قدرت زمان : ۵ پرسش برای تعیین اولویت ها
پنج پرسش کلیدی وجود دارد که اگر مرتب آن ها را با خودتان مطرح کنید می توانید مطمئن شوید که روی مهم ترین کارهایتان تمرکز کرده اید و دارید بهترین کار ممکن را انجام می دهید:
- چرا اسم من در لیست حقوق بگیران قرار دارد؟
با خودتان این پرسش را مطرح کنید که در حال حاضر مهم ترین کاری که انجام می دهید و برای آن استخدام شده اید چیست. اگر فرض کنید که کارفرمایتان روبرویتان نشسته و دارد کار کردن تان را تماش می کند، آیا در کار کردن تان تفاوتی ایجاد می شد؟ این تمرین را می توانید انجام دهید. در مورد علت استخدام تان فکر کنید و در این مورد تمام چیزهایی را که به فکرتان می رسد لیست کنید و آن را پیش کارفرمایتان ببرید. از او بخواهید لیست تان را اولویت بندی کند. او را متقاعد کنید بالاترین و پایین ترین اولویت را تعیین کند. از آن لحظه به بعد فکرتان را معطوف به انجام کاری کنید که کارفرمایتان آن را مهم تر از کارهای دیگر تعیین کرده است.
- کدام فعالیت های من ارزشمندتر هستند؟
به یاد داشته باشید از بین کارهایی که انجام می دهید تنها سه کار است که بیشترین ارزش را دارد. کدام یک از فعالیت های شما بیشترین ارزش را برای سازمان تان دارد؟ اگر در این مورد مطمئن نیستید، از اطرافیانتان بپرسید. همه مهم ترین کارهایی را که باید دیگران انجام بدهند می شناسد.
- حوزه های کلیدی برای دستاوردهای من کدامند؟
باید چه دستاوردهای خاصی داشته باشید که نشان بدهد کارتان را به بهترین شکل ممکن انجام داده اید؟ در میان تمام نتایج کلیدی، مهم ترین آنها کدامند؟
- انجام چه کاری فقط از من ساخته است و انجام درست آن بیشترین تأثیر را خواهد داشت؟
چه کار منحصر به فردی است که در تمام ساعات تنها از دست شما ساخته است و اگر آن را خوب انجام بدهید سهم برجسته ای در کسب و کار شما خواهد داشت؟ این همان کاری است که جز شما هیچ کس دیگری در سازمان نمی تواند آن را انجام بدهد و اگر شما آن را انجام ندهید انجام نخواهد شد. انجام دادن این کار و درست انجام دادن آن تأثیر مهمی روی وضعیت شغلی شما خواهد داشت.
- همین حالا چطور می توانم استفاده ارزشمندی از وقتم داشته باشم؟
در مدیریت زمان یکی از پرسش های کلیدی همین است. در هر ساعت از روز تمام مهارت مدیریت و برنامه ریزی زمان پاسخ درست به این سؤال است. همین حالا ارزشمندترین استفاده ای که از وقتم می توانم بکنم چیست؟
قانون کارایی اجباری
این قانون می گوید وقتی در مورد دستاوردهایتان زیر فشار باشید در تعیین اولویت ها و به انجام رساندن کارها کارایی بیشتری پیدا می کنید. در اینجا تمرینی ارائه می شود.
تصور کنید رییس تان با دو بلیط درجه یک هواپیما پیش شما می آید و می گوید «پنج روز رو مجانی توی یه منطقه تفریحی زیبا بگذرون، اینم بلیط رفت و برگشتت». امروز شنبه ساعت ۹ صبح است و او این سفر را شب گذشته در یک مسابقه بخت آزمایی برنده شده است ولی نمی تواند از آنها استفاده کند و می خواهد اگر شما بتوانید تمام کار هفته را تا ساعت ۵ بعد از ظهر انجام دهید آنها را به شما هدیه کند.
اگر به شما چنین پیشنهادی بشود و تنها شرطش انجام همه کارهای هفته تا ساعت ۵ بعد از ظهر آن روز باشد در روش کارتان چه تغییری می دهید؟ اولین وظیفه ای که می خواهید قبل از ترک محل کار انجام بدهید چیست؟ دومین کار چیست؟ چه مقدار از وقتتان را صرف نوشیدن چای و گپ با همکاران تان می کنید؟ اگر برای انجام ۵ روز کار هفتگی تان تنها یک روز وقت داشتید کار کردن تان چه تفاوتی می کرد؟
اگر در تعیین اولویت ها به تشویق نیاز دارید این پرسش را با خودتان مطرح کنید: «اگر قرار بود یک ماه شهر را ترک کنم و قبل از آن فقط می توانستم یک کار را انجام دهم، چه کاری از همه مهم تر بود؟» فشار اولویت ها را برای خودتان بپذیرید. مرتب این پرسش ها را با خودتان مطرح کنید. پاسخ شما به آنها وظیفه کلیدی تان را که در اولویت است تعیین می کند. بلافاصله دست به کار شوید و با تمام حواس تا تکمیل نهایی کار روی انجام آن تمرکز کنید.
منبع: (قدرت زمان، اثر برایان تریسی)
ادامه ی مقالات قدرت زمان را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید