قوانین سلسله مراتب اداری را بشناسید
این قانون در ارتباط با قانون قبلی است. بایستی شخص مورد اعتماد رئیس را بشناسید و بدانید اداره ی امور به دست کیست. شاید در حالی که ارشد باشید حتی کلید قفسه ی لوازم التحریر هم در دست شما نباشد، مگر این که برای استفاده از قفسه، با فرد مسئول آن درست صحبت کنید و شاید اگر با کارمند نظافتچی برخورد درستی نداشته باشید، چای صبحتان، به شما سرد تحویل داده شود.
آداب سلسله مراتب اداری؛ قدیمی؛ جزئی؛ خودخواهانه و تاریخ گذشته اند، اما هنوز با ما هستند.
مدتی پیش در یک اداره کار می کردم، در آنجا می باید موارد تایپی را به مدیر اداره تحویل می دادم. او برگه ها را به تایپیست تحویل می داد و در ادامه به خود افراد تحویل داده می شد. مشکل اینجا بود که چنانچه مدیر را نارحت می کردید، کار شما را به بدترین تایپیست ها تحویل می دا، البته طرق ناراحت کردن رئیس هم مختلف بود، با سیگار کشیدن در کنار او، صحبت کردن با لحن توهین آمیز درباره ی او، ناسزا گویی و پوشش های معمولی در اداره، کار شما به کسی تحویل داده می شد که پر از اشتباه، با لکه های قهوه، غلط های املایی زیاد و بدون رونوشت برگه هایتان را به شما باز می گرداند. می توانید به راحتی در این مورد قضاوت کنید.
اما اگر به درستی رفتار می کردم، همه چیز تغییر می یافت و تایپیست شما کار بسیار نمونه ای، به موقع و بدون نقص به شما تحویل می داد.
شاید با خود بگویید، همین درست است و دلیلی برای گلایه و شکایت نیست. ولی او مدیر دفتر من نبود و فقط من هرازگاهی برای تایپ با آن ها سر و کار داشتم. با این که ارشد بودم ولی اجباراً، باید سلسله مراتب را طی می کردم و برای انجام کارهای معمولی و روزانه هم باید پشتیبانی یک زیر دست را به دست می آوردم.
روشن است که برایم کار ناخوشایندی بود و تقریباً زمان زیادی را برای متقاعد کردن او صرف می کردم تا تنها، کار یک نامه من انجام بگیرد، برایم اتلاف وقت بود. اما حق با شماست، باید با همان چیزهایی که در اختیار داریم کار کنیم.
پس در حینی که بازی را به اجرا در می آوریم، زاهی جز لبخند زدن و جلب رضایت آنها نداریم.
آداب سلسله مراتب اداری؛ قدیمی؛ جزئی؛ خودخواهانه و تاریخ گذشته اند، اما هنوز با ما هستند.
(منبع: قانون موفقیت در بازار کار، ریچارد تمپلر)
ادامه مقالات موفقیت در بازار کار را دنبال کنید …
دیدگاهتان را بنویسید