مردم پسند با قیمت مناسب باشد. هیچ وقت کسی نمی گوید: “من به این فروشگاه می روم چون علامت تجاری اش زیباست.”
(منبع: سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی، آل ریس_لورا ریس)
ادامه ی مقالات روابط عمومی (PR) را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید