فاجعه ی نیوکوک (کوکاکولای جدید) : روابط عمومی PR
همه ی محصولات گسترش خطی، فاجعه ی اطلاع رسانی نیستند. برخی از آنها اطلاع رسانی موفقی دارند اما محصولشان فاجعه است.
وقتی شرکت کوکاکولا، محصول نیوکوک new coke را معرفی کرد، سیلی از اطلاع رسانی به راه افتاد. آژانس روابط عمومی کوکاکولا ارزش اطلاع رسانی رایگانی را که برای این محصول جریان پیدا کرد، در آن زمان، ارزش این اطلاع رسانی را معادل یک میلیارد دلار تخمین زد.
شاید آژانس روابط عمومی شرکت کوکولا، ارزش یک میلیارد دلاری این اطلاع رسانی مجانی را با اسکناس های جعلی سنجیده بود که دست به این شیوه تبلیغاتی زد !
برای این که حتی یک سطر از مطالب چاپ شده و یا یک تصویر پخش شده از تلوزیون برای نام تجاری کوکاکولا ذره ای سود برای شرکت نداشت.می توان گفت که این اطلاع رسانی رایگان تقریبا باعث نابودی این نام شد.در کمتر از سه ماه کوکاکولا به اشتباه خود پی برد و به سرعت عقب نشینی کرد.
چرا هیچ کس در آژانس روابط عمومی کوکاکولا به آنها نگفت: “دست نگه دارید، کوکاکولا یک محصول واقعی است.فرمول ساختن آن، معروف به مرچندایس Merchandise VX آن قدر با ارزش است که به شکل سری دریکی از گاوصندوقهای بانکی در آتلانتا نگهداری می شود و سیستم امنیتی خاص و پیشرفته ای برای حفاظت از آن تعبیه شده است. آن وقت شما می خواهید این فرمول را به راحتی و بدون دردسر تغییر دهید؟
این کار مثل این است که بخواهید یک خدای جدید و پیشرفته را به جهانیان معرفی کنید !”. شاید هم واقعا قصدشان همین بود ! اما به اعتقاد ما، مسئولین روابط عمومی آن قدر بر پتانسیل اطلاع رسانی نیوکوک تمرکز کردند و روی این اسم تاکید کردند، که جایگاه نام تجاری کوکاکولا را که در ذهن مصرف کنندگان به نیکی ثبت شده بود، به طور کلی فراموش کردند.
(منبع: سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی، آل ریس_لورا ریس)
ادامه ی مقالات روابط عمومی (PR) را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید