قدرت زمان : به آینده نگاه کنید
چشم داشتن به آینده از قسمت های کلیدی مدیریت زمان است. برای خودتان پیش بینی پنج ساله داشته باشید و به این فکر کنید که تا آن موقع می خواهید کجا باشید. تصویری ذهنی از آینده آرمانی تان ترسیم کنید و آنگاه در مورد گام هایی که باید بردارید تا آن را به واقعیت تبدیل کنید از همین امروز فکر کنید. به یاد داشته باشید که مهم نیست از کجا شروع می کنید. آنچه که واقعا اهمیت دارد این است که می خواهید به کجا برسید.
بهتر است به جای گذشته روی آینده تان تمرکز کنید. به جای فکر کردن به مشکلات روی فرصت هایی که در اختیار دارید تمرکز کنید. به جای فکر کردن در مورد اشتباهاتی که شده و کسانی که باید سرزنش شوند به راه حل ها و اقدامات خاصی که باید انجام بدهید فکرکنید. مدام با خودتان این پرسش را مطرح کنید:
«از اینجا می خواهم به کجا بروم؟»
به قول جان ماینارد کینز: «ما باید در مورد آینده زیاد فکر کنیم، چرا که آینده همان جایی است که می خواهیم بقیه عمرمان را آنجا سپری کنیم.»
در بسیاری از شرکت ها ۸۰ درصد از وقت مقامات ارشد در عوضِ ایجاد فرصت هایی برای فردا صرف مشکلات دیروز می شود. مدام به راه هایی فکر کنید که به وسیله آنها می توانید عملکرد امروزتان را تغییر دهید تا به این اطمینان برسید که آینده تان با آرزوهایتان هماهنگی دارد.
پیش بینی پنج ساله داشته باشید
گری هامل و سی. کی. پراهالاد، برنامه ریزان استراتژیک که کتاب رقابت برای آینده را نوشته اند کسانی را که مسئول تصمیم گیری سازمان هستند تشویق می کنند هنگام برنامه ریزی استراتژیک پیش بینی های چند ساله داشته باشند. آنها مدیران اجرایی را تشویق می کنند که در ذهن شان تجسم کنند که تا چند سال دیگر جایگاه شرکت آنها در صنعت مربوطه در راس قرار دارد. آنگاه به شناسایی محصولات، خدمات، بازار و بخصوص مهارت ها و استعدادها و توانایی هایی که تا پنج سال دیگر برای رسیدن به رهبری آن صنعت به آنها نیاز دارند می پردازند و بعد آنها را تشویق می کنند که همین حالا بدون اینکه وقت را تلف کنند شایستگی های اصلی مورد نیاز برای به دست گرفتن رهبری بازار را در آینده پرورش بدهند.
موارد جزئی را فراموش کنید
در تعیین اولویت ها هرگز دچار این وسوسه نشوید که ابتدا مسائل کوچک را حل کنید. از موارد انتهایی لیست شروع نکنید، بلکه از اول لیست شروع کنید و به وظایف مهم بپردازید. اجازه ندهید که خودتان را در باتلاق اولویت های پایین فرو ببرید. مسائل کوچک را بزرگ نکنید. همانطور که گوته گفته است:
«موضوع هایی که بیشترین اهمیت را دارند هرگز نباید قربانی موضوع هایی بشوند که کمترین اهمیت را دارند»
انسان ذاتا راحت طلب است. در مدیریت زمان و کار شخصی بر اساس تمایل ذاتی مان دوست داریم اول از کارهای کوچک شروع کنیم با این تفکر که وقتی آماده شدیم دست به کارهای بزرگ می زنیم و در این صورت بازدهی بیشتری خواهیم داشت. ولی تجربه به من نشان داده است وقتی از کارهای کوچک شروع می کنیم این کارها مثل تعداد خرگوش ها در فصل بهار در مدت زمان کوتاهی چند برابر می شوند. وقتی در کاری که انجام می دهید ابتدا به کارهای کوچک بپردازید، تعدادشان کم کم زیادتر می شود. هرچه بیشتر و سخت تر کار می کنید تعداد کارهای جزئی بیشتر می شوند و روز که تمام می شود خسته شده اید و هیچ کار با ارزشی هم انجام نداده اید.
“اول از مهم ترین کارتان شروع کنید.”
منبع: (قدرت زمان، اثر برایان تریسی)
ادامه ی مقالات قدرت زمان را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید